طبق طرح جدید دولت لیبرال انتاریو، والدین می‌توانند به ازای هر کودک زیر ۱۶ سال خود تا سقف ۵۰ دلار بیشتر دریافت کنند. دولت دالتون مک‌گینتی این هفته این اعتبار مالیاتی جدید را برای فعالیت‌هایی همچون کلاس‌های ورزش، شنا، رقص، موسیقی و زبان معرفی کرد. یعنی اگر کسی کودکش را در این‌جور کلاس‌ها ثبت نام کند، هنگام دریافت بازگشت مالیاتی، ۵۰ دلار بیشتر پس می‌گیرد. اما منتقدین می‌گویند مک‌گینتی این حرکت نمایشی را انجام داده تا جلوی آسیب‌هایی که مالیات هماهنگ در این زمینه به وجود آورده بگیرد و در واقع این ۵۰ دلار پول “دستی” دردی از کسی دوا نمی‌کند.

لیزا مک‌لئود، نماینده محافظه‌کار نیپان ـ کارلتون، گفته است:”این دولت معروف است که با یک دست می‌دهد و با دست دیگر پس می‌گیرد.”

این اعتبار مالیاتی مخصوص “فعالیت‌های کودکان” بخشی از بازگشت‌های مالیات بر درآمد در سال ۲۰۱۰ خواهد بود. مک‌گینتی روز دوشنبه این هفته ضمن اعلام این برنامه جدید گفت که میزان برای کودکان زیر ۱۸ سالی که معلولیت دارند به ۱۰۰ دلار هم می‌رسد. این قانون قرار است در همین پاییز به مجلس برده شود و سالی ۷۵ میلیون دلار خرج برخواهد داشت. انتاریو امسال با کسری بودجه۳/۱۹ میلیارد دلاری مواجه است.

مک‌گینتی در مصاحبه‌ها اعلام کرد:”امروز گذران زندگی برای والدین چالشی واقعی است. این هم یک کمک دیگر است که ما می‌توانیم بکنیم.”

آندریا هروات، رهبر حزب نیودموکرات، اما انتقاد را از این هم فراتر برده است. آندریا به این واقعیت اشاره کرده که تنها کسانی از این ۵۰ دلار اضافه بهره می‌برند که صدها دلار دیگر داشته باشند تا بتوانند خرج کلاس‌های گران‌قیمت اینچنینی را بدهند. او تاکید کرده که خانواده‌های فقیر با کمک‌های کوچک اینچنینی توانایی ثبت نام کودکان خود در این‌جور کلاس‌ها را نخواهند داشت.

رهبر ان.دی.پیِ انتاریو گفته است:”اگر واقعا نمی‌خواستند از این فعالیت‌ها مالیات بگیرند، آن‌ها را از مالیات هماهنگ معاف می‌کردند. اما الان دارند جلوی خرابی‌های خودشان را می‌گیرند.”

مک‌گینتی در حالی به این اقدام جدید دست زده که مالیات هماهنگ فروش باعث افزایش بسیاری از قیمت‌ها، بخصوص قیمت برق و خدماتی همچون بنزین، سلمانی و عضویت در باشگاه‌های ورزشی شده است.