در این بخش به معرفی خانم ها هما سرشار، رزیتا معظمی فراهانی و شیوا امیری خواهیم پرداخت.

خانم هما سرشار نویسنده، روزنامه نگار و شخصیت رسانه ای است. او نویسنده چهار کتاب و ویراستار یازده جلد دیگر است، از جمله پنج جلد مجله بنیاد مطالعات زنان و چهار جلد تاریخ یهودیان معاصر ایران می باشد. آخرین کتاب او به نام “شعبان جعفری” در سال ۲۰۰۳ به عنوان پرفروش ترین کتاب فارسی در ایران و خارج از کشور شناخته شد.

هما سرشار از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۸  به عنوان خبرنگار و روزنامه نگار مجله هفتگی زن روز و روزنامه کیهان در ایران فعالیت داشت. در طول این دوره، او همچنین به عنوان تولید کننده تلویزیونی، کارگردان و میزبان گفتگوی رادیو و تلویزیون ملی ایران مشغول به کار بود. در سال ۱۹۷۸، هما سرشار به لس آنجلس مهاجرت کرد و در آنجا کار خود را به عنوان روزنامه نگار آزاد، تولید کننده رادیو و تلویزیون و گوینده رادیو ادامه داد. مانند بسیاری از ایرانیان خارج از ایران، سرشار چالش های یک مهاجر جدید به ایالات متحده را از قبل می شناخت.

در سال ۱۹۸۱، او به عنوان سردبیر مجله ماهانه شفار، که توسط اتحادیه ی یهودیان ایرانی آمریکایی به منظور گرد هم آوردن جامعه ایرانیان یهودی منتشر می شد، فعالیت کرد.

در سال ۱۹۸۲ یک برنامه رادیویی برای جامعه مهاجر ایرانی در لس آنجلس تأسیس کرد. او در رادیو امید،  به عنوان همکار تولیدکننده، نویسنده و میزبان نقش داشت. رادیو امید نقش مهمی در اطلاع رسانی و آموزش به جامعه جدید مهاجران ایرانی  در مورد زندگی در ایالات متحده داشت.

به عنوان یک فعال حقوق زنان هما سرشار در سال ۱۹۸۹ به بنیاد مطالعات زنان ایران، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بوستون ملحق شد. در کنار همایش های سالانه بنیاد، سرشار به ویرایش پنج جلد مجله IWSF در طی پنج سال عضویت خود در هیئت مدیره، پرداخت.

در سال ۱۹۹۲، خاطرات دو جلدی خود را با نام ” در کوچه پس کوچه های غربت” منتشر کرد که تجربه یک مهاجر نسل اول را به ایالات متحده به خوبی نشان می دهد. این کتاب نخستین خاطره منتشر شده یک یهودی ایرانی، یکی از اولین خاطرات فارسی پس از انقلاب در خارج از ایران و همچنین یکی از نمونه های بسیار کمی از خاطرات نوشته شده توسط یک زن ایرانی در زمان انتشار آن بود.

از سال ۱۹۹۳، سرشار مشاور حقوقی سازمان دیده بان حقوق بشر بوده است تا به دریافت کنندگان کمک های حقوقی Hellman/Hammett کمک کند و بسیاری از نامزدهای وی این کمک مالی را دریافت کرده اند.

در سال ۱۹۹۵ هما سرشار مرکز اطلاعات تاریخ شفاهی یهودیان ایران (CIJOH) را در لس آنجلس، به صورت یک سازمان غیر انتفاعی تشکیل داد که موفق شد بیش از ۱۶۰۰ عکس و اسناد مهم تاریخی را جمع آوری و بیش از ۱۲۰ مصاحبه شفاهی را با بزرگان و رهبران جامعه ثبت کند.  این مرکز طی ده سال فعالیت خود تحت رهبری خانم هما سرشار،  پنج کنفرانس بین المللی را سازماندهی کرد، پنج جلد مقالات علمی جمع آوری شده را منتشر کرد و هشت اثر مستند در مورد تاریخ یهودیان ایران و رهبران مختلف و چهره های فرهنگی جامعه ایرانیان یهودی در قرن بیستم منتشر کرد.

در سال ۲۰۰۶، دانشگاه تل آویو، UCLA، و کتابخانه کنگره هر یک کپی کامل از اسناد آرشیو CIJOH ، مصاحبه های شفاهی و اسناد اصلی را برای استفاده محققان در سراسر جهان، دریافت کردند.

در سال ۲۰۰۵ هما سرشار به عنوان مدافع و حامی هنرمندان، مرکز هنرهای خلاق ایرانی را (CICA)، به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی در  لس آنجلس تاسیس کرد که اولین نمونه از این نوع بود. ماموریت این سازمان، ترویج، حفظ و گسترش هنر، فرهنگ و سنت ایران در ایالات متحده از طریق انتشار کتاب ها و تولید محصولات صوتی و تصویری و سازماندهی رویدادهایی است که به پیشرفت و ارتقاء علوم انسانی و هنرهای خلاقانه کمک می کنند.  CICA همچنین حمایت اجتماعی و مالی را به همه هنرمندان ایرانی آمریکایی برای اطمینان از این مهم که این استعدادهای منحصر به فرد در بهترین حالت ممکن زندگی می کنند، ارائه می دهد.

