دفتر اروپائی شهروند: شرکت هواپیمائی “السعودیه” با صدور بخشنامه ای مسافران خود را، اعم از مسلمان و غیرمسلمان به استفاده از “پوشش مناسب با شئون اسلامی” مجبور کرد. در این بخشنامه آمده است: “زنان باید لباسی بپوشند که دست و پای آن ها را بپوشاند و نازک یا تنگ نباشد. مردان نیز اجازه استفاده از شلوارک ندارند”.

به گزارش تارنمای هفته نامه اشپیگل آلمان کسانی که این مقررات را رعایت نکنند، اجازه سوار شدن به هواپیما را ندارند.  بی بی سی نیز گزارش داده است که تصمیم شرکت هواپیمائی عربستان سعودی واکنش های متضادی را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است. مردی در توئیتر نوشته است: “من خوشم نمی آید این نوع لباس ها را ببینم. اقدام عربستان سعودی عالی است”!

کاربر دیگری اما این پرسش را مطرح کرده که عربستان سعودی ضمن تلاش گسترده برای جذب گردشگران چگونه می خواهد نظرات خود را در زمینه استفاده از پوشاک خاص به آن ها تحمیل کند؟

وی می نویسد: “هرکس که پرواز می کند مسلمان نیست. به این دلیل، تصمیم تازه مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد”.

تصمیمی در تضاد با برنامه های توسعه گردشگری

تصمیم شرکت هوائی السعودیه می تواند با استقبال مسلمانان تندروئی روبرو شود که برای حج به این کشور سفر می کنند، اما بی تردید با نارضایتی میلیون ها مسافر دیگر روبرو خواهد شد و دست کم از شمار مسافران السعودیه خواهد کاست.

هنوز دلیل اعلام این تصمیم روشن نیست. عربستان سعودی به تازگی اعلام کرد که برای جذب میلیون ها “توریست لوکس” به این کشور، برنامه های زیادی تدارک دیده است. حدود ۲۰۰ کیلومتر از سواحل دریای سرخ به عربستان سعودی تعلق دارد. برای ایجاد هتل ها و مراکز خرید لوکس و مجهز در این سواحل برنامه ریزی شده است.

در چارچوب همین برنامه قرار است میان دو شهر ساحلی “الوجه” و “ام لوچ”  ۳۰ جزیره که تا امروز غیرمسکونی بوده اند به مدرن ترین مراکز توریستی تبدیل شوند. این بخشی از برنامه موسوم به “چشم انداز ۲۰۳۰” محمد بن سلطان ولیعهد عربستان سعودی است که با هدف کاهش وابستگی کشور به درآمد نفتی طراحی شده است.

بسیاری از ناظران امور عربستان سعودی معتقدند تحمیل “پوشش مناسب اسلام” به گردشگران غیرمسلمان می تواند مانع موفقیت محمد بن سلطان در تحقق این هدف شود.

منطقه توریستی تازه عربستان سعودی قرار است “منطقه آزاد”ی باشد که مسافران از سراسر جهان می توانند بدون نیاز به ویزا به آن سفر کنند. حال چگونه می توان پوشش مورد نظر عرب ها را به این مسافران تحمیل کرد، پرسشی است که ریاض هنوز پاسخ آن را نداده است.

هم اکنون در حالی که در مکه و مدینه و برخی دیگر از شهرهای زیارتی عربستان درمورد پوشش، رابطه زنان با مردان و استفاده از الکل سخت گیری می شود، در ریاض، بسیاری از هتل ها و رستوران ها نه تنها الکل در اختیار مسلمانان خارجی می گذارند، بلکه با ورود زنان تن فروش نیز مخالفتی نشان نمی دهند.

اشپیگل آنلاین این پرسش را مطرح کرده است که :”آیا استفاده از بیکینی و الکل در مناطق توریستی جدیدی که تنها با امید جذب گردشگران ثروتمند از سراسر جهان ایجاد می شوند و میلیاردها دلار صرف آن ها می شود آزاد خواهد بود”؟

یک نمونه غربی

سخت گیری درباره پوشش مسافران هواپیما به شرکت السعودیه محدود نیست. اواخر ماه مارس امسال شرکت هوائی یونایتد ایرلاین در دنور آمریکا از سوار شدن دو دختر جوان به هواپیما جلوگیری کرد. دلیل این اقدام این بود که دخترها لگینگ های به شدت چسبان به پا داشتند.

این اقدام یونایتد ایرلاین در شبکه های اجتماعی سروصدای زیادی به راه انداخت و صدها چهره سرشناس نیز به آن اعتراض کردند.