سعید فرح آبادی

گفت وگو با مهندس علی احمدی مدیرعامل شرکت N.B.S Design Build

ایرانیان کانادا و بویژه تورنتو از موفق ترین ایرانیان مهاجر خارج کشور هستند. آنها با تلاش و پشتکار توانسته اند در بسیاری از عرصه ها خوش بدرخشند. آنها توانسته اند به مجلس های استانی راه یابند، در مقام استاد در اکثر دانشگاه های کانادا حضور داشته باشند، در رادیو و تلویزیون و در عرصه هنر، جامعه ی کانادایی را با نام ایران و ایرانی آشنا کنند و در عرصه ی بیزنس از موفق ترین افراد این عرصه باشند.

ساختمان سازی یکی از عرصه هایی ست که ایرانیان در آن فعال هستند و شرکت هایی با نام های مشهور را ازآن خود کرده اند.

در راستای معرفی چنین افراد موفقی، پای صحبت مدیرعامل و یکی از افراد تیم مهندسی شرکت N.B.S Design Build نشستیم و آن هم به این دلیل که ساختمان ساخت این تیم به عنوان یکی از سه نامزد دریافت جایزه ی پروژه ی برتر سال ۲۰۱۰ استان انتاریو از سویOntario Home Builder’s Association معرفی شده است.

     

مهندس علی احمدی مدیرعامل شرکت

مهندس علی احمدی مدیرعامل این شرکت در معرفی خود می گوید:”تخصصم در رشته ی مهندسی ساختمان و مدیریت است و ۳۶ سال است که به کار ساختمان سازی مشغول هستم. حدوداً ۱۰ سال است که در کانادا کارمیکنم و البته همزمان با کار در کانادا، در ایران هم همچنان فعال هستم. در زمانی که اینجا نیستم، تیم مهندسی ما کارها را انجام می دهند.”

 

مهندس احمدی در ایران مدیرعامل شرکت ساختمانی “پانیذ” است که پروژه های گوناگون خصوصی و دولتی را هدایت کرده و از نمونه ی کارهای این شرکت، مجتمع های مسکونی “سروناز” در خیابان شیراز است که به واسطه ی زیبایی بنا، معروف است و ساکنان تهران و بویژه آن ناحیه از شهر آن را به خوبی می شناسند. مجموعه های ورزشی پاس و بعثت نیز نمونه هایی از پروژه های دولتی شرکت ساختمانی پانیذ است که طبق استانداردهای بین المللی به انجام رسیده است.

شرکت N.B.S Design Build در تورنتو روی ساخت واحدهای ویلایی تمرکز دارد و در مناطق مختلف تورنتو فعالیت می کند. این شرکت عضو رسمی Building Industry& Land Development Association    و همینطور ثبت شده در Tarion Warranty Corporation  می باشد.

 

تیم مهندسان شرکت N.B.S Design Build یک تیم خانوادگی ست. مهندس احمدی را پسرش بیژن و دخترش سروناز ـ که هر دو مهندس ساختمان هستند و در دانشگاه های تورنتو و رایرسون در این رشته فارغ التحصیل شده اند و در حال گذراندن فوق لیسانس آن هستند ـ همراهی می کنند. نیروی جوان و تحصیلکرده ی کانادا، در کنار ده ها سال تجربه ی مدیرعامل شرکت، امتیاز بزرگی ست و شاید راز موفقیت این تیم هم همین باشد.

مهندس احمدی می گوید: “ما هفته ای یک بار حداقل جلسه داریم که کارهای هفته را بازنگری کرده و نقاط قوت و ضعف را بررسی می کنیم و همیشه روی برنامه حرکت می کنیم.”

او در مورد پروژه های موفق شرکت گفت:”خوشبختانه ما هر پروژه ای که داشتیم موفق بوده. کارهای ما در بهترین محلات تورنتو بوده. سرعت کار ما بسیار بالاست. کیفیت کارمان نمونه است (اگر جنبه ی تعریف نداشته باشد). خانه را سریعتر می فروشیم و با بالاترین قیمت می فروشیم ما پروژه هایی داشتیم که ظرف دو یا چند روز به فروش رسیده اند.”

