شهروند-  هفتمین اجلاس سالانه هیئت وزیران انتاریو و کبک با شرکت آقای جری براون فرماندار کل کالیفرنیا جمعه ۲۲ سپتامبر در شهر کبک پایتخت استان کبک برگزار شد. در این اجلاس آقای براون درباره برنامه های حفاظت محیط زیست دولت کالیفرنیا سخن گفت و اضافه کرد که کالیفرنیا با استفاده از انرژی های خورشیدی و باد برای تولید برق و تشویق به استفاده از تکنولوژی های پیشرفته برای کاهش مصرف برق و نیز جایگزینی اتوموبیل های سوخت بنزین با اتوموبیل های برقی محیط تمیزتری برای ساکنان کالیفرنیا ایجاد می کند. او برنامه های محیط زیست انتاریو و کبک را ستود و اظهار کرد که علیرغم مخالفت دولت فدرال امریکا به ریاست آقای ترامپ، کالیفرنیا و ۱۴ ایالت دیگر به کوشش های خود برای حفاظت محیط زیست ادامه خواهند داد.

اجلاس سالانه هیئت وزیران انتاریو و کبک

طی این اجلاس قرارداد همکاری های محیط زیست بین نخست وزیران انتاریو و کبک و فرماندار کل کالیفرنیا به امضا رسید. این قرارداد که بر اساس محدود کردن و سهمیه بندی و به تبع آن کاهش بنزین تصاعد گازهای گلخانه ای از طرف صنایع گوناگون است موسسات تجاری و صنایع انتاریو-کبک و کالیفرنیا را قادر می سازد که سهمیه خود را در بازار همدیگر مبادله کنند.

سپس خانم آنگلا وزیر اقتصاد و نوآوری کبک و دکتر رضا مریدی وزیر علوم و نوآوری انتاریو درباره “هوش مصنوعی” و تحول بزرگی که در آینده نزدیک در صنایع و زندگی روزمره مردم به وجود خواهد آورد سخن گفتند. هر کدام از وزیران با اشاره به توانایی های علمی و صنعتی استان های خود تأکید کردند که همکاری های کبک و انتاریو موقعیت ممتازی را برای کانادا در صحنه ی جهانی ایجاد خواهد کرد. بر اساس هوش مصنوعی که سیستم کامپیوتری پیشرفته است، کامپیوترها می توانند تا حدی مشابه انسان عمل کنند.

خانم آنگلا وزیر اقتصاد و نوآوری کبک و دکتر رضا مریدی وزیر علوم انتاریو (ایستاده) به همراه آقای فیلیپ کویارد نخست وزیر کبک و خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو

دکتر مریدی ضمن قدردانی از پرفسور جفری هینتون استاد ممتاز دانشگاه تورنتو که یکی از پیشگامان هوش مصنوعی در جهان است، اشاره کرد که در ماه مارس گذشته “انستیتوی وکتور- Vector-هوش مصنوعی” با سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیون دلار در تورنتو تأسیس شده است. این سرمایه گذاری به میزان ۹۰ میلیون دلار از طرف دولت های انتاریو و کانادا و ۹۰ میلیون دلار دیگر توسط بخش خصوصی مانند بانک ها و شرکت هایی نظیر آمازون- فیس بوک- گوگل- اوبر و غیره تأمین شده است.

در پایان این نشست قرارداد همکاری در زمینه ی دانش ـ تکنولوژی و تجاری سازی ابداعات و اختراعات مربوط به هوش مصنوعی بین دولت های کبک و انتاریو توسط خانم آنگلا و آقای فیلیپ کولیارد نخست وزیر کبک و دکتر رضا مریدی و خانم کاتلین وین- نخست وزیر انتاریو به امضاء رسید.