آرش عزیزی

کمپینی که تلاش می‌کند به سیستم مدارس مذهبی در انتاریو پایان دهد و یک نظام واحد مدارس عمومی را برای همه دانش‌آموزان به راه بیاندازد، ۱۳ سپتامبر تظاهراتی در مرکز شهر تورنتو برگزار کرد.

هما ارجمند، مسئول این کارزار، در سخنرانی خود گفت:”تظاهرات امروز ادامه سایر تظاهرات و تجمعات و بحث‌ها، کنفرانس‌ها و مناظرات جهت جدایی کامل مذهب از دولت و آموزش و پرورش است. این خواسته‌ی ساده و حقانی باید محقق شود کودکان ما بتوانند کنار هم بزرگ شوند، با هم بازی کنند، با هم یاد بگیرند و با هم به موفقیت دست پیدا کنند، مستقل از مذهب، فرهنگ و قومیت والدین‌شان.”

او افزود: امروز ما در مقابل هتلی اجتماع کرده ایم که در آن یک کنفرانس بین المللی به منظور بازبینی مجدد آموزش و پرورش و رفرم در ساختار آموزشی در جریان است. ما اینجا گرد آمدیم تا بر این تاکید کنیم که سیستم آموزشی که کودکان را بر اساس رسم و رسوم، مذهب و فرهنگ به اقلیت و اکثریت  تقسیم  کند، جز جدائی، انزوا، تنفر و راسیسم را تقویت نمی کند. نتیجه این کار چیزی جز نوعی آپارتاید نیست.”

به گفته ی هما ارجمند، دولت انتاریو نه فقط  بودجه کامل مدارس کاتولیک را تامین می کند، بلکه درصدد تامین بودجه برای مدارس اسلامی نیز بوده و در سال گذشته مدارس دولتی بر اساس رنگ پوست کودکان نیز احداث کرده است.

ارجمند در سخنانش تاکید کرد، برای جلوگیری از قربانی شدن کودکان دولت موظف است که با یک پلاتفرم روشن و قاطع از حقوق جهانشمول آنان دفاع کند. پلاتفرمی که در آن قطع فوری حمایت های مالی و معنوی از مدارس مذهبی، پایان دادن به دخالت قوانین، احکام و رسوم مذهبی در سیستم  آموزشی در دستور کارش باشد. پلاتفرمی که مانع آموزش هرگونه دگمی از جمله دگم های مذهبی شود و می خواهد کلیه قوانینی که در ضدیت با فرهنگ مدرن و سکولار است را حذف کند. پلاتفرمی که در آن  فشارهای روحی و روانی بر کودکان برای ادامه تحصیل در مدارس مذهبی را جرم دانسته حتی اگر از جانب والدینشان و یا اعضای کامیونیتی شان باشد.