از سال ۲۰۱۴ تا به حال شرکت حمل و نقل شهری تورنتو ـ”تی تی سی” در حال جستجو و تکمیل مدارکی است که نشان دهد شرکت بیمه ای منیو لایف در بررسی مدارک پزشکی کارکنان ایشان قصور کرده و به همین دلیل بوده که ضریب خسارات پرداختی بسیار بالاتر از اندازه معمول است و در نتیجه هر سال به حق بیمه اضافه کرده و باعث ضرر و زیان برای شرکت” تی تی سی” شده است. ماحصل جریان از این قرار است که تی تی سی معتقد بوده است که تعدادی از کارکنانش در طی سالیان متوالی پرونده های پزشکی جعلی نزد یک شرکت پیراپزشکی (کفش ارتوپدیک- عینک و خدمات مشابه) فرستاده و شرکت منیولایف بدون داشتن سیستم آگاه کننده همه این خسارات را تمام و کمال پرداخته و باعث شده که متقلبان (عده معدودی از کارکنانش) منتفع شوند و در مقابل به قول معروف دود این کلاهبرداری به چشم بقیه کارکنان و شرکت” تی تی سی” برود.

هفته گذشته وکلای شرکت”تی تی سی” برای قرائت رای نهایی به دادگاه انتاریو احضار و مطلع شدند که خوشبختانه کلاهبرداران بیمه ای شناسایی و رای به نفع تی تی سی صادر شده است. در این دادگاه مشخص شد که شرکت منیولایف به دلیل عدم داشتن سیستم کارا باعث ضرر و زیان شده و مکلف است ۵ میلیون دلار غرامت به شرکت “تی تی سی” بپردازد. در ضمن در طول بررسی های به عمل آمده ۱۷۰ نفر از کارکنان تی تی سی به عنوان خاطی شناسایی و عده ای اخراج و معدودی هم انتظار به خدمت و بازخرید شدند.

برای شرکت بیمه ای منیولایف این اولین شکایتی بود که از طرف شرکت کارفرما علیه بیمه شدگان خودش و شرکت بیمه توامان مطرح شده بود و در نهایت باعث شد که ضرر و زیان به ایشان هم تسری پیدا نماید.

 همانگونه که مطلع هستید در بیمه های گروهی (کارفرما) کلیه کارکنان بنا به سوابق حرفه ای و مدیریتی بیمه تکمیلی (مازاد بر بیمه سلامتی دولتی”اوهیپ”) می شوند و از خدمات بیمه عمر و حادثه ـ دندانپزشکی ـ فیزیوتراپی ـ ماساژ تراپی ـ عینک ـ کفش طبی ـ معاینات چشم پزشکی ویژه بهره مند می گردند و چنانچه طی سال بیمه ای غرامات و هزینه های حاصله بیشتر از حد انتظار باشد آن موقع است که شرکت بیمه در زمان تمدید اقدام به افزایش حق بیمه سال جدید می نماید تا امکانات پرداخت در سال جدید را داشته باشد.

حال اگر بنا به تقلبات بیمه ای، گروهی از این امکانات پزشکی استفاده ناشایستی نمایند و باعث شوند که ضریب خسارات پرداختی به حق بیمه های دریافتی افزایش یابد هم باعث ضرر و زیان به کارفرما می شوند و هم شرکت بیمه را متضرر می نمایند از این رو همواره لازم است در جهت حفظ حقوق بیمه گذار( شرکت کارفرما) و بیمه شدگان (کارکنان شرکت) اقدامات لازم صورت پذیرد. معمولا در همه شرکت های بیمه بخش ویژه ای وجود دارد که در حین و بعد از پرداخت غرامت کلیه پرونده های خسارتی را بررسی و حسابرسی می نماید تا مطمئن شود همه چیز بر اساس اصول اولیه و عرف بیمه ای و بیزینسی انجام گرفته باشد.

شرکت بیمه ای منیولایف بعد از قرائت رای دادگاه اعلام کرد سیستم جدیدی را طراحی کرده تا با بهره از توان حرفه ای شرکت های مشاور در بررسی مجدد پرونده های خسارتی، قادر شود به همه امور احاطه یابد و در آینده شاهد موارد مشابه نباشد.