* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

پریوست نُسجی است که روی استخوان را می پوشاند و حاوی مقدار بسیار زیادی عروق خونی و اعصاب است که باعث می شود عضلات به استخوان بچسبد. وقتی که کشش شدید و تکراری بر روی این عضلات وارد شود عضلات تمایل به انبساط دارند ولی قادر نیستند منبسط بشوند در نتیجه فشار بیشتر و درد بر روی استخوان درشت نی تولید می شود، زیرا هنگام راه رفتن، دویدن و پریدن این قسمت از بدن تحت فشار شدید قرار دارد. این صدمات به علت استفاده بیش از حد تحمل عضلات و فشار آنها بر روی پریوست تولید می شود و درد در قسمت جلوی ساق پا ـ در سطح داخلی ـ  سطح خارجی و قسمت پائین پشت پا وجود دارد و با کم و زیاد کردن سرعت فعالیت هنگامی که پا با سطح زمین تماس پیدا می کند شدیدتر می شود. باید دانست که درد در حالت استراحت معمولاً وجود ندارد ولی با ورزش درد شروع می شود و پس از چند دقیقه استراحت از بین می رود ولی ممکن است تا نیم ساعت ادامه داشته باشد.

اگر این درد درمان نشود می تواند باعث شکستگی استرس (شکستگی خستگی در استخوان تی بیا بشود) که بر اثر صدمات و انفلاماسیون عضلات و تاندون های چسبیده به تی بیا تولید می شود. درد می تواند بسیار شدید باشد و شخص را مجبور کند که مدت طولانی استراحت کند تا انفلاماسیون از بین برود.

اتیولوژی ـ اتیولوژی این نوع صدمات به طور دقیق مشخص نیست، احتمالاً فشار بیش از حد تحمل و التهابات ناشی از آن باعث تولید فیبروز و در نتیجه کم کاری تاندون های مربوطه می شود.

اپیدمیولوژی ـ شکستگی های خستگی در هر دو استخوان ساق پا یعنی درشت نی و نازک نی (تی بیا و فیبولا) بیشتر در دوندگان و ورزش هایی که همراه با دویدن و پریدن هستند زیاد دیده می شود. حدود ۱۵ درصد این شکستگی ها در دوندگان اتفاق می افتد و بعد در فوتبالیست ها، بسکتبالیست ها، بالرین ها، ارتشی ها و یا افرادی که راه پیمایی های طولانی می روند.

آنالیز

اولین مرحله آنالیز تکنیک دویدن و سایر ورزش های مربوط به ورزشکار است. مرحله بعدی بیومکانیک حرکات پا به کمک ویدیو برای دیدن وضع قرار گرفتن پا بر روی زمین و طرز برداشتن پا از روی زمین است. این آنالیز نشان می دهد که ورزشکار چه حرکاتی را باید در هنگام گرم کردن بدن انجام دهد، همین طور عوض کردن نوع کفش ورزشی که حداکثر استراحت را به پا بدهد و استفاده از کفی پزشکی مخصوصاً برای کسانی که کف پای صاف یا قوس زیاد و مچ پای ضعیف دارند.

به غیر از آنالیز دینامیک راه رفتن باید سایر عدم تعادل ها عضلانی را جستجو کرد و نقاط ضعف آنها را پیدا کرده یک برنامه برای تصحیح و برطرف کردن نقاط ضعف پا، ورزش و کشش های عضلانی برای هر ورزشکار تهیه کرد که حتماً باید شامل تقویت مچ پا و قوس داخلی کف پا (به غیر از استفاده از کفی پزشکی) و همترازی بخش های مختلف اندام های تحتانی باشد. موفقیت بر اثر همکاری ورزشکار و ادامه روزانه و دائمی این نرمش ها و ورزش هاست.

پیشگیری

پریوستیت یک پاتولوژی است که تکراری است می آید و می رود و عوامل زیادی در به وجود آمدن آن تأثیر دارند پس باید برای پیشگیری این عوامل را شناخت و کنترل کرد.

* عواملی که به شخص ورزشکار مربوط می شود

ـ اشخاصی که کف پای صاف دارند باید حتماً از کفی پزشکی که برای پای آنها ساخته شده و کفش هایی که آستر ضخیم و نرم دارند استفاده کنند.

ـ گرم کردن اعضای بدن همراه با کشش عضلات

ـ به محض احساس درد در تی بیا ورزش و تمرین باید قطع شود.

ـ استفاده از ساق پوش برای گرم نگهداشتن ساق پا.

ـ داشتن عادت کشش عضلات در طول روز و نه فقط قبل از ورزش.

ـ اشخاص سنگین وزن باید حتماً وزن کم کنند تا فشار وارده بر روی مفاصل، زانوها و تی بیا را کمتر کنند.

* عوامل مربوط به ورزش

ـ تکنیک ورزش مخصوصاً برای دوندگان که باید توسط مربی و متخصص ورزش برای هر ورزشکاری تصحیح بشود و بسیار مهم است که فشار کمتری بر روی قسمت میانی کف پا وارد شود، این فقط برای پریوست نیست بلکه برای کم کردن صدماتی که می تواند وارد بشود و داشتن انرژی بیشتر است، کفی پزشکی خیلی کمک می کند.

ـ کفش ورزشی: ورزشکاران مخصوصاً در سطح حرفه ای باید حتماً با فیزیوتراپ یا متخصص ورزش مشورت کنند تا با مطالعه آناتومی بدن آنها نوع کفش را انتخاب کنند و از کفش های مینی مالیست یا ماکسی مالیست و یا به تناوب با زمان متفاوت، از هر دوی آنها استفاده کنند. توجه داشته باشید که حتی بهترین و گران ترین مارک های کفش ورزشی برای راحتی پای شما در ورزش ساخته نشده.

ورزشکاران تازه وارد بهتر است با یک متخصص مشورت کنند که از چه نوع کفشی استفاده کنند که به تکنیک آنها در ورزش کمک کند.

بخش دوم و پایانی هفته آینده