مدیرعامل شرکت N.B.S Design Build افزود:”ما تیم فروش داریم که آنها در زمینه فروش با شرکت ما همکاری می کنند و به زودی این تیم در داخل شرکت قرار خواهد گرفت.”

مهندس بیژن احمدی از همکاران تیم مهندسی شرکت

طی سال های متمادی آن دسته از مردم که از تمکن مالی برخوردار بوده و پول مازادی در اختیار داشتند، همواره به دنبال کسب سود راه های متفاوتی را برای سرمایه گذاری مطالعه و امتحان کرده اند. یکی از این راه ها سرمایه گذاری در پروژه های ساخت و ساز بخصوص در بازار مسکن بوده. اکنون اکثریت مردم و متخصصان سرمایه گذاری به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری در بازار مسکن تورنتو یکی از مطمئن ترین و پرسودترین راه های سرمایه گذاری است.

اکثریت قریب به اتفاق مردم در طول زندگی خود به گونه ای وارد سرمایه گذاری در بازار مسکن می شوند و با خرید و یا فروش خانه و محل زندگی خود یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های طول عمر خود را رقم می زنند. برخی نیز به صورت تخصصی به کار سرمایه گذاری در مسکن مشغول هستند. از آنجایی که این بازار رو به رشد و پیچیده بخصوص در چند سال گذشته مورد توجه ایرانیان تورنتو نیز قرار گرفته است. به منظور اجتناب از ضرر و زیان هموطنانی که بدون مطالعه و از راه های نادرست اقدام به این کار می کنند، نظرات مهندس احمدی را که یکی از افراد باتجربه در صنعت ساخت و ساز است، در خصوص سرمایه گذاری در بازار مسکن تورنتو می شنویم.

“بازار مسکن تورنتو به دلایل زیر بازار مناسبی جهت سرمایه گذاری در امر مسکن است:

۱ـ درصد بالای تقاضا برای مسکن به لحاظ مهاجرت فراوان از دیگر کشورها و یا دیگر مناطق کانادا.

۲ـ بالا رفتن درصد تقاضا برای خانه دار شدن به علت شرایط اقتصادی رو به رشد، خصوصا در رکود اقتصاد جهانی اخیر کشور کانادا و خصوصا شهر تورنتو با مشکل اساسی رو به رو نشد و بلافاصله بنابه دلایل مختلف از جمله اطمینان حاصله به سیستم بانکی قوی شرایط اقتصادی شروع به رشد و بهتر شدن کرده و رشد غیرقابل پیش بینی را در بخش مسکن باعث گردید که بالا رفتن قیمت ها را با خود به دنبال داشت.

۳ـ افزایش سرمایه گذاری خارجی و خصوصاً انتقال سرمایه از کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین و کشورهای عربی و سرمایه گذاری آن در بازار مسکن تورنتو. این افزایش سرمایه گذاری پس از سقوط بازار کشورهایی مانند امارات متحده رشد قابل توجهی کرده است.

۴ـ گسترش خدمات شهری و بالا رفتن استانداردهای زندگی در تورنتو.

۵ـ پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال های پیش رو توسط متخصصان بازار مسکن.”

 

خانه ای که کاندیدای جایزه پروژه برتر سال شده است

خانه ویلایی یا آپارتمان، کدام بهتر است؟

مهندس احمدی در پاسخ به این پرسش می گوید: سرمایه گذاری در بخش مسکن ویلایی مناسب تر است به دلیل اینکه نرخ عرضه واحدهای آپارتمانی به سرعت زیادی در حال افزایش است در حالی که الگوی زندگی خانوادگی در آمریکای شمالی عمدتاً زندگی در خانه های ویلایی (Single Detached House) می باشد ـ خصوصا ما ایرانی ها بیشتر به زندگی در خانه مستقل و ویلایی علاقه داریم ـ و رشد عمده ی تقاضا نیز پیرو این الگوی زندگی است. همچنین سوددهی سرمایه گذاری در واحدهای آپارتمانی به هیچ وجه قابل مقایسه با واحدهای ویلایی نمی باشد.

