شهروند ـ آزاده داودی: در سال تحصیلی امسال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ بیش از ۲۱۰,۰۰۰ دانشجو در انتاریو، تقریبا یک سوم کل کسانی که درس می خوانند، تحصیلاتشان مجانی است و شهریه ای برای دانشگاه پرداخت نمی کنند. این اتفاق به لطف تغییرات اساسی در سیستم کمک های تحصیلی در انتاریو که به اختصار OSAP نامیده می شود افتاده است.

آمارها نشان می دهد که درخواست برای گرفتن کمک تحصیلی OSAP حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است که این میزان تقریبا معادل ۵۰,۰۰۰ دانشجو است. وزیر آموزش عالی (دکتر رضا مریدی) در انتاریو از این اتفاق بسیار ابراز خوشحالی می کند و می گوید که افزایش تعداد دانشجویان دقیقا هدفی است که ما برای آن تلاش کرده ایم و برای آن بسیار خوشحالیم.

اگرچه هنوز دولت لیبرال انتاریو دقیقا بررسی نکرده است که هزینه این کمک های بلاعوض تحصیلی چقدر است، اما می گوید که دانشجویان نگران نباشند، دولت پای تعهدات و قول خود می ایستد.

تغییرات اساسی در OSAP باعث شد تا خانواده هایی با درآمد کم بتوانند مجانی درس بخوانند و قرار است بعد از اتمام تحصیلات و تا زمان رسیدن درآمدشان به بالای ۳۵۰۰۰ دلار در سال شروع به بازپرداخت نکنند. این رقم تا امسال ۲۵۰۰۰ دلار در سال بود، اما باید بدانیم که این کمک های تحصیلی و کمک به دانشجویان برای ورود به دانشگاه برای دولت نیز به صرفه است و پیش بینی می شود که حدود  ۱۴۵ میلیون دلار در هزینه مالیات برای دولت صرفه جویی کند و همین مبلغ می تواند هزینه کمک های تحصیلی برای سال آینده را تامین کند.

قرار است تا OSAP درخواست برای سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ را زودتر و از نوامبر باز کند تا دانشجویان بتوانند برای سال آینده خود سریع تر تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند.