شهروند ـ فرح طاهری: بعدازظهر یکشنبه ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷، در گالری آرتا مراسم معرفی دو کتاب برگزار شد.

گزینه ی شعر “هفده روایت مرگ” از ساسان قهرمان و مجموعه داستان “کاپ کیک” نوشته ی گیتا خسرونیا در این برنامه معرفی شدند.

ساسان قهرمان در آغاز از مدیریت گالری آرتا، فیروزه آغداشلو، برای حمایت هایش تشکر کرد.

گیتا خسرونیا نیز با تشکر از افراد یاریگرش آغاز کرد. او از فیروزه آغداشلو و از نشریه شهروند، آقای زرهی و خانم الماسی برای حمایت هایشان تشکر کرد. از سیاوش شعبانپور که نوشتن را اول بار در کارگاه داستان نویسی او آغاز کرده بود و از استادش ساسان قهرمان سپاسگزاری کرد.

ساسان قهرمان هم با اشاره به هنرمندان و نویسندگانی در میان جمع، از حضور آنها ابراز خرسندی و تشکر کرد: ناصر ولدخانی، لیلا شمشیری، فرشته مولوی، اکرم پدرام نیا، حسن زرهی، نسرین الماسی، سیاوش شعبانپور، محمد یعقوبی، آیدا کیخائی، عبدالرضا مقدم.

در ادامه قهرمان با اشاره به فیلم علمی ـ تخیلی Arrival از مقوله زبان و زمان گفت.

او گفت، “زبان تنها وسیله ی ارتباط نیست، زبان بنیان هویت و تفکر است. ما با زبانی که می آموزیم دنیا را می بینیم. واقعیت های موجود برای ما براساس آن زبان ساخته می شود. براساس این نظریه، زبان های مختلف هم تفاوت هایی که با هم دارند در جوامع مختلف، کاملا نوع نگاه به دنیا، به روابط و به گذشته و آینده را متفاوت می کنند.”

قهرمان از ارتباط زبان و زمان مفصل تر گفت و در ادامه به ارزش یا هویت شعر اشاره کرد و گفت: در بین شکل های مختلفی که ما از زبان استفاده می کنیم، انواع روایت ها: روایت داستانی، گزارشی، تاریخی، افسانه ای، لطیفه ای یا گفت وگوها شکل ابزار ارتباطی اش، اینها همه سعی می کنند یک شکلی بدهند به واقعیت. شعر اگر شعر باشد، فکر می کنم تنها شکلی از حضور زبان است که این واقعیت ها برعکس می شوند. آن حس های مواج و سیال، گذشته، آینده، اینها که در هم می پیچیند، می آیند در زبان شکل می گیرند، به جای اینکه زبان بخواهد به آن واقعیت شکل بدهد.

سرودن شعر یا نوشتن شعر یک جور اعتراف ناخودآگاهه. یک جور رمزگذاری و رمزباز کردن، به راز پناه بردن و رازگشایی توأمان است.

سخنان  ساسان قهرمان را اینجا گوش کنید.

 

تعدادی از عکس های ساسان قهرمان نیز در این برنامه به نمایش گذاشته شده بود. ساسان قهرمان چند سال است که عکاسی می کند و عمدتا عکاسی خیابان. اکثر عکس هایش سیاه و سفید است. او می گوید، ارزش Street Photography برای من در اینه که یک دریافت یا یک کشف چیزی ست که ناگهان هست و ناگهان نیست. او می گوید برای من بین شعر و عکاسی خیابان شباهت عجیبی وجود دارد با این تفاوت که به عکاسی خیابان معتادم، ولی شعر اینطور نیست و هر وقت دلش بخواهد می آید.

پس از این سخنان، ساسان قهرمان تعدادی از شعرهای کتابش را برای حاضران خواند.

“هفده روایت مرگ” در۱۸۰ صفحه شامل ۴۰ شعر توسط نشر افرا منتشر شده. عکس روی جلد از ساسان قهرمان و طرح جلد از صمصام کشفی است.

کتاب های منتشر شده ی ساسان قهرمان عبارتند از: آبی (شش داستان کوتاه) ـ۱۳۵۶، هراسه(سه نمایشنامه و دو فیلمنامه) ـ ۱۳۵۷، گسل (رمان) ۱۹۹۵، سبز (شعر) ـ ۱۹۹۵، کافه رنسانس(رمان) ـ ۱۹۹۷، رنگ (شعر)۱۹۹۹، به بچه ها نگفتیم(رمان) ـ ۲۰۰۳، زبان ما، از آغاز تا زمان ما(درسنامه ی زبان و ادبیات فارسی/ نگارش جمعی) ـ ۲۰۰۴، هفده روایت مرگ (شعر ـ نشر اینترنتی)ـ ۲۰۰۷، مهاجرت فرهنگ ـ فرهنگ مهاجرت(نیم نگاه ـ سی مقاله در نگاه به فرهنگ و جامعه) ـ ۲۰۰۷، بندباز آماتور(رمان) ـ ۲۰۱۶

ساسان قهرمان تنها نویسنده و شاعر نیست، او بازیگر تئاتر و سینما، کارگردان، ناشر، معلم، روزنامه نگار و عکاس هنری هم هست و از سال ۱۹۸۴ در تورنتو زندگی می کند.

پس از وقفه ای کوتاه، نیمه ی دوم با خواندن داستان کاپ کیک از مجموعه داستان گیتا خسرونیا ادامه یافت. گیتا خود از ساسان خواست که او داستان را بخواند.

این دومین کتاب گیتا خسرونیا است. کتاب اول او به نام جوچی(داستان کودکان) در ایران منتشر شده است. داستان بلندی به نام “از این پنجره همه ی عصرها جمعه ست” در ارشاد ایران مانده، و یک رمان به نام ضربان که دارد روی آن کار می کند.

کاپ کیک در ۱۱۸ صفحه شامل یازده داستان است. عکس روی جلد از ساسان قهرمان و تابستان ۲۰۱۷ توسط نشر افرا در تورنتو منتشر شده است.