شهروند- براساس اعلام وزیر امور مهاجرت کانادا، احمد حُسِن، و سازمان شهروندی و پناهندگی کانادا، تغییرات قانون شهروندی که در تابستان گذشته در پارلمان و مجلس سنا طی لایحه Bill C- 6  تصویب شده بود، از روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ به اجرا گذارده شد.

پیشتر گفته شد که تغییرات در قانون شهروندی طی سه مرحله اجرا می شود. اولین مرحله در زمان تصویب قانون، دومین مرحله از پاییز ۲۰۱۷ و در نهایت آخرین بخش های این اصلاحیه از ابتدای سال ۲۰۱۸ اجرایی خواهد بود. تغییراتی که از تاریخ ۱۱ اکتبر اجرا شده و متقاضیان را تحت تاثیر قرار می دهد به قرار زیر است:

احمد حُسِن وزیر مهاجرت کانادا

ـ کاهش شرط اقامت ضروری در کانادا برای شهروند شدن به ۳ سال از ۵ سال.

ـ در قانون قبلی همه متقاضیان شهروندی در دوران اقامت خود در کانادا باید  حداقل ۱۸۳ روز در هر سال، در خاک کانادا اقامت می‌داشتند، که در قانون جدید این شرط حذف شده است.

ـ تغییر سن معافیت برای امتحان زبان و آگاهی از تاریخ کانادا برای شهروند شدن.  این امتحان برای افراد ۱۸ تا ۵۴ سال ضروری است.

ـ در قانون قبلی افرادی که پیش از مهاجر دائم شدن، به صورت موقت در کانادا اقامت داشتند، زمان اقامت‌شان، به عنوان بخشی از دوران اقامت آنها محاسبه نمی‌شد. اما در قانون جدید نیمی از مدت زمان اقامت موقت افراد ، حداکثر تا ۳۶۵ روز، به عنوان اقامت دائم محاسبه خواهد شد.

ـ در صورت پذیرفته نشدن تقاضای شهروندی پدر و یا مادر، فرزندان می‌توانند مستقل از والدین خود برای شهروندی کانادا اقدام کنند.

تغییرات در قوانین سرسختانه ی شهروندی کانادا که در زمان نخست وزیری آقای هارپر اعمال شده بود یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی دولت لیبرال بود که هم اکنون به آن عمل شده است.

دولت محافظه‌کار قبلی  موانع زیادی را بر سر راه اخذ شهروندی کانادا قرار داده بود که دولت لیبرال موفق شد با لایحه ای این قوانین را تغییر دهد تا مهاجران بتوانند هرچه سریع تر و راحت تر شهروندی خود را دریافت کنند و از مزایای آن بهره مند گردند.