سنای آمریکا یک بسته محرک اقتصادی که انتظار می رود هزینه آن حدود ۸۳۸ میلیارد دلار باشد را تصویب کرده است.

شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: سنای آمریکا یک بسته محرک اقتصادی که انتظار می رود هزینه آن حدود ۸۳۸ میلیارد دلار باشد را تصویب کرده است.

سنا که تحت کنترل دموکرات هاست با ۶۱ رای در مقابل ۳۷ رای این لایحه را تصویب کرد، البته این مصوبه با حمایت چند عضو جمهوری خواه سنا ممکن شد.

اکنون این مصوبه باید با طرح مورد تصویب مجلس نمایندگان آشتی داده شود، و انتظار مذاکرات بسیار دشوار میان دو شاخه کنگره می رود.

همزمان وزیر خزانه داری آمریکا از یک طرح نجات بانک ها به ارزش حدود یک و نیم میلیارد دلار پرده برداری کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از این رای گیری به عنوان شروعی خوب استقبال کرد.

اوباما که این طرح در سنا با تقاضای او تنظیم شده بود، می گوید طرح به ایجاد ۴ میلیون شغل منجر خواهد شد و اقتصاد را به حرکت در خواهد آورد. وی گفته است که انتظار دارد مصوبه نهایی تا روز ۱۶ فوریه به دست او برسد.

رئیس جمهوری آمریکا در جمعی در فورت مایرز در فلوریدا گفت که گذراندن این طرح در سنا "خبر خوبی" است اما اخطار داد که کار هنوز تمام نیست.

او گفت: "تطبیق دادن لایحه مجلس نمایندگان با لایحه مجلس سنا هنوز انجام نشده است و بعد از آن است که برای من فرستاده می شود، بنابراین طی چند روز آینده کمی دیگر کار داریم."

جمهوری خواهان شکایت می کنند که این طرح بیش از حد پرهزینه است و نتیجه مطلوب را به بار نخواهد آورد.

میچ مکانل رهبر اقلیت سنا گفت طرح را "پراتلاف" خواند و افزود: "هیچ تضمینی نداریم که باعث ایجاد اشتغال یا احیای اقتصاد خواهد شد."

طرح با حمایت سه سناتور جمهوری خواه یعنی سوزان کالینز، الیمپیا اسنو و آرلن اسپکتر که میانه رو شناخته می شوند، تصویب شد.

دو طرح سنا و مجلس نمایندگان کم و بیش مشابه هستند، اما در مورد چگونگی گسترش برنامه بهداشت دولتی، موسوم به "مدیکید" و اولویت ها در خرج کردن این مبلغ، میان دو طرح اختلاف وجود دارد. درحالی که طرح مجلس نمایندگان برای مدارس، دولت های محلی و ایالات خرج می کند، لایحه سنا بیشتر منابعش را به کاهش مالیات اختصاص می دهد.

همزمان براساس طرح نجات بانک ها که تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری فاش کرده است، میزان بودجه یک برنامه کلیدی وام بانک مرکزی از ۲۰۰ میلیارد دلار به یک تریلیون دلار افزایش داده خواهد شد.