شهروند- در انتخابات اخیر نیوزلند گلریز قهرمان به عنوان اولین ایرانی توانست به پارلمان این کشور راه یابد.

گلریز قهرمان یکی از میلیون ها ایرانی است که پس از انقلاب اسلامی کشور خود را ترک کرده و در اقصی نقاط دنیا ساکن شده اند.

او که ۳۶ سال دارد در ۹سالگی همراه والدینش از ایران فرار کرده و به عنوان پناهنده در نیوزلند ساکن شد. او اولین لحظه ی ورودش به نیوزلند را هنوز هم به خاطر دارد که وقتی همراه پدر و مادرش از پله های فرودگاه اوکلند پائین آمدند، مأمور مهاجرت نیوزلند با خوشرویی از آنان استقبال کرد و پرسید که آیا غذا میل کرده اند؟

مادر گلریز اهل ارومیه و پدرش اهل مشهد است. وی در طول اقامتش در نیوزلند تحصیلات خود را در رشته حقوق با کسب درجه لیسانس از دانشگاه اوکلند به پایان رساند و سپس به تحصیلات خود در دانشگاه آکسفورد انگلستان در زمینه ی حقوق اساسی و حقوق بشر با کسب درجه فوق لیسانس ادامه داد. آن گاه به مدت ۱۲ سال به عنوان حقوقدان از طرف سازمان ملل متحد در کشورهای افریقایی- کامبوج و دادگاه لاهه خدمت کرد. در نیوزلند او به عنوان وکیل مدافع در دادگاه عالی آن کشور از موکلین خود دفاع کرده است.

گلریز قهرمان به عنوان نماینده حزب سبزها در پارلمان نیوزلند حضور خواهد داشت. او معتقد است که تغییرات آب و هوا و محیط زیست کره زمین موضوع حیات و ممات برای بشریت است.

گفتنی ست که پس از دکتر رضا مریدی و خانم “بارونس پرفسور هاله افشار” که در سال ۲۰۰۷ از طرف ملکه الیزابت به عنوان عضو مجلس لردهای انگلستان منصوب شد) گلریز قهرمان سومین نماینده ایرانی الاصل در یک مجلس قانوگذاری در خارج از ایران است که نشان از ارومیه دارد!