در حالی که تعداد زیادی از فعالان سیاسی و حقوق بشری آذربایجانی در شهرهای‎ مختلف این منطقه در بازداشت بسر می برند، دادگاه انقلاب اردبیل برای ۵ تن از …


شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

خبرنامه امیرکبیر: در حالی که تعداد زیادی از فعالان سیاسی و حقوق بشری آذربایجانی در شهرهای مختلف این منطقه در بازداشت بسر می برند، دادگاه انقلاب اردبیل برای ۵ تن از فعالان آذربایجانی حکم صادر کرد. 

شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل روز ۱۰ بهمن ۸۷ طی محاکمه ای غیرعلنی به اتهام این ۵ تن مبنی بر"تشکیل گروه غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت ملی" رسیدگی و برای حسین حسینی، بهروز علیزاده، اردشیر کریمی خیاوی، ودود سعادتی، و رحیم غلامی حکم پنج سال زندان توام با تبعید صادر نمود. 

طبق حکم صادره باید جهت تامین امنیت استان حسین حسینی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه رازی اردبیل در زندان کرمان، اردشیر کریمی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل و مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده خزر در زندان هرمزگان، بهروز علیزاده، فعال مدنی در زندان بجنورد، ودود سعادتی، فعال مدنی در زندان سمنان و رحیم غلامی، روزنامه نگار در زندان همدان باید مدت حبس پنج ساله خود را طی کنند.

سید محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری و عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان، وکالت این افراد را بر عهده دارد. 

این فعالین آذربایجانی متهم هستند که از سال ۱۳۸۵ تاکنون در برپایی «تظاهرات قوم‌گرایانه» در شهر‌های مختلف این استان دخالت داشته‌اند. 

آنها فروردین ماه امسال توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مدت ۲۰ روز را در بازداشت موقت به سر بردند. بازداشت شدگان، سرانجام پس از سپردن وثیقه های ۳۰۰ میلیون ریالی آزاد شدند. 

همزمان با دستگیری این افراد گروههای حقوق بشری با دادن بیانیه هایی، نسبت به بازداشت و شکنجه آنها ابراز نگرانی نموده بودند.

به گزارش این سازمانها بازداشت شدگان به شدت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات مورد شکنجه جسمی و روحی منجمله شوک الکتریکی، بی خوابی های طولانی و ضرب و شتم شدید از سوی بازجویان، قرار گرفته بودند به گونه ای که پس از شکنجه در اثر تحلیل قوای جسمانی چندین بار بی هوش شده اند. 

شایان ذکر است این افراد از جمله فعالان سرشناس آذربایجانی هستند که پیش از این نیز سابقه چندین بار بازداشت و محکومیت را داشتند.

چندی پیش نیزعسگر اکبرزاده فعال دانشجویی آذربایجانی طی حکمی مشابه از سوی همین دادگاه به پنج سال حبس تعزیری در زندان زاهدان محکوم گردیده بود.