یورو نیوز- در حالی‌که چند هفته از توقف موقت فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد می‌گذرد، اعتراض‌ها ادامه دارد و حقوق‌دانان، نمایندگان مجلس و روزنامه نگاران به این اتفاق واکنش نشان می‌دهند.اگرچه آقای نیکنام بارها درباره عدم ابلاغ این حکم از سوی مراجع رسمی همچون فرمانداری سخن گفته اما غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، تایید کرد که این شورا، حکم را از سوی دیوان عدالت اداری دریافت کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که نیکنام به مدت ۱۵ روز از شورا مرخصی گرفته و شورای شهر یزد در این مدت با مراجع قانونی از جمله قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری و سایر دستگاه‌های مسئول مکاتبه و رایزنی خواهد کرد تا بتواند از اجرای حکم جلوگیری کند.

مرخصی ‌ای که کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرنگاران آن‌را مرخصی اجباری خوانده و تحقق وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را به چالش کشیده‌اند.

بسیاری از کاربران ایرانی، عکسی از آقای روحانی منتشر کرده‌اند که حاوی بخشی از نطق وی در مجمع عمومی سازمان ملل است. رییس جمهوری ایران شهریور ماه امسال گفت: «ایران نه می‌‌خواهد امپراتوری تاریخی‌اش را احیا کند و نه می‌خواهد مذهب رسمی‌اش را حاکم کند و نه می‌خواهد انقلابش را با زور سرنیزه صادر کند.»

برخی دیگر این حکم را شرم آور خوانده و خواستار توضیح مسئولان در این باره شده اند.

همه اینها در حالی رخ داده که محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس، علیرضا رحیمی، رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان تهران و همچنین اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، این حکم را به طور ضمنی غیرقانونی خوانده و خواستار اعمال قانون شده‌اند.

پیش ار این نیز در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با انتشار ابلاغیه‌ای حضور نمایندگان اقلیت‌های دینی را با سخنان آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در تناقض دانسته بود. در مقابل علی لاریجانی،‌ رییس مجلس شورای اسلامی با رد ابلاغیه آقای جنتی خواستار اجرای نص قانون شده بود.

گفتنی است سپنتا نیکنام که پیرو آیین زرتشت است در دوره چهارم شورای شهر منتخب بوده و مجددا با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم منتخب مردم یزد به عضویت شورای شهر درآمد، از مدت‌ها قبل از انتخابات دوره پنجم با حواشی‌ای برای حضور در انتخابات روبرو بود اما صلاحیت او با وجود نامه دبیر شورای نگهبان برای عدم حضور اقلیت مذهبی در انتخابات شورای شهر یزد تأیید شد و مردم شهر یزد نیز دوباره او را انتخاب کردند.

با همه اینها چند ماه پس از انتخابات و در تاریخ ١٣ شهریورماه در پی شکایتیکی از رقبای ناکام انتخاباتی سپنتا نیکنام در شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکمی را مبنی‌ بر توقف موقت و جلوگیری از فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد صادر کرد.