اعضا و دوستداران کنگره ایرانیان کانادا،

هیئت مدیره کنگره در بیانیه‌ای که امروز، سه‌شنبه ۲۵ جولای، منتشر کرد متذکر شد که برنامه “ده سال بعد؛ گفتگو با بنیان‌گذاران کنگره ایرانیان” که از سوی ما برای روز جمعه ۴ آگوست برنامه ریزی شده است با برنامه‌ای که کمیته سیاست‌گذاری کنگره برای مشورت با جامعه ایرانی-کانادایی در رابطه با مشکلات ایرانیان مهاجر به کانادا در همین روز و مکان تدارک دیده تداخل زمانی دارد. بیانیه هیئت مدیره این تداخل زمانی را ناشی از عدم همکاری و هماهنگی ما با کنگره دانسته است.

در پیوند با این بیانیه، نکات زیر را برای آگاهی همگان عنوان می‌کنیم:

برنامه گفتگو با بنیان‌گذاران در روز ۱۶ جولای (ده روز پیش) اعلام همگانی شد. از آن زمان تا به امروز بحث‌ها و گفتگوهای بسیاری پیرامون این برنامه بر روی فیسبوک انجام گرفته است از جمله از سوی دو نفر از اعضای هیئت مدیره. در هیچ یک از این گفتگوها هیچ‌گاه اشاره‌ای به یک جلسه مشورتی برای بررسی مشکلات مهاجرین نشد.

جای تاسف است که هیئت مدیره، امروز، ده روز بعد از اعلام برنامه ما و در حالی‌که تنها ده روز به تاریخ برنامه ما و همین‌طور جلسه مشورتی‌شان مانده برنامه خودشان را تنها از طریق این بیانیه اعلام می‌کنند. هنوز هم به‌غیر از این بیانیه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی دیگری در اطراف این جلسه صورت نگرفته است. در طول ده روز گذشته فرصت برای مذاکره و توافق در این زمینه مسلما وجود داشت.

در بیانیه آمده است که هیئت مدیره از طریق شبکه‌های اجتماعی از این برنامه آگاه شده است. این ادعا نادرست است. خانم مهردخت هادی از سوی برگزارکنندگان از تمامی اعضای هیئت مدیره دعوت به‌عمل آوردند. در این دعوت، در ضمن، از هیئت مدیره درخواست شده بود برنامه گفتگو را به اطلاع اعضای کنگره برسانند. ما امیدوار بودیم این دعوت و درخواست، از سوی هیئت مدیره به‌عنوان نشانی از تمایل برگزار کنندگان به ایجاد محیطی سالم برای گفتگو و تبادل نظر مورد استقبال قرار ‌گیرد.

آن‌گونه که ما از طریق شهرداری مطلع شدیم هیئت مدیره سالن مورد نظر را در تاریخ سه‌شنبه ۱۸ جولای رزرو کرده است، در حالی‌که برنامه ما دو روز پیش از آن در تاریخ ۱۶ جولای اعلام شده بود و تقریبا بلافاصله پست‌ها و کامنت‌هایی از سوی خوانندگان دریافت کرد. یکی از این کامنت‌ها از سوی یک عضو هیئت مدیره در تاریخ ۱۶ جولای بود. چرا هیئت مدیره باید در زمانی که بی تردید از برنامه ما باخبر بوده اقدام به رزرو سالن در همان روز و ساعت بکند؟

بررسی مشکلات ایرانیان مهاجر موضوع بسیار پر اهمیت، سنگین، و زمان‌بری است که احتیاج به برنامه‌ریزی چند ماهه دارد. با این‌حال، ردی از گفتگوهای داخلی هیئت مدیره در این زمینه را در هیچ‌یک از صورت‌جلسه‌ها نمی‌توان یافت. از این رو، قاعدتا اولین باری که این موضوع در هیئت مدیره مطرح گردیده جلسه دیشب، دوشنبه ۲۴ جولای بوده است. به عبارت دیگر، جلسه مشورتی برای مشکلات مهاجرین که هیئت مدیره می‌گوید مدت‌هاست در حال برنامه‌ریزی آن است در واقع تنها چند ساعت پیش از انتشار بیانیه مذکور برای اولین بار در این هیئت مطرح شده است.

به این ترتیب، واقعیت‌های بالا را که کنار هم بگذاریم تردیدی برجای نمی‌ماند که هیئت مدیره جلسه مشورتی برای مشکلات مهاجرین ایرانی را پس از اطلاع از برنامه گفتگو با بنیان‌گذاران کنگره در همان زمان و مکان ترتیب داده تا این فرصت را از اعضای کنگره و از جامعه ایرانی- کانادایی بگیرد تا در یک گفتگوی دوجانبه با بنیان‌گذاران از تاریخچه این نهاد و اهداف و آرمان‌های اولیه آن آگاه شوند. به بیانی دیگر، هیئت مدیره‌ای که وظیفه‌اش ایجاد همبستگی و همراهی بین افراد جامعه است به تشنج و چنددستگی دامن می‌زند بی آن‌که به پیامد‌های ناگواری که این شیوه تفکر بر جامعه تحمیل می‌کند بیاندیشد.

با این حال، هدف ما همواره این بوده و هست که با ایجاد فضای مناسب برای آگاهی‌رسانی و گفتگو و بالا بردن سطح فرهنگ و مدارا زمینه‌ساز نزدیکی اقشار و افکار گوناگون باشیم. از این رو، برای پیشگیری از ایجاد تنش، برنامه گفتگو با بنیان‌گذاران در روز ۴ آگوست را به تاخیر می‌اندازیم. تاریخ و محل جدید را پس از رزرو سالن به اطلاع همگان خواهیم رساند.

برای جلسه مشورتی در زمینه مشکلات مهاجرین ایرانی آرزوی موفقیت داریم.

رضا سپهر اصفهانی، شهرام تابع محمدی، کاووس صوفی سیاوش، ارسلان کهنمویی‌پور، مریم ناظمی، مهردخت هادی