شهروند- آزاده داودی: خانم ژولی پایات(Julie Payette) ، فضانورد، مهندس، مدیر و فردی که همیشه آرزو داشت دور زمین بچرخد و برای ۴۰۰ بار چرخید، قرار است فرماندار کل جدید کانادا باشد. خانم پایات ۵۳ ساله از مونترال اولین نماینده ملکه در کانادا از بخش علم و فناوری خواهد بود و با هدف ارتقای زنان در رهبری پا به این عرصه گذاشته است.

جاستین ترودو با خرسندی تمام این خبر را اواخر هفته گذشته از مقر دولت در اتاوا اعلام کرد.

خانم جولی پایات ۲۹ امین فردی است که به این مقام منصوب می شود و همگان بر این باورند که استحقاق چنین مقامی را دارد.

نکات جالبی درباره ی خانم پایات وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. جولی پایات دومین زن کانادایی فضانورد و اولین کانادایی است که از پایگاه فضایی بین المللی در اولین سفرش به فضا دیدن کرده است.

او در سال ۱۹۹۲ حرفه فضانوردی را آغار کرد و از میان ۵۳۳۰ متقاضی به عنوان یکی از چهارنفری انتخاب شد که در آن سال عضو آژانس فضایی کانادا شدند.

خانم ژولی پایات برای سازمان NASA در ایالات متحده آمریکا کار کرده است و تاکنون ۶۱۱ ساعت را در سمت های مختلف از متخصص و کاشف گرفته، تا مهندس پرواز شاتل، در فضا سپری کرده است.

خانم پایات در کنار فرماندار کل کانادا آقای دیوید جانستون به هنگام دریافت نشان

علاوه بر انگلیسی و فرانسه که هر دو برای ایشان زبان اصلی محسوب می شود، ژولی پایات به زبان های اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و روسی مسلط است و این زبان ها را برای آماده شدن برای اولین سفر به فضا آموخت.

او قبل از وارد شدن به حرفه فضانوردی، درباره ی مباحث مختلفی در زبان شناسی تحقیقات گسترده ای کرده است. علاوه بر حرفه تخصصی، به ورزش هایی از قبیل دو، اسکی، تنیس و ورزش های آبی علاقمند است و در اوقات فراغت خود آنها را انجام می دهد.

همچنین یک پیانیست حرفه ای است و در ارکسترهای معتبری در کانادا نوازندگی و خوانندگی کرده است. خانم ژولی پایات ۱۸ مدرک افتخاری از سرتاسر کانادا دارد و الگوی بسیاری از دختران جوان در کاناداست. مدرسه ای به نام او در ویتبی انتاریو نیز وجود دارد.

او هم اکنون در مرکز علوم مونترال به عنوان سرپرست اجرایی فعالیت دارد و منصب ایشان به عنوان فرماندار کل کانادا به تمامی زنان و دختران نشان می دهد که سقفی برای پیشرفت و آرزو کردن وجود ندارد.