 

چه نکاتی را باید در خرید خانه جهت زندگی و یا سرمایه گذاری مورد توجه قرار داد؟

ـ البته توصیه ی من بیشتر روی ساخت خانه است، ولی اگر شما قصد دارید خانه ی رویایی تان را بخرید، با توجه به سرمایه ی سنگینی که در این زمینه باید هزینه کنید نکات متفاوتی را باید مدنظر قرار دهید:

۱ـ انتخاب ناحیه و محل خرید.

۲ـ مطالعه روی مناطقی که در نظر دارید. به دقت درباره ی بازار مسکن هر منطقه تحقیق کنید. تاریخچه ی رشد و تغییر قیمت ها در هر منطقه از نکات مهمی است که باید مورد بررسی قرار دهید.

۳ـ وضعیت خدمات شهری در هر منطقه را ارزیابی کنید و از طرح ها و پروژه های شهری که در حال انجام در آن منطقه است و یا در آینده ی نزدیک انجام خواهد شد اطلاع حاصل کنید تا انتخاب خود را آگاهانه انجام دهید.

۴ـ مشاور املاک مورد اعتماد خود را انتخاب کنید.

۵ـ نکته ی بسیار مهم و اساسی که باید درباره ی آن مطالعه کنید و اطلاعات لازم را به دست آورید اطلاعات درباره ی سازنده ی خانه ی مورد نظرتان است. سوابق کاری سازنده را بررسی کنید. می توانید از طریق Tarion Warranty Corporation در مورد سازنده اطلاعاتی به دست آورید و مطمئن شوید که خانه ای که می خواهید بخرید دارای Tarion Warranty می باشد. البته از نظر من تنها عضو بودن در Tarion Warranty Corporation برای اطمینان حاصل کردن از صلاحیت فنی سازنده کافی نیست، صلاحیت اصلی یک سازنده را باید در سوابق تحصیلی و فنی و تجربه ی کاری او و گروه همکاران او جستجو کرد.

۶ـ خانه ای که شما می خرید توجه داشته باشید که سرمایه گذاری سنگینی است و هر لحظه و به هر دلیلی ممکن است تصمیم به فروش آن بگیرید. باید مطمئن شوید که سازنده خانه ی مورد نظرتان توانایی لازم را داشته و اصول فنی را در ساخت رعایت کرده و پیش بینی های لازم را برای استفاده از تکنولوژی های جدید که هر روز وارد بازار می شوند در ساخت و اجرای طرح خانه  ی مورد نظر قرار داده. در نظر گرفتن این نکته باعث می شود که شما در هنگام فروش خانه ی خود دچار مشکل نشوید و در صورت نیاز فوری به فروش مدت زمان زیادی را در انتظار فروش خانه ی خود در بازار نباشید و مهم تر آن که بتوانید خانه ی خود را با قیمتی بفروشید که سود مناسبی به دست آورید.

 

از ساخت خانه ی رویایی گفتید. چرا ساخت خانه بهتر از خرید آن است؟

ـ اقدام به ساخت خانه بهترین راه است برای اینکه بتوانید تمامی نیازها و علائق و خواسته های خود را تحقق بخشید. شما با ساخت خانه ی خود می توانید طرح ها، رنگ ها و دکوراسیون مورد علاقه ی خودتان را در این خانه داشته باشید. برای داشتن همان خانه ای که همواره در رویای تان بوده تنها راه این است که خود اقدام به ساخت خانه ی مورد نظرتان کنید تا ساخت و طرح آن کاملاً برطبق نظر و سلیقه ی شما و البته با مدیریت و مشاوره ی سازندگان و طراحان متخصص انجام شود.

برای ساخت خانه و انتخاب محل و منطقه ی مناسب برای این کار توجه کردن به نکات ذکر شده قبلی ضروری است، اما نکته ی اساسی که باید توجه خاص به آن شود انتخاب سازنده می باشد.

