یکی از مواردی که از دهه گذشته فکر و ذهن سازمان های بزرگ و چند ملیتی را به خود اختصاص داده آن است که چطور می توانند پاسخ مناسبی به جامعه و سازمان های حافظ حقوق بشر بدهند که اگر چه عملکردشان در جهت سودآوری است ولی نگاه مناسبی به جامعه / شهر/ کشور/ شهروندان/ محیط زیست / کارمندان / صاحبان سهام و کارکنان خود هم دارند و برنامه های کوتاه / میان و بلند مدتی در این خصوص طراحی کرده اند.

اگر سایت اینترنتی سازمان های بزرگ را ببینید و روی “سی اس آر ” کلیک نمایید درمی یابید که تا به حال سازمان مربوطه چه اقدامات بشر دوستانه ای را انجام داده و یا به چند سازمان خیریه کمک کرده است. از جانب دیگر تامین کننده مالی چند مرکز بازپروری برای کودکان بی سرپرست است و یا طی چند سال اخیر از درآمد سالانه خود چه مقدار به تحقیقات پزشکی کمک کرده تا نوع بشر بتواند در آینده با آسایش بهتری زندگی نماید.

همه این اقدامات به “سی اس آر” معروف است و به عبارت ساده تر آن است که نشان داده شود که اگر شما خریداران کالا و خدمات به مارک معروف ما اعتماد کردید ما هم در عوض فقط به سودآوری خود نمی پردازیم، بلکه بخشی از این منابع مالی و پولی را به نحو مناسبی به جامعه برمی گردانیم تا بتوانیم سپاسگزار شما هم باشیم.

تولیدکنندگان و ارایه کنندگان خدمات می خواهند این مورد را به مصرف کنندگان و جامعه برسانند که ما به منابع انسانی و تولیدی و حفظ محیط زیست احترام می گذاریم و برای بقاء آنها از هیچ کوششی فرو گذار نخواهیم کرد.

این موارد در زمره عرف بین الملل و قوانین حاکم بر هر جامعه تعیین شده و سازمانها آن را به عنوان شعارهای تبلیغاتی هم استفاده می کنند.

در این میان شرکت های بیمه و بانکها هم از این قوانین نانوشته تبعیت کرده و برای خودشان طرح های ” سی اس آر ” را تدوین و به اطلاع عموم می رسانند.

چندی پیش بنا به پروژه تحقیقاتی که در دست داشتم به سایت یکی از شرکت های بیمه مراجعه کردم که نظرم را بسیار جلب کرد. همانطور که در ابتدای این مقاله به شما خوانندگان محترم پیشنهاد داده بودم در قسمت جستجو سایت شرکت بیمه عمر“مانیو لایف” کلمه “سی اس آر” را تایپ کرده و از مشارکت این شرکت در طرح های عمرانی و انسان دوستانه بسیاری مطلع شدم که نظر شما را به گوشه ای از آن جلب می کنم:

۱-عملکرد بسیار اثر بخش تر از شعار و تبلیغ است: نشان می داد که گروهی از مدیران این شرکت به همراه کارکنانشان که به صورت داوطلب بودند برای پاکسازی محلی اقدامات شایانی انجام داده و بعد از جمع آوری زباله آنها را به بیرون منتقل کرده و بخشی هم که قابلیت برگشت به طبیعت را داشته در همان محل دفن کرده اند.

۲- سلامتی سرمایه و ثروت است: با بازگشایی چندین مرکز ورزشی/ تفریحی باعث شادی و طرب کارکنان و اهالی محل و شهر ذیربط شده اند.

۳- اقتصاد پروری: ایجاد و افتتاح چندین مرکز اقتصادی در چند شهر با هدف معرفی فعالیت های بازرگانی و تعلیم و آموزش لازم برای تاسیس مراکز جدید به جوانان و صاحبان مشاغل و حرفه های گوناگون.

۴- مشارکت در تورنومنت های متفاوت ورزشی: مشارکت و برنامه ریزی به همراه تامین منابع مالی برای تورنومنت های ورزشی و تفریحی گوناگون در انتاریو و سراسر کانادا.

مجموعا مشارکت داوطلبانه کارکنان و مدیران این شرکت در کانادا ۵۲۲۰۸ و در آسیا ۴۱۱۶۳ و در آمریکا ۱۳۹۱۷ ساعت در سال ۲۰۱۶ بوده است.

شرکت های بیمه سالانه به چندین برنامه تحقیقاتی و بشردوستانه کمک می کنند و تامین کننده منابع مالی موسسات خیریه نیز هستند. برای اطلاع از کم و کیف برنامه های “سی اس آر” موسسات مختلف شاید بد نباشد که به سایت ایشان مراجعه و تحقیق کنید.

*Corporate Social Responsibility