* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش دوم و پایانی

 

درمان های دارویی

آفت ها به خودی خود خوب می شوند، به همین دلیل همیشه احتیاج به درمان ندارند در صورت لزوم بعضی داروها می تواند درد را تسکین دهند.

ـ دهان شوهای دارویی می توانند درد و انفلاماسیون را تسکین دهند. بعضی از آنها حاوی کورتیزون، آنتی انفلاماتوارها، اریترومایسین (که یک آنتی بیوتیک است)، و بی حس کننده موضعی است و یا محتوی Benadryl آنتی هیستامینی که دارای خاصیت بی حس کننده است.

این داروها بهبودی را سریع تر کرده و از بزرگ شدن آفت ها جلوگیری می کنند ولی باید با نسخه دکتر تهیه شوند.

ـ ژل، پماد یا یک مایع بی حس کننده که در داروخانه ها بدون نسخه تهیه می شود روی زخم مالیده شود که باعث کم شدن درد و محافظت مخاط می شود. داروهای دیگری هم هست که با نسخه پزشک تهیه می شود.

ـ از قرص های مسکن مانند اسپیرین، استامینوفن و سایر داروهای مشابه برای کم کردن درد می شود استفاده کرد، ولی توجه داشته باشید که بهتر است از انتی انفلاماتوارهای غیر استروئیدی و مشابه آنها استفاده نشود که ممکن است وضع را بدتر کند.

ـ بعضی از داروها که در اصل برای درمان آفت نیست می توانند مفید واقع شوند مانند Colchicine دارویی که معمولاً برای درمان نقرس به کار می رود یا داروی دیگری که برای ریفلاکس گاستروازوفاژین به کار می رود. این داروها به صورت قرص از راه دهان مصرف می شوند.

ـ در صورت وجود آفت های بسیار شدید و تکراری ممکن است درمان های دیگری مانند کورتیزون از راه دهان استفاده کرد ولی به ندرت این کار انجام می شود، زیرا دارای آثار ناخواسته می باشد.

ـ در صورت کمبود ریز مغذی ها می شود با تجویز مکمل های ویتامین و مواد معدنی مشکل را حل کرد. اگر زخم خوب نمی شود ممکن است که پزشک پیشنهاد بیوبسی بکند و مقدار کمی از نسج داخل زخم را برداشته برای امتحانات سلول شناسی و میکروسکپی بفرستد. نتیجه این آزمایشات نشان می دهند که آیا زخم ها منشاء سرطانی دارند یا نه.

چند راهنمایی برای کم کردن درد

ـ یک تکه یخ را در دهان گذاشته بگذارید روی زخم آب شود.

ـ از خوردن و نوشیدن آن چه که ممکن است مخاط را تحریک کند خودداری شود مانند آن چه اسیدی هستند: قهوه، مرکبات، آناناس، گوجه فرنگی و غیره و آن چه مانند آجیل ها، گوشت های سرخ شده و انواع چوب شور و ادویه ها.

ـ شستشوی دهان با یکی از محلول ها.

ـ یک قاشق چای خوری بی کربنات دوسود و یک قاشق چای خوری نمک که در ۱۲۰ CC آب حل شده.

ـ یک قاشق غذاخوری آب اکسیژنه که با نیم لیتر آب مخلوط شده باشد (دو فنجان آب) این محلول ها درد را کم می کند و باید ۴ بار در روز استفاده شود.

ـ یک لایه نازک شیر منیزیوم چند بار در روز روی آفت گذاشته شود.

ـ روی آفت لایه نازکی از خمیر بی کربنات دوسود و آب بگذارید.

طب مکمل

Aloe vera-  سه مطالعه جمعاً بر روی ۱۵۴ بیمار نشان داده که استفاده از ژل آلوورا یا یکی از موادی که در آن وجود دارد سرعت خوب شدن را بیشتر می کند ولی متاسفانه متدولوژی این مطالعات قوی نیست.

از ژل آلوورا برای درمان زخم ها و بریدگی های سطحی و تورم های پوستی از زمان های قدیم استفاده می شده و این به خاطر خواص نرم کننده و درمان بخش آن است.

ـ پروپولیس برای اشخاصی که مکرر دچار می شوند و رنج می برند مفید است و می تواند فاصله بازگشت بیماری را زیاد کند. چند مطالعه کلینیکی نشان داده که پروپولیس اگر روی محل صدمه دیده استفاده شود به درمان زخم ها، عفونت های مخاط دهانی، آبسه، بریدگی ها و قارچ ها کمک می کند.

ـ Myrrhe: کمیسیون E قبول دارد که این گیاه برای درمان انفلاماسیون های داخل دهان بسیار مفید است. در هند جزو داروهای سنتی طب آیورودیک برای تسکین زخم های داخل دهان (عفونت های لثه ای) به کار می رود. مقدار مصرف آن چند قطره تنطور آن را روی گوش پاک کن ریخته روزی دو یا سه بار بر روی محل آفت می گذاریم. همین طور می توان ۱۰ تا ۱۵ قطره تنطور آن را در ۳۰ میلی لیتر آب گرم حل کرده برای شستشوی دهان و غرغره کردن به کار برد.

ـ رگلیسReglisse دارای خواص درمانی و آرام کننده است که باعث می شود درمان آفت ها سریع تر انجام گیرد. در کتاب های علمی چند مطالعه نشان داده که استفاده سنتی برای درمان به کار رفته و موفقیت آمیز بوده ولی تعداد بیماران کم و متدولوژی مطالعه کامل نبوده است.

برای درمان از قرص های حاوی عصاره رگلیس استفاده می کنند که آن را در دهان گذاشته تا حل شود.

توجه: ریشه رگلیس حاوی Glycyrrhizine است که می تواند تولید سیمپتوم های سمی بکند مانند: سردرد، فشارخون بالا، ماندن آب و سدیم در بدن، ترشح زیاد پتاسیم و حتی امکان سکته قلبی کند. بعد از این که درمان بیشتر از ۴ تا ۶ هفته بکشد و نتیجه ندهد آن وقت باید با عصاره ریشه درمان را شروع کرد.

ـ سیستم درمانی بدن ـ روان ـ برای درمان آفت تکنیک ها و درمان های مختلفی که روی تفکر، احساسات، روانشناسی، بدنی و فیزیکی انگشت می گذارد، پیشنهاد می کند. دکتر Andrew weil توصیه می کند که برای کم کردن مقدار استرس وقتی که سیمپتوم ها بروز می کنند از هیپنوتراپی استفاده شود.