صدای امریکا: با حرکت توفان هاروی از تگزاس به سمت لوئیزیانا و بهتر شدن هوای هیوستون، فرصتی فراهم می آید تا امدادرسانی نهادهای مردمی ایالتی و فدرال روند سریعتری بگیرد. روز سه شنبه پرزیدنت دونالد ترامپ به همرا بانوی اول با حضور در جنوب شرقی ایالت پهناور صنعتی و نفت خیز تگزاس، از نزدیک فرآیند کمک رسانی و میزان تخریب این بلای طبیعی را بررسی کرد.

تند باد هاروی که از ساعات پایانی روز جمعه وارد منطقه تگزاس شد، با حدود ۱۳۰ سانتیمتر باران تاکنون ۱۸ کشته به جای گذاشت.

هیوستون با هفت میلیون جمعیت، چهارمین شهر بزرگ ایالات متحده است.

بعد از سه روز سخت در هیوستون، توفان هاروی با سرعت حدود ۴۰ مایل در ساعت به مرز تگزاس و لوئیزیانا رسید و انتظار می رود امروز تا ۱۵ سانتیمتر باران در این منطقه مرزی ببارد.

امداد رسانان ایالتی و فدرال حدود ۱۳ هزار نفر از ساکنین این کلان شهر را به ابر استادیوم این شهر انتقال داده اند.

سیلوستر ترنر شهردار هیوستون شب گذشته، برای جلوگیری از سرقت منازل خالی شده، مقررات منع آمد و شد شبانه را به اجرا گذارد. او همچنین نسبت به جدی گرفتن جاری شدن سیل به مردم هشدار داد.

پرزیدنت ترامپ روز سه شنبه به همراه ملانیا بانوی اول آمریکا از مناطق آسیب دیده بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات امداد رسانی قرار گرفت.

قای ترامپ در این دیدار گفت: ما هم اکنون به خود تبریک نمی گوییم. خیر این کار را نخواهیم کرد. تبریک زمانی گفته می شود که کار پایان یافته باشد. اما فعلا می گویم که کارتان عالی است.

رئیس جمهوری آمریکا در جمع مدیران و تیم های امدادی گفت: کارها تیمی پیش می رود، می خواهیم کار خودب ارائه کنیم. می خواهیم کارمان پس از پنج ده سال همچنان الگو باشد.

او سپس در سخنرانی کوتاهی برای مردم، درمورد آغاز بازسازی مناطق تخریب شده، ابراز خوشبینی کرد.

این اولین بلای طبیعی عمده طی هفت ماه ورود ترامپ به کاخ سفید است.

با فروکش کردن آب سیلاب و آغاز جستجوی خانه به خانه در دو ایالت آسیب دیده، احتمال افزایش تعداد کشته شدگان این بلای طبیعی می رود.

کاخ سفید به کنگره اطلاع داده است که برای کمک های فوری به تگزاس و لوئیزیانا در جمع آوری زباله ها و پاکسازی منطقه پس از عقب نشینی آب، و کمک ها ی غذائی و بهداشتی به سیل زدگان، کمک ۳ میلیارد دلاری کفایت می کند تا بعد نوبت جبران خسارت ها به ساکنان مناطق توفان زده برسد.