آرش عزیزی

هیزل مک‌کالیون ۸۹ سالش شده و تا به حال ۱۱ بار پیاپی به شهرداری میسیساگا، ششمین شهر بزرگ کانادا، انتخاب شده است. او این‌همه سال را توانسته اینقدر پابرجا و محبوب بماند که در آخرین انتخابات بیش از ۹۲ درصد رای آورده باشد، اما حالا بر سر ماجرای ساخت جنجال‌آمیز هتلی در شهرش که قرار بوده میلیون‌ها دلار به جیب پسرش، پیتر، سرازیر شود وارد جنجالی شده که در طول دوران شهرداری‌اش سابقه نداشته است. آدم فکر می‌کند در این سن دیگر حداقل رضایت بدهد که از سیاست کنار برود، تا شاید بتواند هنوز نامی نیک از خودش به جای بگذارد.

اما هیزل از ابتدا با روحیه جنگندگی وارد سیاست شده و ظاهرا قرار نیست به هیچ وجه کوتاه بیاید.

او این هفته نزد دادگاه ظاهر شد و از خودش دفاع کرد و در ضمن خود را دوباره نامزد شهرداری کرده و گفته می‌خواهد ۱۲امین پیروزی را کسب کند.

هیزل دوشنبه‌ی این هفته گفت هیچ کار غلطی نکرده و اگر به جای پسرش هر کس دیگری هم وارد مذاکره برای خرید آن قطعه زمین شده بود همین کار را انجام می‌داد. او گفت:”من در این مورد همان روندی را دنبال کردم که در هر موردی می‌کردم و خوب هم می‌دانستم که پسرم درگیر است.”

او افزود:”معمول است که شهردار درگیر باشد یا شهرداری یا شرکت سازنده یا اعضای شورای شهر از او بخواهند درگیر شود.”

اشاره هیزل به ماجرایی است که باعث شده نام نیک او دچار جنجال‌های بسیاری شود. قضیه به قرارداد ۱۴/۴ میلیون دلاری بین صندوق بازنشستگی اومرس و شرکت”ورد کلس دولوپمنتز” باز می‌گردد که سهام‌دار اصلی آن پیتر مک‌کالیون، پسر هیزل، است. ورد کلس می‌خواسته قطعه‌ی مهمی در مرکز شهر تورنتو را از اومرس خریداری کند و در آن‌جا هتل، مرکز نمایشگاه‌ها و کاندومینیوم بسازد. شهردار هم مدت‌ها دنبال مرکز نمایشگاه‌ها و هتل بوده و همین است که دوست داشته شخصاً درگیر شود.

او در پاسخ به سئوال وکیلش، الیزابت مکینتایر، در دادگاه گفت که اگر این معامله متعلق به هر کس دیگری هم می‌بود همین گونه درگیر می‌شد و حضور پسرش، پیتر، نقشی نداشته است.

منتقدان او اما می‌گویند مک‌کالیون به خاطر تضاد منافع نباید به عنوان شاهد در چنین معامله‌ای حضور پیدا می‌کرده و حالا باید کنار رود. بسیاری دیگر البته انتقادهایی فراتر از این از مک‌کالیون دارند و معتقدند او با شیوه‌هایی خاص توانسته این همه مدت شهردار بماند و وقتش رسیده که کنار رود و جا را برای افراد جدید باز کند.

از آن‌جا که تا مدت‌ها معلوم نبود هیزل دوباره نامزد شهرداری می‌شود یا نه، این دفعه بر خلاف بسیاری از دفعه‌های قبلی، افراد متعددی در مقابل هیزل نامزد شده‌اند. در میان آن‌ها البته هنوز نامی آشنا که بتواند چالشی جدی پیش روی مک‌کالیون بگذارد به چشم نمی‌خورد. در واقع آشناترین نام، کسی نیست به جز پل فروم: فاشیست و ناسیونالیست سفیدپوست کانادایی که در شهر پورت کردیت زندگی می‌کند و به طرفداری‌اش از گروه راست افراطیِ ک ک ک در آمریکا معروف است.

پل فروم را البته اقبالی برای پیروزی نیست، اما باید دید هیچ یک از اعضای شورای شهر میسیساگا یا شخصیت نام  آشنای دیگری مقابل هیزل می‌ایستد یا خیر.