"بالاترین" که از پربیننده‌ترین پایگاههای لینک‌گذاری فارسی است و هدف آن لینک‌پراکنی "برای جریان آزاد اطلاعات و تبادل افکار" اعلام شده ۱۵ بهمن‌ماه هک شد.  


شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

رادیو آلمان: "بالاترین" که از پربیننده‌ترین پایگاههای لینک‌گذاری فارسی است و هدف آن لینک‌پراکنی "برای جریان آزاد اطلاعات و تبادل افکار" اعلام شده ۱۵ بهمن‌ماه هک شد. خبرگزاری فارس "جریانات غربی" را اداره‌کننده این سایت عنوان کرده است.

هدف اصلی سایت بالاترین قرار دادن لینک‌های روزآمد و مطلب‌های جالب اینترنتی برای خواندن و معرفی به کاربران اینترنتی عنوان شده است. این سایت روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن هک شد.

هدف این حمله‌ی اینترنتی سرور، دامنه‌های اینترنتی و حساب پی‌پال سایت بالاترین بوده، اما در این میان حساب بانکی در امان مانده است. این نخستین باری نبوده است که هکرها کوشیده‌اند، سایت بالاترین را از کار بیندازند. پیش از این نیز، این سایت مورد حمله‌های هکرها واقع شده، اما حمله‌ی انقلابی بهمن ماه، جدی تر و با هدف "سرقت دامنه‌ی سایت" آغاز شده است.

پاسخ وبلاگ‌ستان فارسی و دوستداران این سایت به هک شدن آن، پشتیبانی هر چه بیشتر از این پایگاه اینترنتی با انتشار نوشته‌هایی در وبلاگ‌ها و سایت‌ها بوده است.

عزیز آشفته، از مدیران سایت بالاترین، حمله‌ی اخیر را سازمان یافته و "برنامه‌ریزی شده" می‌داند. براساس نوشته‌ی جدید وبلاگ بالاترین، گروه مسئولان این سایت برای پیگیری وضعیت حقوقی و رفع مشکلات موجود خود در جست‌وجوی وکیلی در ایالت کالیفرنیا هستند. آنها همچنین سعی دارند به تعقیب قانونی فرد یا افراد هک‌کننده بپردازند. این وضع نشان می‌دهد، فرایند حقوقی ماجرای هک شدن "بالاترین" هنوز به ‌پایان نرسیده است. روش در اختیار گرفتن دامنه‌ی اینترنتی برای هک کردن این سایت، پیش‌تر در هک شدن سایت‌های پرشین بلاگ و بلاگفا نیز به‌کار گرفته شده است. از این جهت شباهت بسیاری میان روش هک کردن این سایت با سایت‌های پیش‌گفته به چشم  می‌خورد. "بالاترین" پیش از هک شدن نیز در ایران مسدود شده بود.

تاکنون گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره ی عاملان هک کردن بالاترین وجود داشته است. خبرگزاری فارس با "ناشناس" خواندن هکرها، از معدود منابع خبری نیمه‌رسمی در داخل ایران بود که از کوتاهی سایت بالاترین در بازتاب جنگ اخیر غزه و اداره شدن آن از سوی "جریانات غربی" خبر داده است. هک شدن "بالاترین" همچنین تقریبا هم‌زمان با فیلتر شدن برخی سایت‌های اینترنتی دیگر در ایران بود. بنا به‌گزارش خبرگزاری‌های ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات دولت نهم، در جمع راهپیمایان روز ۲۲ بهمن در همدان، مستقیما از "استفاده دشمن از سایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای، وب‌سایت‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی" سخن گفته است.

سایت بالاترین را مهدی یحیی‌نژاد، از نخبگان المپیاد فیزیک سال ۱۹۹۳، همراه با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا بنیان گذاشته است. او  دارای مدرک فوق دکترای بیوانفورماتیک از دانشگاه استانفورد آمریکا و ساکن این کشور است. به نوشته‌ی برخی وبلاگ‌نویس‌ها، "بالاترین" که نزدیک به دو سال پیش آغاز به کار کرده، برای ایرانیان نماد شکل‌گیری یک جامعه‌ی دموکراتیک در اینترنت به ‌منظور تبادل آزاد افکار و نظرهاست. بسیاری بر این باورند که این سایت، نسخه‌ی فارسی سایت‌های digg.com یاreddit.com است.

شاید روزی "بالاترین" موفق به دریافت لینک مستقیم روی سایت‌هایی چون یاهو یا گوگل شود. در حال حاضر مسئولان سایت مشغول "برگرداندن برنامه بالاترین به سرور" مختص آن هستند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن‌اند که این سایت ظرف زمانی بسیار کوتاه، پس از انجام تحقیقات درباره‌ی این حمله‌ی اینترنتی، به فضای مجازی بازمی‌گردد.