کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: همسر نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی که به پنج سال حبس محکوم است با اظهار این‌که امیدوار است به زودی او آزاد و به خانه‌اش بازگردد به کمپین حقوق بشر در ایران درباره آخرین مذاکرات گفت: «دولت بریتانیا تاکنون فشارهایی به ایران آورده، اما روند حوادث تا امروز غیرقابل پیش‌بینی بوده و پر از علائم ضد و نقیض است. به نظرم گروه‌های مختلف در درون حکومت سر آزادی نازنین اختلاف دارند و نازنین در این میان گرفتار شده است. من فقط می‌‌توانم امیدوار باشم و با تلاش‌هایم به نازنین هم نشان دهم که او تنها نمانده است.»

ریچاد راتکلیف همسر نازنین زاغری که در انگلستان زندگی می‌کند به تصمیم سازمان ملل در اکتبر سال گذشته اشاره کرد و گفت: «سال گذشته در ماه اکتبر به سازمان ملل رفتیم و آنها حکم دادند که نازنین باید بلافاصله آزاد شود و مستحق گرفتن غرامت است و برای اجرای این امر به ایران شش ماه فرصت دادند، اما تاکنون که اتفاقی نیفتاده است. ما تنها در دادگاه‌‌های بریتانیا طرح شکایت نکردیم که اگر نازنین به زودی آزاد نشود این کار را هم خواهم کرد و همچنین در سپتامبر امسال مجددا به سازمان ملل خواهم رفت.»

همسر نازنین زاغری با اظهار این‌که او از نظر جسمی و روحی در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «نازنین افسرده است. سه چهار هفته پیش روانشناس تشخیص داده که او به افسردگی پیش‌رفته دچار شده، همچنین نازنین با مشکل بی‌خوابی و عدم تمرکز هم روبه‌روست. این روزها در مکالمه تلفنی بعضی اوقات رفتارش عادی است و بعضی وقت‌ها بسیار افسرده است.»

نازنین زاغری، شهروند ایرانی ـ بریتانیایی در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۶ برای سال نو ایرانی به همراه خانواده اش به ایران سفر کرد، اما در تاریخ ۱۵ فروردین ماه (سوم آوریل) در«فرودگاه امام خمینی» زمانی‌ که به همراه کودک ۲۲ ماهه‌اش قصد داشت به انگلستان بازگردد، توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت و پس از آن به مکان نامشخصی در کرمان منتقل شد. خانم زاغری چند ماه بعد به بند ۲۲- الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و در اوایل دی ماه ۱۳۹۵ به بند زنان این زندان منتقل شد. او روز ۱۶ شهریورر ماه (۶سپتامبر ۲۰۱۶) به پنج سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. همچنین تقاضای تجدید نظر برای این حکم هم از سوی دیوان عالی کشور رد شد.

همچنین به گفته ریچارد راتکلیف، این زندانی در مدتی که در انفرادی بوده دچار درد شدید گردن و کمر شده که تاکنون این دردها درمان نشده‌اند و به دلیل تغذیه ناسالم زندان مانند بقیه زندانیان زندان اوین دچار بیماری دندان هم شده و تاکنون ۱۲ دندانش را پر کرده است.

ریچارد راتکلیف البته گفت وضعیت ملاقات و تماس تلفنی با نازنین بهبود پیدا کرده است: «طبق قانون اوین کودکان با مادران‌شان روزهای چهارشنبه ملاقات دارند و از آن‌جا که گابریل دخترمان نوزاد است دو بار در هفته روزهای یکشنبه و چهارشنبه مادرش را می‌بیند. یک بار روز یکشنبه نازنین در ملاقات کابینی با اعضای دیگر خانواده، گابریل را می‌بیند و یک بار هم روز چهارشنبه که دخترش را به تنهایی ملاقات می‌کند. همچنین تقریبا از حدود دو ماه پیش در بند نسوان تلفن نصب شده و نازنین می‌تواند هفته‌ای یک بار با من هم تماس بگیرد. اگرچه مکالمات ضبط می‌شوند اما خیلی بهتر از قبل است که کسی کنار نازنین برای هر تماس تلفنی می‌ایستاد و حرف‌هایش را گوش می‌کرد.»

اگرچه خانم زاغری در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۵ سال حبس محکوم  و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد با این حال هنوز اتهام او مشخصا اعلام نشده، تنها مسئولان قضایی از جمله محسنی اژه‌ای، اتهام او را «اتهام امنیتی» عنوان کرده‎اند. روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان طی اعلامیه‌ای مدعی شد که نازنین زاغری متهم به مشارکت «در پروژه‌های براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی» است و یکی از «سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان» برای این ماموریت بوده‎ است.