شاید یکی از مهمترین قراردادهای بین المللی و منطقه ای کانادا همین پیمان نفتا با آمریکا و مکزیک باشد. بعد از بحث های بسیار زیاد پرزیدنت ترامپ پیرامون بازنگری و حتی تجدید نظر در بخش های متفاوت آن بسیاری تصور می کردند که شاید دیگر نتوان روی قابلیت اجرایی آن حساب کرد ولی از آنجا که “کانادا” “کانادا” است و به قول یکی از معروفترین سیاستمداران چند دهه اخیر جناب آقای”ژان کریتین” ما ساده، راستگو و سیاستمداری قابل هستیم، آقای ترودو نخست وزیر با مسئولان و سیاستمداران متفاوتی از جمله پرزیدنت ترامپ دیدار و گفتگو کردند تا بالاخره موفق شدند قابلیت اجرایی همگی طرحها را از هفته آینده یا از اوایل ماه آگوست به جریان بیاندازند تا بخش صنعت/ کشاورزی و خدمات بتواند مجدد مثل سالیان پیش به فعالیت های اقتصادی خود هر چه بهتر از پیش ادامه دهد.

همانگونه که مستحضر هستید از روز ۱۶ آگوست ۲۰۱۷ دولت ترامپ قانونا می تواند بر مسند کارها نشسته و سکان دار بازارهای مالی و پولی شود.

جالب است که نشریه گلوب اند میل هم به این وادی وارد شده و در چاپ اخیر خود تفسیری داشته که دو منطقه ی خاص برای پرزیدنت ترامپ منظر غیر منصفانه در پیمان نفتا داشته است یکی دیترویت و دیگری پیترزبورگ است و برای مذاکرات از نخست وزیر کانادا خواسته است که به یکی از این مناطق تشریف ببرند تا به قول خودشان زنگ زدگی ها را از چهره این پیمان بزدایند.

 

در همین راستا قائم مقام پرزیدنت ترامپ آقای مایک پنس به کانادا اطمینان داد که تجدیدنظرهای جدید منطبق بر شعار “برد برد” برای همه طرفین قرارداد از جمله آمریکا- کانادا و مکزیک باشد چون فقط با احترام به طرفین قرارداد می توان آن را حفظ نمود.

آقای ترودو در سخنانشان با طرف های آمریکایی به این نکته اشاره کردند که اگر چه ما صادرکننده نفت و محصولات جانبی آن هستیم ولی از جانب دیگر وارد کننده مهمی هم برای امریکا به شمار می آییم. کانادا تقریبا با سالی ۱۵۲ بیلیون دلار واردات از آمریکا بیشتر از چین و انگلیس و ژاپن از آمریکا خرید می کند و از بخش خدمات و جاده ای آمریکا هم استفاده کرده و بابتش پرداخت می کند.

در ادامه نخست وزیر کانادا به بیان خاطره ای از پدرشان پرداختند که برای حاضران بسیار جالب بود. ایشان گفت که همیشه پدرم می گفتند دوستی آمریکا و کانادا به مانند دوستی موش و فیل است، ما بایستی بسیار مراقب باشیم که این دوست بی موقع از این پهلو به آن پهلو نشود که در آن موقع همه چیز تحت الشعاع قرار می گیرد. سپس رو به حضار نموده و با مزاح گفتند که ما دیگر موش نیستیم، بلکه حالتمان به مثابه موس (گوزن بزرگ شاخدار) است که صلح طلب و توانا می باشیم ولی همواره همان تفاوت وزن و قد را با فیل داریم. ما مراقب هستیم که منافع  شما در همه حال حفظ شود.

آقای ویسکانسین واکر فرماندار ویسکانسین هم در ادامه این سخنان در تایید بر ادامه نفتا و احترام متقابل تاکید کردند.  یکی از موارد جانبی که در مورد بیمه اتفاق افتاد تشکیل یک ستاد اجرایی بین سه شرکت معظم بیمه آمریکایی، مکزیکی و کانادایی بود و این موسسات قرار است همه صادرات و واردات انجام شده را بین خودشان بیمه نموده و حتی المقدور ریسک های بزرگ را در نزد خودشان بیمه اتکایی نمایند تا هم از توان حرفه ای خود بهره ببرند و هم سود حاصله در این چرخه باقی بماند.

شرکتهای بیمه دخیل در نفتا

American Council of Life Insurers,

 Insurance Bureau of Canada

 Mexican Association of Insurance Companies.

نفتا  North American free-trade agreement