شهروند آزاده داودی: چهل و دومین جشنواره فیلم تورنتو روز ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷، پس از ۱۱ روز و نمایش ۳۳۹ فیلم  به پایان رسید و جوایزی به فیلم های برگزیده ی مردم در دسته بندی های مختلف اهدا شد. جشنواره فیلم تورنتو یک جشنواره ی غیررقابتی عمومی است که هر ساله در ماه سپتامبر در تورنتو برگزار می شود. این جشنواره که از سال ۱۹۷۶  آغاز به ‌کار کرده، طی دهه‌های گذشته به یکی از معتبرترین رویدادهای هنری و سینمایی جهان تبدیل شده است.

 

 

 

امسال جشنواره از ۷ تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ در تیف بل لایت باکس برگزار شد و در پایان فیلم”سه بیلبورد خارج از اِبینگ، میزوری”  Three Billboards Outside Ebbing, Missouri ساخته ی مارتین مک دونا از سوی تماشاگران بهترین فیلم شناخته شد.

این فیلم داستان زنی است که پس از به قتل رسیدن دخترش و ناتوانی پلیس در دستگیری قاتل پس از ماه‌ها، مقابل نیروهای پلیس می‌ایستد.

“من، تونیا” ساخته “کریگ گیلسپی” و “مرا به نامت صدا کن” به کارگردانی “لوکا گوادانینو” نیز به ترتیب جایزه دوم و سوم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره را به دست آوردند.

در بخش مستند، جایزه اول به “چهره‌ها مکان‌ها”  Faces Placesاز “آنی یس واردا” رسید و جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل نیز “کشور شیرین” شناخته شد و “رودخانه تاریک” نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

مستند  بهترین مستند انتخاب مردم بود. شهرداری تورنتو نیز به بهترین فیلم اول کارگردان کانادایی جایزه می دهد که امسال این جایزه به Luk’ Luk’l رسید. جایزه مرغابی کانادا به بهترین فیلم بلند کانادایی داده می شود که این جایزه به رابین اوبرت برای فیلم  Les Affamés داده شد.

و اما جایزه ی مهم انجمن جهانی منتقدان فیلم (فیپرشی) در بخش “کشف” به فیلم “آوا” ساخته ی صدف فروغی، فیلمساز ایرانی اهدا شد.

 

“آوا” داستان دختر ۱۶ ساله ای از طبقه ی متوسط مرفه در تهران است. زندگی روزمره اش بین دبیرستان، کلاس ویلن و خانه خلاصه شده است. مادر آوا که بسیار سختگیر و کنترل کننده است، از دوستی آوا با یک پسر دچار بی اعتمادی به دخترش می شود و می خواهد او را برای تست بکارت به پزشک متخصص زنان ببرد. این عمل مادر برای آوا بسیار برخورنده است و او احساس می کنم که به حریم خصوصی اش تجاوز شده است. این موضوع بی اعتمادی را بین آوا و والدینش و همچنین معلمانش دامن می زند. در این شرایط سختگیری ها بیشتر می شود. آوا از تماس با دوست پسرش منع می شود و اجازه ندارد بیرون برود و علائق هنری اش را پی بگیرد، همین باعث می شود که او احساس انزوا و خفگی کند.

 

در این فیلم ماهور جباری، لیلی رشیدی، بهار نوحیان، وحید آقاپور، شایسته سجادی، هومن هورسان، پانته آ تاج بخش، سارا علیمردانی، مونا قیاسی، پرنیان اختری، عسل کریمی ایفای نقش کرده اند.

صدف فروغی، ۴۱ ساله، از دانشگاه پراونس فرانسه فوق لیسانس فیلم دارد و تحصیلاتش را در رشته ی فلسفه فیلم ادامه داده است.

فروغی چندین فیلم کوتاه ساخته از جمله: مذکر و مونث،  شوش لب خط، The Kid and the Kite . آوا اولین فیلم بلند داستانی او محصول مشترک ایران، کانادا و قطر است که نویسندگی و کارگردانی اش را خود عهده دار بوده است.

شرکت توزیع فیلم مونگرل مسئولیت پخش آن در آمریکای شمالی را برعهده گرفته است و به زودی این فیلم در سینماها به روی پرده می آید.

مراسم اختتامیه را در لینک زیر ببینید. صدف فروغی در دقیقه ۲۶ به روی صحنه حاضر می شود.