پس از پرتاب ماهواره توسط حکومت ایران، کاخ سفید ابراز نگرانی کرد و واکنش نشان داد. در همین پیوند، رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید   …


شماره ۱۲۱۵ ـ پنجشنبه  ۵ فوریه ۲۰۰۹


 

شهروند: هفته پیش نگاهی کردیم به کارنامه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، هفته ای که به باور ناظران سیاسی از بهترین و پربارترین هفته های اول حضور یک رئیس جمهوری در کاخ سفید بود، اما هر روز که می گذرد، اقتصاد تقریبا ورشکسته ی آمریکا کار را بر اوباما دشوارتر می کند. جمهوریخواهان به بهانه ی اینکه دمکرات ها دولتهای ولخرجی هستند و اوباما در این باره بیش از دیگران دارد به این عادت عمل می کند، و این نظر که تزریق نقدینگی به شرکتها، بانک ها و کارخانه ها تنها به هدر دادن ثروت عمومی که در حقیقت ازآن مالیات دهندگان آمریکایی است، خواهد انجامید، دست به دست هم داده اند تا اوباما نتواند چنان که گمان می کرد و هفته ی اول عمل کرده بود در هفته ی دوم هم با موفقیت همراه شود. احتمال عدم رای اعتماد به یک وزیر و انصراف وزیر دیگر از مشکلاتی بود که اوباما با آنها دست به گریبان شد.

موضوع ایران هم با پرتاب ماهواره در روز سه شنبه که نشانگر توان موشکی پیش بینی نشونده جمهوری اسلامی بود از گرفتاریهای دیگری است که اوباما باید با آن دست به گریبان بماند. بویژه که او پیشتر گفته بود، ایران از آنچنان توان موشکی برخوردار نیست که ضرورت عاجلی به ایجاد پایگاه موشکی در اروپای شرقی باشد.

عراق و افغانستان هم همچنان از مشکلات بر سر راه پیشرفت برنامه های پرزیدنت اوباما هستند. این همه را اگر به عنوان روی منفی کارنامه این هفته ی اوباما ببینیم، می شود گفت که کار او در کاخ سفید هم از منظر سیاسی و هم از لحاظ اقتصادی بسیار مشکل تر از آنچه تصور می شد، است.

با این همه رویه ی مثبت کارنامه ی کاری اوباما در کاخ سفید و راههای رسیدن به امید و تغییر همچنان دیده می شود. پس از پرتاب ماهواره توسط حکومت ایران، کاخ سفید ابراز نگرانی کرد و واکنش نشان داد.

در همین پیوند، رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت، آمریکا از همه ی اهرم های قدرت ملی خود برای برخورد با ایران استفاده کرده و به این کشور کمک خواهد کرد تا یک عضو مسئول جامعه جهانی باشد. او افزود، اما ایران ما را قانع نکرده است که مسئولانه در مسیر ثبات و امنیت منطقه رفتار خواهد کرد.

در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است که پرتاب ماهواره احتمالا می تواند منجر به شکل گیری طرح موشک های قاره پیما (بالستیک) شود.

از ایران برویم به کشور همسایه غربی او عراق. روز شنبه گذشته، رای گیری عمدتا صلح آمیزی در عراق برگزار شد. این رای گیری برای انتخاب شوراهای جدید استانی بود و اوباما آن را به مردم این کشور تبریک گفت.

رئیس جمهوری آمریکا این انتخاب را گام مهمی به پیش برای عراقی ها تعبیر کرد.

در همین حال "کریستوفر هیل" مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا با کره شمالی قرار است سفیر دولت اوباما در عراق شود.

گفته می شود، هیل تجربه و تخصصی در مسائل مربوط به خاورمیانه ندارد. ناگفته نماند که اوباما همچنان خواستار آن است که نیروهای این کشور خاک عراق را در زمان وعده داده شده ترک کنند. یادآوری کنیم که رایان کروکر سفیر کنونی آمریکا در عراق که پیشتر سفیر آمریکا در پاکستان بود، از متخصصان مسائل خاورمیانه است و به زبان عربی تسلط دارد.

گفت وگوی هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما با همتایان بریتانیایی و آلمانی خویش از مسائل مهم دیگر این هفته در کاخ سفید بود. رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلان کرد که این دیدارها به صورت جداگانه در واشنگتن برگزار خواهد شد. و خانم کلینتون گفته است که در دیدارهایش با دیوید میلی بند و فرانک والتر اشتانمایر، وزیران خارجه انگلیس و آلمان علاوه بر موضوع ایران درباره ی افغانستان و مسائل مربوط دیگر نیز گفت وگو خواهد کرد. این دیدار که پیش از نشست ۱+۵ برگزار شد، توانست نظر مساعد اروپا را نسبت به ایران و افغانستان به همراه آورد. کما اینکه در پایان نشست ۱+۵ گفته شد سیاست گفت وگو با ایران اوباما مورد تایید این گروه است و از آن پشتیبانی می شود.

ظاهرا رهبران جمهوری اسلامی هم با این سیاست مخالف نیستند، کمااینکه هم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری رژیم و هم هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شیوه ی غیرمستقیمی از امر گفت وگو با آمریکا استقبال کرده اند.

در همین حال هم اتحادیه اروپا و هم کانادا از شرکای  مهم آمریکا در امور اقتصادی سیاست اقتصادی "پرده ی آهنین" را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند، بخشی از برنامه ۸۰۰ میلیارد دلاری اوباما که برای تجدید حیات اقتصادی این کشور اختصاص داده شد، تنها به پشتیبانی از صنایع داخلی آمریکا توجه دارد، و این بدترین پیامی است که دولت آمریکا به شرکای اقتصادی خود داده است.

بویژه طرح اوباما برای خرید آمریکایی ها از تولیدات مالی این کشور، اروپاییان و کانادا را که بزرگترین بازار کالاها و خدمتشان آمریکاست، نگران کرده است. در همین ارتباط سفیر کانادا در واشنگتن طی نامه ای به اعضای بلندپایه سنای آمریکا هشدار داده است که توصیه خرید اجناس آمریکایی بدعتی منفی است و عواقب جبران ناپذیری در جهان سرمایه داری به وجود خواهد آورد.