انتخاب سازنده ای که تجربه و دانش فنی و علمی لازم را نداشته باشد، می تواند باعث شود که خانه ای که ساخته می شود از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشد. برخی از سازندگان برای کسب سود بیشتر اقدام به کاهش کیفیت ساخت می کنند. شما باید مطمئن شوید که بررسی های لازم را انجام داده اید و سازنده ی شما جزو این دسته از افراد نمی باشد. پس حتماً نکات گفته شده را مورد توجه قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که سازنده ی شما و یا کسی که مشاوره و مدیریت ساخت خانه ی شما را به عهده می گیرد، دانش علمی و تجربه ی این کار را به مقدار کافی دارد. همچنین درباره ی گروهی که اجرای پروژه های سازنده ی مورد نظرتان را به عهده دارند تحقیق کنید تا از تجربه و کیفیت کاری که برای شما انجام خواهد شد، اطمینان پیدا کنید. اطلاعاتی مانند زمان ساخت پروژه های قبلی و اینکه چه مدت در لیست انتظار فروش قرار داشته، اطلاعات مفیدی است که در انتخاب یک سازنده ی مورد اطمینان برای ساخت خانه ی شما ـ چه برای زندگی و چه سرمایه گذاری ـ کمک خواهد کرد.

 

ساخت خانه بجز اینکه می توانیم سلیقه ی خودمان را برای داشتن خانه ی رویایی مان اعمال کنیم، چه مزایای دیگری دارد؟

ـ ساخت خانه نسبت به خرید خانه ی ساخته شده، بیشتر از ۲۰درصد صرفه جویی به همراه دارد به این ترتیب که شما در خرید یک خانه ی ساخته شده باید سود فروشنده را نیز به او پرداخت کنید، که این سود حدود ۲۰درصد قیمت خانه است. ضمن آنکه بسیار سخت است بتوانید خانه ی ساخته شده ای پیدا کنید که همه ی شرایط مطلوب شما را دارا باشد و تمامی نکاتی که قبلا گفتم در آن لحاظ شده باشد.

 

با توجه به سخنان مهندس احمدی دریافتیم که برای ساخت خانه، چه برای زندگی و چه برای سرمایه گذاری، نیاز به انتخاب یک تیم سازنده داریم که بتواند کلیه ی خدمات مشاوره ای و اجرایی لازم را جهت انتخاب زمین، اخذ مدارک و مجوزهای لازم از شهرداری، ساخت خانه با رعایت اصول فنی و مهندسی و خدمات مشاوره ای در زمینه ی سرمایه گذاری و اطلاعات مربوط به بازار را در اختیارمان قرار بدهد. و چه تیمی بهتر از کسانی که جدیدترین پروژه ی آنها در ردیف سه خانه ی برتر سال ۲۰۱۰ در انتاریو قرار گرفته و در مراسمی که روز سه شنبه در وینزور انتاریو برگزار می شود، نفر اول اعلام خواهد شد که با توجه به اینکه شهروند در آن زمان در زیر چاپ خواهد بود، تنها می توانیم آرزو کنیم که یک تیم ایرانی برنده امسال پروژه برتر سال باشد.

 

مهندس بیژن احمدی، از همکاران تیم مهندسی N.B.S Design Build در ادامه سخنان پدرش می گوید:

ـ چه برای سرمایه گذاری به دنبال ساخت خانه هستید و چه می خواهید در آن خانه زندگی کنید، هیچگاه نباید به دنبال انتخاب تنها براساس قیمت ارزان باشید. به تجربه نشان داده شده که استفاده از یک آرشیتکت یا سازنده ی ارزان که دارای سایر صلاحیت ها نبوده، موجب ضرر و زیان فراوان شده. صلاحیت سازنده و افراد مورد نیازتان را بررسی کنید و به دنبال قیمت مناسب و منطقی باشید که در این زمینه ی کاری هیچ ارزانی بی دلیل نیست. توجه یک سازنده و طراح خوب باید به ساخت خانه با مصالح مرغوب و با کیفیت و با طرح مناسب منطبق بر خواسته های روز بازار باشد. یک تیم سازنده ی خوب طوری پروژه ی شما را کامل می کند که بتوانید در صورت تمایل به فروش خانه را با قیمت مناسب، که تضمین کننده ی بیشترین سود برای شماست، یعنی سودی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد و حتی بیشتر، به فروش برسانید. در این خصوص سازنده باید نمونه های مشخصی را ارائه دهد که در سوابق خود دارد و نشان دهد که خانه های ساخت آنها در کمترین مدت انتظار به فروش رسیده است.