هما سرشار به هنر در طول عمرش علاقمند بوده است. علاوه بر پروژه های فوق، در طول ۳۵ سال گذشته، سرشار میزبان و حامی بسیاری از نمایش های تئاتر و نمایشگاه های هنری برای هنرمندان ایرانی بوده است و نیز سخنرانی ها و ویژه نامه های متعددی برای برخی از شخصیت های مهم ادبی ایران، از جمله: نامزد جایزه اسکار شهره آغداشلو (بازیگر)؛ عباس جلالی سوسن آبادی (مینیاتوریست برجسته)؛ نادر نادرپور (شاعر)؛ مهشید امیرشاهی (رمان نویس)؛ شهرنوش پارسی پور (رمان نویس)؛ منیرو روانی پور (رمان نویس)؛ سیمین بهبهانی (شاعر)؛ شاهرخ مُشکین قلم (رقصنده)؛ هادی خرسندی (طنز نویس) و فریدون مشیری (شاعر) ارائه کرده است.

او همچنین طی سی سال گذشته به عناوین مختلف عضو شورای هنر خاورمیانه بوده برای موزه LACMA در شهر لس آنجلس بوده است. در این موقعیت، او اخیرا دو هدیه مهم را برای مجموعه دائمی موزه تأمین کرده است. در طول عمر حرفه ای ۴۹ ساله اش در رابطه با چاپ، رادیو و تلویزیون ایرانی و آمریکایی، بیش از ۱۵۰۰ مصاحبه انجام داده و برنامه های رادیویی و تلویزیونی بسیاری را تهیه کرده است.

او همچنین مجموعه ای از فیلم های مستند ویدئویی درباره نویسندگان، شاعران و هنرمندان تبعیدی ایرانی که برخی از آنها توسط کتابخانه کنگره برای آرشیو صوتی و تصویری دائمی کتابخانه جمع آوری شده، نوشته، کارگردانی و یا تهیه کرده است.

هما سرشار جوایز متعددی دریافت کرده است، از جمله مدال برای دستاوردهای ویژه در حقوق زنان، توسط سازمان زنان تهران در ایران؛ جایزه روزنامه نگاری: زنان ایرانی متمایز توسط دانشنامه ایران؛ افتخار برای خدمات امور اجتماعی توسط شهرداری لس آنجلس؛ و در سال ۲۰۱۳ مدال افتخار Ellis Island.

هما سرشار در سال ۱۹۴۶ در شیراز متولد شد و در تهران بزرگ شد. او مدرک لیسانس ادبیات فرانسه را از دانشگاه تهران دریافت کرد؛ کارشناسی ارشد در روزنامه نگاری را از دانشکده ارتباطات Annenberg، USC؛ و مدرک دکترای روزنامه نگاری از دانشگاه American World  در لس آنجلس دریافت کرد. او در حال حاضر ساکن لس آنجلس است.

 

مهمان دیگر این برنامه خانم رزیتا معظمی فراهانی است. خانم رزیتا معظمی فراهانی معاون مدیریت تغییر و آموزش برای گروه CBRE، بزرگترین شرکت املاک تجاری در جهان است که مقر آن در لس آنجلس می باشد.

در موقعیت فعلی، خانم معظمی یک تیم از تغییرات ۱۰+ و تمرین کنندگان در حال آموزش را تحت نظارت دارد که در سراسر جهان از طریق خدمات مشاوره ای از خط مشی های CBRE پشتیبانی می کند.

او در مشاغل قبلی خود با Deloitte، مدیریت پروژه های مهمی را در زمینه مدیریت تغییر، مدیریت پروژه، اعمال تکنولوژی و تحولات گسترده در طیف وسیعی از صنایع مدیریت کرده است.

رزیتا اخیرا پشتیبانی از توسعه و مدیریت عملکرد استعداد در Deloitte Caribbean را بر عهده داشت و به عنوان یک شریک تجاری استراتژیک به رهبران شرکت کمک کرد در حالی که پروژه های مختلفی را  در فضای سرمایه انسانی مدیریت و راه اندازی می کرد.

رزیتا دارای مدرک MBA از مدرسه بیزینسSchulich دانشگاه یورک، کارشناسی ارشد روانشناسی سازماندهی از کالج کینگ لندن (انگلستان) و کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه تورنتو است.

 

خانم شیوا امیری یکی دیگر از ویژه مهمان های کنفرانس زنان تیرگان در تورنتو است. شیوا امیری مدیرعامل شرکتBioSymetrics Inc.  است که در حال توسعه یک فناوری یادگیری منحصر به فرد برای تجزیه و تحلیل داده های عظیم در زیست پزشکی است.

BioSymetrics متخصص در ارائه خطوط بهینه سازی شده برای انواع داده های پیچیده و روش های موثر در تجزیه و تحلیل داده های یک پارچه است. پیش از BioSymetrics او مدیر ارشد محصول در Real Time Data Solutions Inc.  بود. او تیم تحقیقاتی اطلاعات و تجزیه و تحلیل در موسسه مغز انتاریو را هدایت کرده است، در آنجا آنها Brain-CODE (یک پلتفرم عصبی رایج در سراسر استان انتاریو)، را توسعه دادند.

او پیش از این رئیس تیم علمی و نوآوری بریتانیا در کانادا بوده است. شیوا دکترای خود را در بیوشیمی محاسباتی در دانشگاه آکسفورد و مدرک کارشناسی خود را در علوم کامپیوتر و بیولوژی انسانی در دانشگاه تورنتو تکمیل کرده است.