رسانه های اروپایی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران با مبادله اطلاعات، تامین جنگ افزار و کمک مالی از طالبان پشتیبانی می کند. مهم ترین هدف تهران از این همکاری جلوگیری از همکاری طالبان با داعش است.

تارنمای هفته نامه اشپیگل آلمان در گزارشی که روز شنبه ۱۲ اوت امسال منتشر کرده با استناد به اطلاعات دیپلمات های غربی در افغانستان مدعی شده است که به تازگی همکاری های ایران و گروه هایی از نیروهای طالبان جدی تر از گذشته شده است.

گزارش اشپیگل آنلاین عنوان “دیپلماسی در افغانستان، نزدیکی عجیب ایران با طالبان” را بر پیشانی دارد. در مقدمه این گزارش می خوانیم: “نفوذ ایران در خاور نزدیک و میانه همواره بیشتر می شود،  اما در کشور همسایه افغانستان یک دشمن قدیمی بار دیگر قوی تر می شود: طالبان. آیا به این دلیل است که ایران با بنیادگرایان طالبان متحد می شود؟”

اشپیگل آنلاین با اشاره به حمله انتحاری روز ۳۱ ماه مه امسال به سفارت آلمان، می افزاید: “در این روز یک داوطلب عملیات انتحاری در یک کامیون حمل فاضلاب که چندین تن مواد منفجره در آن جاسازی شده بود، خود را در برابر سفارت آلمان منفجر کرد. دیپلمات های کشورهای عربی ادعا کردند که کامیون شب قبل از انفجار در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران پارک شده بود. به گفته آن ها، داوطلب عملیات انفجاری به گروه حقانی وابسته و از سوی ایران پشتیبانی شده بود”.

گزارشگر اشپیکل نوشته است: “مقامات ایرانی این اتهام را با قاطعیت تمام رد کردند و دلیل مستندی هم برای اثبات این ادعا که بیش از همه از سوی عربستان سعودی و پاکستان مطرح شد به دست نیامد. دیپلمات های آلمانی می گفتند که کامیون حامل مواد منفجره احتمالا به صورت تصادفی مدتی در نزدیکی سفارت ایران پارک کرده بود”.

 

ایران چرا با طالبان همکاری می کند؟

اشپیگل آنلاین می افزاید: “اما این ظن که ایران با طالبان همکاری می کند از هوا نیامده است. به گفته همکار یک سرویس اطلاعاتی غربی، میان ایران و فراکسیونی از اعضای طالبان ارتباط و همکاری تنگاتنگ وجود دارد. این همکاری از مبادله اطلاعات مخفی تا پشتیبانی مالی و تامین تجهیزات جنگی را در بر می گیرد”.

به ادعای اشپیگل آنلاین، حتی در میان کسانی که تا امروز در افغانستان دست به عملیات تروریستی و بمب گذاری زده اند، اتباع جمهوری اسلامی ایران وجود داشته اند.

در پایان گزارش مطرح می شود: “با توجه به این که ایران در منطقه بیشتر از شیعیان پشتیبانی می کند، همکاری این کشور با طالبان سنی تعجب برانگیز است. تا به حال اغلب اقلیت شیعه افغانستان (هزاره ها) مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران بوده اند، اما طالبان بنیادگرایان سنی هستند. هنگامی که در سال ۲۰۰۱ ایالات متحده آمریکا طالبان را در افغانستان مورد حمله قرار داد، ایران این موضوع را جشن گرفت، اما آمریکا نتوانست در جنگ پیروز شود و طالبان بخشی از افغانستان را به تدریج پس گرفتند”.

تارنمای هفته نامه اشپیگل می افزاید: “رهبری ایران اکنون آشکارا متقاعد شده است که خوب یا بد باید دست کم به صورت موقت به خشونت طلبان نزدیک شود”.

 

ادعاهای مشابه در رسانه های دیگر

پیش از هفته نامه اشپیگل، رسانه های فرانسوی و انگلیسی مثل لوپوئن، فیگارو و گاردین نیز در گزارش های متعدد خود ادعا کرده اند که میان طالبان و تهران همکاری جدی وجود دارد.

این رسانه ها تاکید دارند که جمهوری اسلامی می کوشد با پشتیبانی از طالبان مانع قدرت گرفتن داعش در خاک افغانستان شود، زیرا در این صورت با توجه به مرز طولانی و غیرقابل ایران با افغانستان، خطر نفوذ داعش ایران را تهدید می کند.

با این همه به تازگی گزارش شد که طالبان و داعش متحد شده و به منطقه ای در افغانستان حمله برده اند.