 

در تمام مدتی که در دفتر N.B.S Design Build در شماره ۴۶۶۵ خیابان یانگ نشسته ایم و گفت وگو می کنیم، بر صفحه ی تلویزیون روی دیوار، تصاویری از خانه ای که کاندیدای دریافت جایزه Most Outstanding Custom Home of the Year  شده، و در ویلودیل قرار دارد، در حال نمایش است. پذیرایی، اتاق خواب ها، حمام و دستشویی، پله ها، نمای بیرونی، شومینه، آشپزخانه و تمامی خانه حکایت از همان خانه ی رویایی ایرانی ها را دارد.

مهندس احمدی از توجه من به تصاویر می گوید:  فراموش کردم بگویم که یکی دیگر از ویژگی های کار ما این است که ما از مصالحی استفاده می کنیم که سازندگان دیگر فاقد آن هستند، به عنوان مثال ما برخی سنگ های به کار رفته در خانه ها را از ایران می آوریم. کیفیت سنگ های ایران بسیار بالاست که اگر همان سنگ را اینجا بخواهند کار کنند شاید بتوانید در خانه های اشرافی پست رود آنها را پیدا کنید، ولی ما همان کیفیت را در این خانه ها به کار می بریم با قیمت به مراتب ارزان تر و با تنوع بیشتر. طراحان داخلی ما قطعات و نمونه های خاصی را طراحی می کنند که در ایران با کار دست ایرانیان هنرمند ساخته می شود و به اینجا می آید. یا شومینه ای را که می بینید با گچ بری های کنار آن، تمام اینها کار ایرانی ست، البته اجاق شومینه کانادایی است به خاطر مطابقت داشتن با استانداردهای کانادایی. بسیاری از این قطعات در کارخانه ی متعلق به شرکت ساختمانی پانیذ در ایران ساخته می شود. ما این امتیاز را برای مشتریان خود قائلیم که می توانند از این قطعات در صورت دلخواه در خانه ای که ما برایشان می سازیم، استفاده کنند.

 

دیدن خانه ی رویایی این وسوسه را به وجود می آورد که بدانیم با چه میزان سرمایه می توان اقدام به ساخت خانه کرد. در اینجا مهندس بیژن احمدی پاسخ می دهد:

ـ پروژه های ما در ویلودیل، اوک ویل، Avenue Road، Bayview  و  York Mills و بسیاری جاهای دیگر بوده، قیمت زمین در GTA بویژه تورنتو خیلی بالاست، بنابراین در مشورت با افراد مختلف با بودجه های مختلف برای ساخت یا سرمایه گذاری، ما با توجه به بودجه ی آنها منطقه ی ساخت را انتخاب می کنیم به طوری که خارج از توانایی مالی آنها نباشد. در مرحله ی ساخت می شود با توجه به بودجه ی هر فرد هزینه ها و مصالح را تنظیم کرد. در صورت نیاز به صرفه جویی در هزینه ها ما همواره طرح را طوری تنظیم میکنیم که در آینده بدون نیاز به تغییرات اساسی امکان بهسازی(Upgrade) فراهم باشد تا که در آینده وقتی که شرایط مالی شخص بهتر شد، بدون اینکه مشکل و تخریبی پیش بیاید بشود تغییراتی در داخل خانه ظرف چند روز ایجاد کرد. تمامی این مسیر را ما به عنوان سازنده با متقاضی خانه در مشورت خواهیم بود و با همکاری هم بهترین راه را انتخاب خواهیم کرد.

 

مهندس احمدی، برای شما و تیم N.B.S Design Build آرزوی موفقیت داریم. آیا در پایان حرفی نگفته مانده؟

ـ ضمن سپاسگزاری از شما، امیدوارم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار هموطنان در زمینه ی ساخت و ساز خانه و سرمایه گذاری قرار داده باشیم. در صورتی که خوانندگان نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشند می توانند از وب سایت ما به آدرس www.nbshomes.ca دیدن کنند و پرسش هایشان را به آدرس پست الکترونیکی ما info@nbshomes.ca  بفرستند و یا با دفتر ما با شماره های ۴۱۶ ۸۹۰ ۴۹۸۳ و ۴۱۶ ۲۲۶ ۰۷۲۴ تماس بگیرند. مشاوران شرکت ما همواره آمادگی دارند که در جلسات حضوری به پرسش های شما پاسخ دهند و شما را برای سرمایه گذاری و یا ساخت خانه راهنمایی کنند.