مروری بر تعالیم آئین بهائی

تعلیم و تربیت در آئین بهائی از اهمیت خاصی برخوردار است و بهائیان موظف هستند که کودکان خود راتربیت کرده به مدرسه بفرستند چرا که تربیت در خانه و خانواده و تعلیم در مدرسه گرفته می شود. به خاطر تأکید بر اهمیت تعلیم و تربیت دختران در آئین بهائی، بهائیان ایران در حدود یک قرن پیش در اغلب شهرها اقدام به تأسیس مدارس دخترانه و پسرانه نمودند و حتی از خانم های بهائی آمریکائی دعوت کردند که به ایران آمده نظامت و معلمی در مدارس را به عهده بگیرند ولی متأسفانه دوران این مدارس چندان طولانی نبود و بنا به دستور دولت وقت کلیه مدارس بهائی در ایران تعطیل شدند.

همزمان با مدارس بهائی در ایران در عشق آباد نیز اقدام به تأسیس مدرسه ای نمودند و سپس دومین مدرسه بهائی خارج از ایران به نام مدرسه (عصر جدید) در پنج گنی هندوستان تأسیس شد که امروز این مدرسه هزاران محصل را در روستاهای هند تعلیم می دهد.

در سال ۱۹۸۵ در کشور بلیویا در آمریکای جنوبی دانشگاهی به نام (نور) با ۸۰ محصل شروع به کار کرد و با گذشت ۳۶ سال از عمر دانشگاه امروز ۱۴هزار محصل مشغول تحصیل هستند. در سال ۲۰۰۰ دانشگاه نور بالاترین مدال افتخار را از دولت بلیویا به دلیل خدمات داوطلبانه و ارزنده به جامعه نصیب خود کرد. تعداد محصلین امروز بیشتر از ۱۴ هزار نفر می باشد.

در آمریکا ایالت واشنگتن بنیادی به نام (مونا) تأسیس شده که هدف این مؤسسه آموزش و پرورش خصوصاً برای دختران در ممالک در حال توسعه می باشد. این بنیاد پروژه های آموزشی، بهداشتی و ترقی زنان را راهنمایی و حمایت کرده و کتاب های درسی و لوازم التحریر بی شماری برای مدارس در افریقا تهیه و ارسال می کند.

این مؤسسه چندین طرح بهائی در اطراف دنیا از جمله (افق نوین) در اکوادور، هائیتی؛ کنیا، بورکینافاسو در افریقا، بلیویا، ادکم در برزیل، مدرسه (بدیع) در پاناما را اجرا و کمک های مالی، فنی، آموزشی، پزشکی و کشاورزی به آنها می دهد. بنیاد مونا حدود ۳۰هزار محصل دارد و به مدارس و انجمن ها و بنیادهای دیگر یاری می دهد. مونا نام دختر ۱۶ ساله ای بود در شهر شیراز که به علت داشتن کلاس درس اخلاق برای کودکان دستگیر و اعدام شد.

بنیاد کاربرد و آموزش کلمبیا در سال ۱۹۷۴ تأسیس گردید. این مدرسه در حدود ۳۵ سال است که در راه تعلیم و تربیت جوانان به خصوص در مناطق روستایی کوشش می کند. هم اکنون قریب ۲۰ هزار دانش آموز در آمریکای لاتین مشغول تحصیل هستند. در سال ۱۹۹۹۰ در شهر ماکائو واقع در چین بنیاد (بدیع) تأسیس گردید که در میادین ترقی زنان، کشاورزی و حفظ محیط زیست فعالیت می کند. بسیاری از مؤسسات و مدارس در حال تأسیس در چین از نظر برنامه درسی و تشکیلات اداری با این بنیاد مشورت می نمایند.

انجمن توسعه آمازون در برزیل ابتدا به صورت یک دارالتیام کوچک در یکی از فقیرترین مناطق کشور تأسیس یافت و تا امروز هزاران دانشجو و دانش آموز را تعلیم داده است. اخیراً بنیانگذار این بنیاد موفق به دریافت مدال افتخار به خاطر خدامات ارزنده اش گردیده است.

بنیادتوسعه و فرهنگ در پاناما با هدف تعلیم و تربیت کودکان در روستاهای بسیار دور افتاده و از میان مردم بومی تأسیس شده است. در برخی از این مناطق تنها وسیله آموزش ابتدایی فقط از طریق این مدارس بهائی تأمین می گردد. در پاناما مدرسه ای که بدواً از گاراژ منزلی شروع شد امروز مدرسه ای با ۱۲ کلاس درس می باشد.

مردم تهی دست منطقه ای از کامبوج که از همه مواهب زندگی محروم بودند پس از چندی گروه کوچکی مرکب از هفت بهائی بومی سازمانی با عنوان سازمان توسعه و آموزش تأسیس کردند. بسیاری از خانواده ها فقط از طریق این مؤسسه بهائی می توانند به آموزش دسترسی پیدا کنند. در هندوراس انجمن (بیان) پایه گذاری شد که هدف اصلی آن آموزش، بهداشت و حفظ محیط زیست می باشد. این انجمن بدواً با تأسیس یک درمانگاه کوچک آغاز شد.

مرکز عدالت(طاهره) در ایالات متحده آمریکا به منظور دفاع از حقوق زنانی که موردخشونت واقع می شوند تأسیس یافت. این مرکز خدمات خود را به طور رایگان در اختیارشان می گذارد و حتی در مواقع لزوم وکیل دعاوی نیز به آنان معرفی می نماید.

انجمن (اکتا) در نپال در تربیت معلم بخصوص در میان بومیان نقش عمده ای را عهده دارد. موفقیت این انجمن باعث شد تا تجربیاتش درچندکشور از جلمه السالوادر، مالادی، مغولستان، نیکاراگوئه و پاکستان مورد استفاده قرار گیرد.

در اینجا به اختصار به ذکر چند مؤسسه دیگر می پردازیم:

بنیاد هانی درلوگزامبورگ، فیلیپین، مغولستان، روسیه، زامبیا، بریتانیا، بنیاد ناهید و هوشنگ عهدیه در افریقا، بنیاد نصرت در مالی، بنیاد ورقا در گویان آمریکای لاتین و چند فرستنده رادیو در آمریکای لاتین و افریقا با پخش برنامه های آموزشی، روحانی و کشاورزی به زبان های محلی در زمینه های بهداشتی و غیر ه مشغول به خدمت می باشند واین گونه فعالیت ها همواره درحال توسعه و گسترش می باشد.

این شرح مختصری از خدمات جامعه بهائی در سرتاسر عالم است. اگر به دقت نظر کنیم تقریباً تمامی اسامی این انجمن ها، بنیادها، مدارس و دانشگاه هابه زبان فارسی می باشد.

خوانندگان عزیز در صورتیکه مایل به شرکت در جلسات دعا و نیایش هستید با تلفن زیر تماس بگیرید.

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به  تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید:  پیامگیر :     ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵، ایمیل:  anyquestionsplease@gmail.com                                                                            وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی  :      www.reference.bahai.org/fa