شهروند- آزاده داودی:  ارزش دلار کانادا مدت های زیادی در حال کاهش بود به طوری که چند ماه پیش به زیر ۷۳ سنت آمریکا رسید، اما از اواسط ماه جون ۲۰۱۷ یعنی درست از زمانی که احتمال بالا بردن نرخ بهره پایه توسط بانک مرکزی کانادا اعلام شد و شدت گرفت ارزش دلار کانادا رو به افزایش گذاشت و از اوایل این هفته برای اولین بار طی دو سال گذشته به بالای ۸۰ سنت آمریکا رسید.

بانک مرکزی کانادا دو هفته پیش برای اولین بار طی هفت سال گذشته نرخ بهره پایه را افزایش داد. نرخ بهره پایه بعد از مدتها ثبوت در نرخ بی سابقه نیم درصد حدود دو هفته پیش به  ۰.۷۵ درصد افزایش یافت.

برخی اخبار حاکی از آن است که بانک مرکزی تا قبل از پایان سال ۲۰۱۷ حداقل یک بار دیگر نرخ بهره پایه را افزایش خواهد داد که در این صورت ممکن است ارزش دلار کانادا روند  صعودی خود را ادامه دهد.

بالا رفتن ارزش دلار کانادا نشانه ی رونق اقتصادی در این کشور است، ولی تاثیرات متفاوتی را بر صنعت صادرات و واردات می گذارد.

به گفته ی متخصصان افراد شاغل در بخش واردات و کسانی که کالای وارداتی را مصرف می کنند با کاهش قیمت ها مواجه خواهند شد که این می تواند خبر خوبی برای آنها باشد، اما در مقابل بخش صادرات برای ماندن در صحنه رقابت باید قیمت های خود را کاهش دهد. حدسیات زیادی درباره روند افزایشی نرخ دلار کانادا وجود دارد که تنها زمان می تواند پاسخگوی آن باشد.