حمایت گسترده از دو فوتبالیست و تقبیح وزارت ورزش برای تهدید به اخراج آنها

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: اظهارات معاون وزیر ورزش ایران مبنی بر محرومیت دو تن از ملی‌پوشان فوتبال ایران به دلیل بازی در برابر یک باشگاه اسرائیلی با مخالفت تعداد زیادی از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و کارشناسان ورزشی نیز با سیاسی خواندن اظهارات مقامات مسئول وزارت ورزش، از اینکه چنین تصمیمی، فوتبال ایران را با خطر محرومیت مواجه خواهد کرد سخن گفتند.

محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش، روز نوزدهم مرداد در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به دلیل زیر پا گذاشتن خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران از حضور در تیم ملی محروم خواهند شد. داورزنی گفت: «طبیعی است که فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن تصمیم جدی درباره آینده این دوبازیکن فوتبال بگیرد، اما در حال حاضر به طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد، زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند.»

شجاعی (راست) و حاج صفی

در حالی که در همه تیم‌های ملی فوتبال، مرجع تصمیم‌گیری درباره دعوت یا عدم دعوت بازیکنان به تیم ملی، سرمربی تیم است، معاون ورزش ایران اعلام کرد، مرجع تصمیم‌گیری درباره این موضوع نظام جمهوری اسلامی است نه سرمربی تیم ملی. داورزنی درباره اینکه کارلوس کیروش، سرمربی فوتبال ایران، چه واکنشی به دعوت نشدن این دو بازیکن به تیم ملی فوتبال دارد گفت: «مراجع تصمیم گیری به این موضوع نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون فوتبال هستند، نه آقای کارلوس کی روش. هرچند که این سرمربی پرتغالی برای فوتبال کشورمان زحمت کشیده که در جای خود ارزشمند بوده، اما این اتفاقی که افتاده زیرپا گذاشتن خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کس حق ندارد خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رد کند.»

مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، دو بازیکن سرشناس و ملی پوش ایران که با باشگاه «پانیونیوس» یونان قرارداد دارند، در بازی رفت برابر مکابی، با پذیرش جریمه از سوی باشگاه، حاضر به سفر به اسرائیل نشدند ولی روز دوازدهم مرداد و برخلاف روال برخی از  ورزشکاران ایرانی پس از انقلاب اسلامی، که به دلیل فشارهای داخلی و محرومیت‌ از فعالیت در داخل کشور در برابر تیم‌های اسراییلی بازی نمی‌کنند، در برابر باشگاه اسرائیلی «مکابی» در یونان بازی کردند.

فدراسیون فوتبال ایران روز سیزدهم مرداد در بیانیه‌ای با اعتراف به این که دو فوتبالیست ایرانی در چارچوب قراردادشان، از سوی باشگاه یونانی برای بازی کردن «تحت فشار» بوده‌اند، اقدام آنان را محکوم کرد. در بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: «با وجود فشارهای سنگین وارده از سوی باشگاه یونانی، آنها در دیدار رفت در فلسطین اشغالی حاضر نشده و این مهم را با پذیرش جریمه‌های مالی رعایت کردند. درباره حضور این دو بازیکن در دیدار برگشت که شب گذشته به انجام رسید، ضمن محکوم نمودن قاطع اتفاق رخ داده، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی دقیق و کارشناسی همه جانبه ماجرا بوده که بدون شک باید پس از گفت‌وگوی رو در رو با این دو بازیکن و لحاظ کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان انجام شود.»