رادیو فردا ـ خانه کارگر و کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی حمله پلیس ضد شورش با «باتوم و گاز اشک‌آور» به کارگران دو شرکت هپکو و آذرآب اراک و «ضرب و شتم» کارگرانی که روز سه‌شنبه برای دستیابی به مطالباتشان تجمع کرده بودند را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی روز چهارشنبه، ۲۹ شهریور، در بیانیه‌ای حمله پلیس ضد شورش «با باتوم و گاز اشک‌آور» به کارگران این دو کارخانه را محکوم کرد. این کانون تأکید کرد که «هیچ مقام مسئولی» در استان مرکزی «برای دلجویی از ماه‌ها تأخیر» در پرداخت حقوق کارگران، در جمع آنها حاضر نشده‌است.

کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی همچنین از مسئولان کشور خواست که «تا وارد عمل شده و در مسیر نابودی طراحی شده برای صنایع بزرگ استان سد محکمی ایجاد کرده و آب رفته را مجدداً به جوی برگردانند.»

در همین حال، خانه کارگر استان مرکزی نیز در بیانیه‌ای با اشاره به تجمع کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن «چندین ماه» حقوقشان افزود: «مسئولین به‌جای همیاری آنها و دلجویی از آنها دستور برخورد با آنها را صادر می‌کنند و کارگران  را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.»

روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، تعدادی از کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو، در نقاط جداگانه شهر اراک تجمع کردند.

در همین حال وب‌سایت «اراک امروز» خبر داد که تعدادی از کارگران شرکت آذرآب روز سه‌شنبه با بستن جاده تهران-اراک خواستار توجه مسئولان به اعتراض خود شدند که نیروهای یگان ویژه آنها را از این محل خارج کردند.

براساس این گزارش کارگران شرکت هپکو نیز برای دقایقی خط راه آهن اراک را مسدود کردند.

در فضای مجازی و برخی وب‌سایت‌ها عکس‌ها و فیلم‌هایی از برخورد پلیس ضد شورش با این تجمع‌ها منتشر شده‌است. در شبکه‌های مجازی همچنین تصاویری از کارگرانی منتشر شده که بر اثر حمله پلیس ضد شورش پایشان شکسته و یا سر و صورتشان مجروح شده‌است. در یکی از فیلم‌های منتشر شده از این تجمع که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته، کارگران شعار می‌دهند که «کارگر بیچاره، کتک زدن نداره». دراین فیلم یکی از فرماندهان نیروی انتظامی از کارگران می‌خواهد که متفرق شوند.

کارگران کارخانه آذرآب در این تجمع اعلام کردند که از حدود چهار ماه پیش حقوق دریافت نکرده‌اند.

این کارگران که مالک بخشی از سهام این شرکت هستند، همچنین نسبت به نحوه برگزاری مجمع عمومی این شرکت در روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریور اعتراض دارند و معتقدند که قانون در برگزاری این نشست «رعایت نشده‌است.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نماینده سازمان بورس نیز به نحوه برگزاری این نشست ایراد گرفته‌است.

درهمین حال برخی از وب‌سایت‌ها خبر دادند که نماینده سازمان بورس به دلیل ابهام درباره ی مالکیت بانک کشاورزی بر تعدادی از سهام این شرکت و وضعیت مبهم دیگر مالکان، نشست مجمع عمومی این شرکت را ترک کرده‌است.

همزمان با تجمع کارگران شرکت آذرآب، تعدادی از کارگران کارخانه هپکو اراک نیز در اعتراض به دریافت «نامنظم» حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه خود تجمع کردند.

کارگران دو کارخانه «هپکو» و «آذرآب» اراک پیش از این نیز چندین بار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان تجمع کرده‌اند.

مقامات استان مرکزی پیش از این بارها وعده پرداخت مطالبات این کارگران را مطرح کرده‌اند اما این کارگران در تجمع‌های خود اعلام کرده‌اند که به این وعده‌ها عمل نشده‌است.

پیش از این نیز نیروهای امنیتی بارها به تجمعات صنفی کارگران حمله کرده و کارگران را مجروح و یا بازداشت کرده‌اند. در سال‌های گذشته همچنین ده‌ها کارگر به دلیل برگزاری تجمعات صنفی به زندان محکوم شده‌اند.