گفت وگو با سلیمان واثقی (سلی) موسیقیدان و خواننده

محمود شریکر

سلیمان واثقی همین شنبه ۱۶ سپتامبر با گروهش در کلیسای سنت اندرو کنسرتی اجرا خواهد کرد. برگزارکننده ی کنسرت Small World Music است که تجربه چند همکاری دیگر با این هنرمند را داشته، در گفت وگویی با سلی درباره ی کنسرت در پیش رو  اطلاعاتی به دست می آوریم که آن را با شما سهیم می شویم.

آخرین باری که با اسمال ورلد کار کردید سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بود در دو کنسرت پرشین ورژن و نوروز زمستانی. حالا که این همه سال گذشته چه خاطراتی از آن کنسرت ها و اسمال ورلد دارید؟

ـ البته در دو کنسرت دیگر هم ما با آلن دیویس و اسمال ورلد همکاری داشتیم. یکی‌ با گروه لیان بود در هاربرفرانت سنتر و یک بار دیگر هم من تنها شرکت کردم در فستیوالی که هارمنیوم می زدم و زنی خواننده می‌خواند. آلن بسیار به من لطف داره و از آن آدم هایی است که وجودش برای پیشبرد هنر در تورنتو بسیار مفیده، برای اینکه شهر ما چندفرهنگیه و او میتونه واقعاً یک برنامه بین‌ المللی درست کنه و چندین بار هم این کار را انجام داده. جالب این هست که این بار هم از من خواسته که برنامه قوالی مان را انجام بدیم. این برنامه را ما در موزه آقا خان اجرا کرده بودیم که خیلی‌ مورد نظر مردم قرار گرفت و حالا تکرار همون برنامه است ولی‌ با کمی‌ تغییرات.

موسیقی قوالی چیست؟ میشه کمی درباره ی این موسیقی توضیح دهید؟

ـ من ژانراهای مختلفی‌ را در موسیقی تجربه کردم از اپرا تا موسیقی پاپ تا جاز و یواش یواش موسیقی قوالی. الان حدود بیست و چند ساله که من دارم این کار را انجام میدم و کم کم  دیگه جا افتادم توش چون تو خانقاه می‌خونیم. این موسیقی پر از حرف های شنیدنی است، حرف از زندگی‌ خوب و درست، حرف از عشق، این موسیقی پر از لذت است، پر از ریتم‌های متنوع و حرکت‌های متنوع است به خصوص که همراه ما در این برنامه دو نفر از درویش های مولوی‌ هم که سماع می رقصند ـ یک خانم و یک آقا ـ رقص سماع می کنند که به هیجان این برنامه بیشتر کمک میکنه.

سلیمان واثقی

این قطعات انتخاب شما هستند؟

ـ بله همه چی‌ انتخاب من هست از اشعار تا خود آهنگها،  ولی‌ علی‌ رزمی که از ونکوور تشریف میارن تمام قطعات را تنظیم کردند و در حدود یک ساعت و ربع اجرای یک سره داریم که از اشعار عطار، رومی و اشعار عرفانی و موسیقی صوفی که پر از ریتم و هیجان هست، استفاده شده. موسیقی صوفی ایران هم تقریبا بر اساس موسیقی سنتی‌ است ولی‌ ما در این نوع موسیقی صوفی رعایت خیلی‌ دقیق اون گوشه‌ها را نمی‌کنیم که حتما از یک گوشه ای بریم یک گوشه دیگر، ما به دنبال شعر میریم و برای بیان بهتر و واضح تر شعر هر ملودی را که بهتر و گویاتر باشه استفاده می‌کنیم.

خیلی‌‌ها به اشعار رومی علاقمند هستند آیا از طریق پیام رومی این موسیقی بیشتر شنیده می شود؟

ـ این موسیقی که ما اجرا می‌کنیم بر اساس یک حقیقتی ست و آن حقیقت عشقه و باید دید که چه کسی‌ بهتر از رومی یا عراقی‌  یا عطار یا حافظ تونسته این عشق را تعریف کنه. عشقی‌ که به یک سرمنزل مقصود مربوطه نه به یک انسان ولی‌ تمام انسانیت و بشریت و کل کائنات را در بر میگیره.

کنسرت شما در کلیسای سنت اندرو اجرا می شود، آیا فضای کلیسا که ظاهرا به موسیقی عرفانی نزدیکه به موسیقی شما کمک می کند؟ 

ـ به هر حال دور که نیست از این فضا ولی‌ این کلیسای بخصوص مرکز کنسرت‌های عرفانی هست، حتا بعضی‌ از کنسرت‌های هندی از شب تا صبح آنجا اجرا میشه، برای همین از این نظر خیلی‌ جالبه که اونجا اصولا یک مقدار انرژی هست و ما هم با انرژی خودمون میریم و امیدواریم که بتونیم اون انرژی را هم به حرکت در بیاریم.

آیا موسیقی صوفی همان موسیقی خانقاهی ست؟

ـ بله، دقیقا، ولی‌ خب ما در خانقاه که با تمرین این چیزها رو نمی‌خونیم، بلکه به صورت فی‌البداهه انجام میشه. یکی‌ یک دستگاهی را شروع میکنه و ما بر اساس اون دستگاه فکر می‌کنیم که کدام شعر بیشتر جلوه میکنه  و با این تاثیر شروع به خواندن می‌کنیم. خمیرمایه کار ما هم میشه همون ملودی که به وجود میاد و ما آن را اتود می‌کنیم، کمی‌ ساختار موسیقیایی آن را تغییر میدیم که قابل اجرا برای مردم در روی صحنه باشه.

با تشکر از شما سلی جان، حرفی در مورد این برنامه مانده که بزنیم؟

ـ ببینید این کنسرتی نیست که شما مشابهش را جایی دیده باشید. درسته که ما تمام ساز‌هایمان ساز‌های سنتی‌ هستند، کمانچه، بربط، سه تار، تمبک و دف ولی‌ نوع برخورد با موسیقی و ملودی و ریتم خیلی‌ ویژه است. چون از یک جایی دیگر میاد و یک جوری الهامی است یعنی‌ وارد میشه به ما. ما نمیشینیم پشت پیانو که مثلا آهنگسازی کنیم. مثلا اشعاری که از مولانا انتخاب کردیم تا حالا خوانده نشده و با ابزار دیگری اینها کار شده اند. وقتی‌ که فضا خانقاهی  میشه قصه ا‌ش کمی‌ فرق میکنه.

کنسرت سلی و گروهش

شنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷ ساعت ۸ شب در

St. Andrew’s Church

۷۳ Simco St.

بلیت را علاوه بر سوپر خوراک و کتابفروشی پگاه می توانید به صورت آنلاین از وبسایت زیر خریداری کنید:

Smallworldmusic.com