از شهروند ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ (شماره ۱۶۶۹) ستونی را اختصاص دادیم به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران.می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

هفته ی گذشته مهوش ثابت (شهریاری) را معرفی کردیم، یکی از رهبران بهائی در ایران که به تازگی پس از گذراندن ده سال زندان آزاد شده و جایزه ی نویسنده ی دلیر را از انجمن جهانی قلم از آن خود کرد.

این هفته به یکی از نویسندگان همشهری خودمان می پردازیم؛ آوا هما.

 

نباید در مورد یک سرزمین، فقط یک صدا وجود داشته باشد

آوا هما نویسنده، ویراستار و معلم بزرگ شده کردستان ایران است. ده سال پیش با بورسیه ای که از دانشگاه ویندزور دریافت کرد ویزای دانشجویی گرفت و وارد کانادا شد. مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی را در تهران، و مدرک کارشناسی ارشد نویسندگی خلاق را از دانشگاه ویندزور در کانادا، و دیپلم ویراستاری را از کالج جورج براون تورنتو دریافت کرده است. در ایران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بود.

داستان ها و مقالات آوا در نشریات مختلف در سراسر کانادا، ایالات متحده و انگلستان منتشر شده است.

اولین مجموعه داستان او Echoes from the Other Land  نوامبر ۲۰۱۰ به زبان انگلیسی توسط انتشارات Mawenzi در تورنتو منتشر شد. این کتاب در سال ۲۰۱۱ نامزد دریافت جایزه داستان کوتاه Frank O’Connor شد و در بین ده داستان “جایزه منتخب مردم سی بی سی” و همزمان جایزه ی گیلر در همان سال قرار گرفت.

همین کتاب بود که در سال ۲۰۱۳ کمیته انتخاب “خانه ی جوی کاگاوا” (Joy Kogawa House) را متقاعد ساخت تا به عنوان مهمان ویژه به این خانه‌ ی تاریخی در ونکوور دعوت شود تا بتواند به مدت سه ماه روی داستان بلندش کار کند. او در این مدت روی رمان تاریخی اش به نام «Many Cunning Passages» کار کرد.

این رمان داستان  یک خانواده‌ ی کرد در ایران است در فاصله ی زمانی پیش از انقلاب ۵۷ تا ماجرای جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ و بعدها غربت نشینی در کانادا.

آوا هما در گفت وگویی که در سال ۲۰۱۳ با شهروند داشت، در مورد این رمان گفت که اولین بار در مه ۲۰۱۰، وقتی خبر اعدام فرزاد کمانگر، معلم چپ‌ گرای کرد، در ایران را شنید به فکر نوشتن این کتاب افتاد.

کتاب های منتشر شده ی آوا هما

در همان گفت و گو آوا در پاسخ به دلیل تمرکزش بر روی کردستان و مسائل کردها گفت، این هویت من است و ملیتی که به آن تعلق دارم، اما تنها دلیل این نیست. من در کتاب اولی که نوشتم برایم خیلی مهم بود که داستان‌ هایش در مورد کل ایران باشند، اما این بار فکر کردم ایران صداهای قوی ‌ای برای نمایندگی آن در کانادا دارد. با این حساب، کردستان احتیاج بیشتری به این صدا دارد. نباید در مورد یک سرزمین فقط یک صدا وجود داشته باشد.

کتاب دیگر او Lullaby است که توسط انتشارات Novel Rights در سال ۲۰۱۳ با الهام از فرزاد کمانگر منتشر شد. این کتاب بعدا به کردی و ایتالیایی نیز ترجمه شد.

همچنین ترجمه ی فارسی کتاب Echoes from the Other Land در دسامبر ۲۰۱۶ با نام “پژواک هایی از سرزمین دیگر” توسط انتشارات اچ اند اس مدیا در لندن منتشر شد.

آوا پیش از اقامت در خانه ی کاگاوا در ونکوور، در برنامه‌ ی اقامت نویسندگان مراکز مختلف دیگری هم پذیرفته شده بود از جمله کالج جرج براون(۲۰۱۲)، مرکز فرهنگیR. D. Lawrence (2011) وOpen Book Toronto and Ontario (2011)  .

آوا درخصوص نویسندگی، مسائل کردها، مسائل زنان، رسانه ها، آزادی بیان و موضوعات مشابه در برنامه های مختلف سخنرانی کرده است.

او سال‌ها در کالج سنتنیال و شریدن تورنتو درس داد و در حال حاضر ویرایشگر انتشارات بولاودری کانادا و خبرنگار آزاد است و برای مجله و‌ روزنامه های مختلف کانادایی، کردی و امریکایی مقاله می نویسید. وی همچنین معاون دوم رئیس شورای ملی اتحادیه نویسندگان کانادا، و مدیر انجمن حقوق بشر کردستان در آمریکای شمالی است.

تازه ترین دستاورد آوا هما دریافت بورسیه ی انجمن قلم کانادا و کالج هامبر است. این بورسیه به نویسنده های تبعیدی تعلق می گیرد که مشغول کار بر روی کتابشان هستند. آوا هما چند فصل از کتابش را به کمیته پذیرش ارسال کرد و در نهایت برنده ی این بورس شد. او می تواند با استفاده از این فرصت با همراهی یک نویسنده موفق و معتبر کتابش را به بهترین نحو ممکن آماده چاپ کند.

با آرزوی موفقیت های بیشتر برای این نویسنده ی جوان و پرتلاش.

از وبسایت آوا هما دیدن کنید:

https://www.avahoma.com