مذاکرات قاهره که هدف از آن دستیابی به یک آتش بس پایدار در غزه است، شروع شده است. محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینیان و حسنی مبارک …


شماره ۱۲۱۵ ـ پنجشنبه  ۵ فوریه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: مذاکرات قاهره که هدف از آن دستیابی به یک آتش بس پایدار در غزه است، شروع شده است. محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینیان و حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر از جمله شرکت کنندگان در این مذاکراتند.

انتظار می رود گروهی از جانب حماس با مقامات مصری، که نقش میانجی را بین فلسطینیان و اسرائیل بازی می کنند، ملاقات و گفت و گو کند.

مقامات مصری با نمایندگان حزب فتح محمود عباس و اسرائیل نیز جداگانه مذاکره کرده اند.

قبل از شروع مذاکرات، محمود عباس گفت تا هنگامی که حماس، سازمان آزادیبخش فلسطین را که او رهبر آن است به عنوان تنها نماینده فلسطینیان نپذیرفته است هیچ گونه آشتی و مصالحه با حماس به عمل نخواهد آمد.

محمود عباس حماس را متهم کرد که جان فلسطینیان را به خطر می اندازد.

این اظهارات در پی بیانیه هفته گذشته خالد مشعل، از رهبران حماس بود که گفته بود سازمان آزادیبخش فلسطین مظهر "ناتوانی، بدرفتاری و ابزاری برای تشدید تفرقه" است.

خالد مشعل در حال حاضر برای مذاکره با مقامات ایرانی در تهران به سر می برد.

حماس هرگز یک عضو سازمان آزادیبخش فلسطین، نبوده است.

حماس در سال ۲۰۰۷، کنترل نوار غزه را به دست گرفت و از آن هنگام تا کنون اعمال قدرت محمود عباس تنها به کرانه باختری محدود شده است.

در حالی که مذاکرات قاهره شروع شده خبرهای رسیده از غزه حاکی است که حمله هوایی اسرائیل به جنوب نوار غزه موجب کشته شدن یک فلسطینی و مجروح شدن دست کم سه نفر دیگر شده است.

پیشتر، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به عنوان پیام روشنی برای حماس، گفته بود ارتش اسرائیل به عملیات خود علیه حماس در نوار غزه ادامه خواهد داد.

ولی باراک تصریح کرد که اسرائیل قصد شروع عملیات وسیع دیگری را ندارد.

از هنگام برقراری آتش بس که به تهاجم اسرائیل به نوار غزه پایان داد، پرتاب راکت به اسرائیل توسط پیکارجویان حماس به طور پراکنده ادامه داشته است.

صبح یکشنبه اول فوریه، دست کم ۲ راکت به جنوب اسرائیل پرتاب شد. اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در واکنش به این حمله گفت پاسخ اسرائیل بیش از حد شدید خواهد بود.

در طی تهاجم سه هفته ای اسرائیل به نوار غزه حدود ۱۳۰۰ فلسطینی و ۱۰ سرباز اسرائیلی کشته شدند. سه اسرائیلی نیز در اثر انفجار راکت کشته شدند.

اسرائیل خواهان پایان پرتاب موشک توسط حماس و نیز جلوگیری از رسیدن مهمات و تسلیحات به دست پیکارجویان فلسطینی است.