مایکل فلپس شناگر سرشناس آمریکایی پس از انتشار تصاویری که او را در حال استعمال ماری جوانا نشان می دهد به مدت سه ماه از شرکت در مسابقات محروم شد.

 

شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

مایکل فلپس شناگر سرشناس آمریکایی پس از انتشار تصاویری که او را در حال استعمال ماری جوانا نشان می دهد به مدت سه ماه از شرکت در مسابقات محروم شد.

فدراسیون شنای آمریکا با وجود صدور این رای اعلام نموده که فلپس هیچکدام از قوانین مربوط به مبارزه با دوپینگ را نقض نکرده است.

با این حال این سازمان اعلام کرد قصد آن از صدور این رای فرستادن پیامی قاطع به فلپس بوده که با کار خود موجبات ناراحتی و ناامیدی بسیاری از جمله "هزاران کودک عضو فدراسیون شنای آمریکا که به او به چشم یک الگو و یک قهرمان نگاه می کنند" را فراهم کرده است.

مایکل فلپس در جریان المپیک پکن هشت مدال طلا کسب کرد و موفق شد رکورد پیشین در کسب مدال طلا در یک المپیک را بشکند.

هر چند فدراسیون شنای آمریکا قصد خود از صدور حکم را هشداری به این ورزشکار سرشناس خوانده، اما حکم تعلیق اعلام شده زمانی به پایان می رسد که او می تواند در مسابقات قهرمانی آمریکا شرکت کند.

مسابقات قهرمانی آمریکا در روز هفتم جولای برگزار می شود و به عنوان مسابقات انتخابی تیم ملی آمریکا برای مسابقات قهرمانی جهان در رم (دو هفته بعد از آن) قلمداد می شود.

تصویری که از فلپس چاپ شده او را در حال استنشاق گازی از یک لوله شیشه ای که می توان از آن برای استعمال ماری جوانا استفاده کرد نشان می دهد.

منابع خبری عنوان کرده اند که این عکس در ماه نوامبر سال گذشته، در یک میهمانی دانشجویی و وقتی فلپس مشغول طی کردن یک دوره استراحت طولانی مدت بود گرفته شده است.

فدراسیون شنای آمریکا در طی مدت محرومیت سه ماهه کمک مالی ۱۷۵۰ دلاری (ماهانه) خود به فلپس را نیز قطع می کند، اما ضربه مالی بزرگتر از سوی یکی از طرف های قرارداد این شناگر به او وارد شد.

شرکت کلاگ (Kellogg) تولید کننده غلات پردازش شده برای صبحانه که قرارداد عمده ای برای استفاده از فلپس در تبلیغات محصولات خود دارد نیز اعلام کرده قرارداد فعلی خود با فلپس را که به زودی به خاتمه می رسد، تمدید نخواهد کرد و سخنگوی این شرکت اعلام کرده است:"رفتار اخیر فلپس با چهره ای که شرکت کلاگ می خواهد از خود به نمایش بگذارد سازگار نیست."

فلپس که ۲۳ سال سن دارد و رکوردشکنی او در پکن موجب شد یکی از بزرگترین ورزشکاران جهان لقب گیرد رفتار خود را "باعث پشیمانی" خواند و به خاطر آن عذرخواهی کرده است.

این ورزشکار منکر استفاده مداوم از این ماده توهم زا شد و در مصاحبه ای با یک روزنامه محلی شهر بالتیمور که او در آن زندگی می کند گفت:"کار احمقانه ای بود و می دانم که دیگر تکرار نمی شود. واضح است که تصمیم بدی بود."