حضرت باب (سید علی محمد) در شب اول ماه محرم مطابق ۲۱ اکتبر ۱۸۱۹ در شهر شیراز متولد شدند. ایشان تنها فرزند پدر و  مادر و بسیار عزیز و گرامی بودند. حضرت باب در سن ۶ سالگی وارد مکتب (مدرسه آن زمان) شدند و در سن ۸ سالگی پدر خود را از دست دادند و سرپرستی ایشان و مادرشان به  عهده دایی بزرگوارشان سپرده شد. ۱۵ ساله بودند که با دایی خود که در شیراز و بوشهر تجارتخانه داشتند مشغول به کار تجارت شدند. در دوران کار به امانت و دیانت و تقوی و عبادت در بین خلق معروف و مشهور بودند. حضرت باب در سن ۲۱ سالگی به کربلا رفتند و پس از یک سال دوباره به شیراز برگشتند و به کار و تجارت ادامه دادند.

جامعه ایران در آن زمان از حیث اخلاقی و معنوی ورشکسته بود. در چنین موقعی تاجری جوان ملقب به باب ادعا کرد که صاحب ظهوری الهی است که همه ادیان منتظرش بوده اند و مقدر است حیات روحانی نوع بشر را دگرگون کند. این تاجر جوان که نامش سید علی محمد بود لقب (باب) را برای خود اختیار کرد که به معنی (دروازه) یا (در) است و چنین توضیح دادکه ظهورش به منزله بابی است که از طریق آن ظهور کلی الهی که موعود جمیع اهل عالم است بزودی آشکار خواهد شد و فرمود “ای اهل ارض، بشنوید ندای پاک خداوند را… به راستی نور درخشان خداوند با این کتاب خطا ناپذیر در میان شما ظاهر شد که شاید به صراط مستقیمِ صلح و سلام هدایت شوید”.

چهار ماه پس از این ادعا عازم سفر به مکه شدند و از بندر بوشهر با کشتی به طرف مکه حرکت کردند و پس از دو ماه سفر دریا به حجاز و از آنجا به مکه رفتند. در این سفر حضرت باب طی نامه ای به شریف مکه ادعای خود رامتذکر شدند و پس از ۹ ماه به شیراز برگشتند.

مضمون اصلی بزرگترین اثر آن حضرت کتاب بیان است که بشارت به ظهور پیامبر الهی دیگری است که بسیار عظیم تر از خودشان است به همین دلیل پیروان خود را برای شناخت پیامبر جدید که ظاهر خواهد شد آماده می کردند و تأکید کردند که با (چشم روح) ببیند و نه با دیده  اوهام فرمودند “قلوب خود را از آمال و آرزوهای دنیوی پاک کنید و به اخلاقی الهی خود را مزین و آراسته نمائید… امروز روزیست که به واسطه قلب  طاهر و اعمال حسنه و تقوای خالص هر نفسی می تواند به ساحت عرش الهی صعود نماید و در درگاه خداوند مقرب شود و مقبول افتد…”

حضرت باب در بسیاری از آیاتشان به نام و نشان موعود اشاره فرمودند “خوشا به حال کسی که به نظم بهاءالله ناظر گردد و به شکرانه پروردگارش پردازد پس همانا آن نظم پدیدار خواهد شد و برای آن خداوند شک و تردیدی در (بیان) ننهاده است”.

“چون آفتاب بها از افق لقا دمید در پیش عرش او حاضر شوید”

—————————————————————————————خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به  تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید:  

پیامگیر :  ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵،  ایمیل:  anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی:      www.reference.bahai.org/fa