شرکت های بیمه در پاسخ به نیاز خریداران و انتظار دست اندرکاران این صنعت بر آن شدند که خسارات حاصل از آبدیدگی را در منازل مسکونی فقط محدود به برگشت ضایعات آب و فاضلاب نکنند و اصطلاحا هر آبی را که نشأت گرفته شده از برف و باران، شکست لوله های آب و برگشت آب های سطحی زمین است، بپردازند. ولی این مطلب انتظار متقابلی را هم در پی دارد و آن وظایفی است که بر دوش هر خریدار بیمه گذاشته شده که به بخشی از آن در این مقاله می پردازیم:

۱ ـ مهمترین وظیفه هر بیمه گذار (خریدار بیمه) آن است که از مال بیمه شده به مثابه آن که اصلا بیمه نشده مراقبت نماید و همه وظایف یک مالک را به خوبی بجا آورد.

۲- تمامی راه هایی که امکان نفوذ آب های سطحی زمین به داخل خانه مخصوصا زیر زمین را  دارد شناسایی و راه نفوذ آب را مسدود نماید.

۳- هر سال قبل از شروع فصل سرما دور و اکناف خانه را بازرسی کرده و اگر نقطه خاصی احتیاج به تعمیر داشته باشد این عمل را انجام دهد.

۴- از ناودان ها و تمامی آبراه هایی که آب برف و باران را به خارج خانه منتقل می کنند بازدید کرده و اگر احتیاج باشد تعمیرات را انجام و یا با اتصالات لازم جدید آب را با فاصله بیشتری به خارج خانه منتقل نماید (فاصله مطمئن یک متر و نیم است).

۵- نصب دستگاهی در ابتدای لوله اصلی آب که اجازه نمی دهد در صورت فشار بالا – آب برگشت شود دارای مزیت بسیار بزرگی است و حتی در بیمه های منازل مسکونی برایش تخفیف خاصی در نظر می گیرند.

۶- پاکسازی ناودان های طبقه فوقانی خانه ها باعث می شود که برگ و آشغال های انباشته شده در آن منطقه که در طول سال گذشته جمع آوری شدند باعث مسدود شدن آب  نشده و از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری می شود.

۷- زیرزمین را به طبقه بندی هایی مثل کتابخانه مجهز نمایید و از گذاشتن اشیاء قیمتی در آن خودداری نمایید مگر آنکه از عدم خسارت آبدیدگی آن مطمئن باشید.

۸- از ریختن روغن خوراکی، گریس و مایعات مشابه در فاضلاب خودداری نمایید تا لوله های منزلتان مسدود نشود. اگر شاهد گرفتگی لوله بودید خودسرانه عمل نکنید و نظر یک کارشناس را جویا شوید.

۹- در زمان بارندگی یا برف شدید در مصرف آب صرفه جویی نمایید که شما دیگر آب بیشتری را به فاضلاب تحمیل نکنید.

برای اطلاع از موارد بیشتر ایمنی با بروکر بیمه خود تماس گرفته و مشورت نمایید.

موفق و موید و سربلند باشید.