شهروند ـ فرح طاهری: انتشارات زاگرس در تورنتو کتاب تازه ای منتشر کرده است. رمان “ریشه” نوشته ی پریسا افلاطونیان روز شنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷ در سالن شماره سه شهرداری نورت یورک به حاضران معرفی شد.ناهید بایرام نیا از همکاران نشر زاگرس نویسنده را معرفی کرد.  پریسا افلاطونیان متولد ۱۳۴۶ در تهران، بعد از اخذ مدرک لیسانس، اولین شغل حرفه ای خودش را به عنوان رئیس حسابداری شرکتی در تهران آغاز می کند. پس از اخذ مدرک فوق لیسانس در ۲۸ سالگی شروع به تدریس در دانشگاه می کند. در ۳۸ سالگی با همسر و سه فرزندش به کانادا مهاجرت می کند. در کانادا مدارک لازم برای تدریس را می گیرد و پس از آن در یکی از موسسات آموزش عالی مشغول به تدریس می شود و همزمان دانشجوی دکترا در رشته ی مدیریت سیستم های اطلاعاتی می باشد.

پس از این معرفی، پریسا افلاطونیان دقایقی با حاضران سخن گفت. او در آغاز از حامیان خودش تشکر کرد: از آقای مصلی نژاد مدیر نشر زاگرس، خانم ناهید بایرام نیا برای ویراستاری کتاب، خانم الماسی از نشریه شهروند، آقای سعید چوبک از سرای بامداد، دوستش خانم مینا، دخترش پارمیس برای بازخوانی کتاب و نظرات تشویقی همسر و پسرانش.

در ادامه افلاطونیان از کتابش گفت. او گفت، کتاب ساده نوشته شده و در عین سادگی به موضوعاتی اشاره کرده که ذهن خواننده را به چالش بکشاند. حرفی از درست و غلط بودن نمی زند و در واقع روزمرگی ها را به چالش می کشد.

او گفت، مخاطبان این کتاب دو گروه هستند، پدر و مادرهایی که همه عاشقانه بچه هاشون رو دوست دارند ولی در غل و زنجیر سنت، آبرو، فرهنگ بچه ها را می کشونند و در دریای سیاهی غرق می کنند. و مخاطب دوم جوانانی هستند که عشق را در آدم دیگری جستجو می کنند و اگر پیدا نکنند، غصه می خورند. این کتاب سعی کرده عشق را جوری جلوه بده که در نهایت توی خود آگاه هر کسی پیدا بشه.

تم اصلی کتاب عشق است، اما در ارتباط با جنسیت، آبرو، احترام، سنت، گریه، ثروت، تحصیلات و غرور صحبت می کند.

بعد از سخنان خانم افلاطونیان، پارمیس، دختر او چند دقیقه به انگلیسی از مادرش گفت. او گفت امشب برای من و خانواده ام بسیار شب ویژه ای ست زیرا که شاهدیم که مادر زیبایم یک بار دیگر به بالاترین پله های موفقیت رسیده است.

در ادامه دکتر عزت مصلی نژاد، مدیر نشر زاگرس با حاضران سخن گفت.

دکتر مصلی نژاد با خواندن شعری گفت، کل داستان ریشه، حدیث عشق و سنت است و اگر می خواستم عنوان دیگری برای کتاب درنظر بگیرم، می گذاشتم “عشق و سنت”.

او افزود، افلاطونیان در قالب رمان، تئوری عشق را مطرح کرده است. سالهاست که من راجع به تئوری عشق کار می کنم و از این کتاب بسیار در این زمینه یاد گرفتم.

طرح داستان بسیار جالب پرداخته شده، شخصیت ها همه به جای خودشان هستند. محل داستان در ایران است. زمان رمان را نمی تونیم بفهمیم، ولی موقع خواندن کتاب حس می کنیم در مورد چهل سال گذشته است. کل داستان حول دو نفر چرخ می خورد، یکی سالومه شهریاری ست که پریسا شخصیت اش را خیلی خوب پرداخته. و دیگری بهزاد که این دو سیر و سفری به سوی عشق دارند. اما عشق در این کتاب اسیر سنت است.

دکتر مصلی نژاد به نکات مثبت و منفی کتاب اشاره کرد و گفت، صحنه های عاشقانه را خوب نپرورانده. دو شخصیت کتاب فقط یک بار همدیگر رو می بوسند.

از نکات مثبت کتاب، نشان دادن صحنه های خواستگاری ست؛ مراسمی که نشاندهنده ی جامعه ی سنتی پدرسالاری ست که در آن رابطه ی انسان به رابطه ی کالایی تنزل پیدا می کند.

نکته ی جالب دیگر نشان دادن گوناگونی عشق است. و نکته ی دیگر سنت شکنی است.

بخش بعدی برنامه اجرای موسیقی بود که آقای مهدی رودسری با نواختن سه تار دو ترانه برای حاضران خواند و مورد تشویق قرار گرفت.

پایان بخش برنامه، امضای کتاب از سوی نویسنده برای علاقمندان بود و بعد از حاضران پذیرایی شد.

گفتنی ست سرای بامداد، نشر زاگرس و چریک های فدائی خلق کتاب های خود را در این سالن در معرض فروش قرار داده بودند.