شهروند- جایزه ادبی Scotiabank Giller Prize به تعبیری مهمترین جایزه ادبی در کاناداست که هرساله به یک نویسنده رمان و یا مجموعه داستان کوتاه که در سال گذشته به زبان انگلیسی نوشته شده است اهدا می شود. انتخاب بهترین کتاب سال توسط یک هیئت ژوری متشکل از نویسندگان کانادایی و آمریکایی انجام می شود و کتابها از بین کتابهایی که شرکت های انتشاراتی به بازار معرفی کرده اند، انتخاب می شود.

این جایزه در سال ۱۹۹۴ توسط یک تاجر اهل تورنتو به نام جک رابینوویچ و به یاد همسرش دوریس گیلر راه اندازی شد. دوریس گیلر ویراستار ادبی در روزنامه تورنتو استار بود. این جایزه هر سال در ماه نوامبر به فرد برگزیده اهدا می شود.

 

 

مبلغ این جایزه هم اکنون ۱۰۰,۰۰۰ دلار کاناداست اما در زمان راه اندازی ۲۵,۰۰۰ دلار بود. امسال برگزیدگان نهایی که مرحله نهایی راه یافته اند عبارتند از : ” Son of a Trickster” نوشته ادن رابینسون، ” Bellevue Square” نوشته ی مایکل ردهیل، ” Transit” نوشته راشل کاسک، ” I Am a Truck” نوشته میشل وینترز و در نهایت ” Minds of Winter” نوشته اد اولالین.

برنده ی امسال این جایزه مهم ادبی تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷ در یک مهمانی با مجری گری کمدین معروف مری والش اعلام خواهد شد و این مراسم به صورت زنده از تلویزیون CBC در ساعت ۸  شب پخش می شود.