درباره ی آب درمانی بیماری های مزمن و همچنین نقش آب در چندوچون وزن بدن مطالعات زیادی به عمل آمده و اگرچه به طور کلی عقیده بر این است که نوشیدن آب در حد تعادل از بروز ازدیاد وزن جلوگیری می کند ولی تا امروز پژوهشگران با هم در این مورد بخصوص هم عقیده نبوده اند که چه موقع و چقدر آب باید مصرف نمود تا وزن ایده آل بدن حاصل گردد. اخیراً گروهی از پژوهشگران در یک کنفرانس علمی ACS اعلان نمودند که فقط با ورزش و رژیم غذایی نمی توان به وزن ایده آل رسید بلکه در کنار آنها نوشیدن آب و چندوچون مصرف آن بسیار مهم است. این دسته طبق نتایج بررسی های علمی خود پیشنهاد می نمایند که نوشیدن دو لیوان آب قبل از هر وعده اصلی غذایی می تواند سبب کم شدن وزن بدن شود. در یک بررسی علمی این روش مخصوص پس از ۱۲ هفته به طور متوسط سبب کم شدن ۵ پوند وزن افراد تحت مطالعه گردیده و هیچ نوع عوارض جانبی را به وجود نیاورده است.

چند نظریه در مورد رابطه ی مصرف آب قبل از غذا و کاهش وزن وجود دارد. یکی از مهمترین آن نظریه ی پر کردن معده با آب قبل از صرف غذا است، زیرا شخص کمتر احساس گرسنگی می کند و در نتیجه سبب کم خوری شده و وزن بدن کاهش می یابد. عده ای معتقدند که به جای آب می توان قبل از غذای اصلی مقداری سالاد مصرف کرد و معده را با آن پر نمود تا سبب کاهش اشتها شود. دانشمندان معتقدند که به دو دلیل اصلی می توان سبب کمی اشتها شد. اول اینکه با بالا بردن قند خون اشتها کاهش می یابد. به عبارت دیگر چند دقیقه قبل از صرف غذا اگر حبه قندی و یا مواد قندی دیگری خورده شود، گلوکز خون افزایش می یابد و کم اشتهایی ظاهر می گردد. روش دوم پر کردن معده یا ایجاد فشار بر جدار داخلی معده توسط غذاهای کم انرژی است که نوعی کم اشتهایی را به وجود می آورد که خوردن مقداری سالاد و یا نوشیدن دو لیوان آب می توانند موثر باشد.

بارها در اینجا اشاره کرده ایم که نوشیدن ۸ لیوان آب در روز اساس یک رژیم غذایی سالم است. حال اگر ۶ لیوان آب قبل از سه وعده ی اصلی غذایی مصرف شود و دو لیوان دیگر در بین وعده های اصلی غذا نوشیده شود نظر مورد بحث تأمین خواهد شد و سلامتی حاصل می گردد.

 

دردهای روماتیسمی با کمبود ویتامین D رابطه دارند

 

مطالعات زیادی نشانگر این حقیقت هستند که کمبود ویتامین D سبب بروز دردهای مفاصل و ماهیچه ها می گردد. اخیراً گروهی از دانشمندان دانشگاه بوستون متوجه شدند که خانم هایی که در شمال شرقی کشور آمریکا زندگی می کنند بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری و عارضه ی دردهای روماتیسمی قرار دارند که ممکن است با محیط زیست، آب و هوا و آلودگی آن رابطه داشته باشد. پس از بررسی مورد بحث معلوم گردید که خانم های آن منطقه به علت کمبود ویتامین D و عدم دسترسی به نور آفتاب (زمستان طولانی و ابری بودن هوا) بیشتر از خانم های مناطق دیگر آمریکا در معرض بروز دردهای روماتیسمی قرار دارند. ما می دانیم که قسمت اعظم ویتامین D مورد نیاز بدن ما در اثر تابش اشعه خورشید بر روی پوست بدن و در زیر جلد به وجود می آید و درصد کمی از ویتامین D مورد نیاز از طریق بعضی از غذاها مانند شیر و ماهی و غیره تأمین می گردد. قبلاً به کرات گزارش شده بود که در مناطقی که مردم به علت آداب و رسوم محلی و مذهبی مجبورند بدن خودشان را بپوشانند و از بهره گیری نور خورشید محروم هستند، به کمبود ویتامین D مبتلا می شوند و در نتیجه به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، درد مفاصل و بعضی از سرطانها دچار می گردند.

دردهای روماتیسمی Rheumatoid Arthritis دارای علائمی مانند درد و ورم و سفتی مفاصل می باشد و نوعی بیماری خسته کننده و مزاحمی است که در فعالیت های شخصی بیمار نقش دارد و او را زمینگیر می کند و گاهی اثرات نامطلوب آن بر روی چشم و دهان و ریه ها نیز ظاهر می گردد که درمان آن باید زیرنظر پزشک متخصص و با درمان های دنباله دار و پیچیده ای انجام گیرد.

در این بررسی جالب که حدود ۱۴ سال به طول انجامیده و ۴۶۱ بیمار با ۹۲۲۰ افراد سالم مقایسه شده اند به درستی رابطه ی کمبود ویتامین D در بروز دردهای روماتیسمی معلوم گردیده است. در این صورت افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که به اندازه ی کافی آفتابی نیست و نمی توانند به طور طبیعی در بدن خود ویتامین D را تولید و مصرف کنند بهتر است با مشورت پزشک متخصص یا متخصص تغذیه روزانه مقداری ویتامین D به صورت قرص و کپسول استفاده نمایند.مقدار مورد نیاز ویتامین D روزانه برای افراد بالغ حدود ۴۰۰ واحد بین المللی تا قبل از سن ۷۰ سالگی و ۶۰۰ واحد بین المللی بعد از ۷۰ سالگی توصیه شده است.

 

توت ها و سلامتی مغز و اعصاب

 

توت ها می توانند سبب قدرت فعالیت های مغزی شده و از پیری زودرس جلوگیری نمایند. این گزارشی است که گروهی از محققان آن را انتشار داده اند و باور دارند که انواع توت ها به علت داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات شیمیایی طبیعی مانند پلی فنول ها قادرند سبب شستشوی سلول های مغزی که توسط بعضی از پروتئین های سمی آلوده می شوند، شده و نوعی سم زدایی در مغز و اعصاب به وجود آورند که در نتیجه موجب فعالیت بهتر مغز و جلوگیری از پیری زودرس می گردد. این اولین گزارشی است که عملکرد ترکیبات موجود در توت ها مانند توت سفید، شاه توت، توت فرنگی و غیره را در سلامتی و بهزیستی مغز پیشنهاد می نماد. میوه جات پررنگ خوش رنگ حاوی مقدار قابل توجهی از این دسته مواد طبیعی هستند ولی در این بررسی اختصاصی گروهی از توت ها مطالعه شده اند.

آمار سخن می گوید

در سال ۱۹۵۰ میزان سرانه سالیانه مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ در آمریکا حدود ۱۴۴ پوند بود. امروز این مقدار به بیشتر از ۲۲۲ پوند رسیده است. به عبارت دیگر مقدار مصرف سرانه گوشت ها در ۶۰ سال گذشته ۷۸ پوند در سال افزایش یافته است. در چنین مواردی متأسفانه میزان مصرف سبزی و میوه و غلات و حبوبات کاهش می یابد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net