شهروندـ مری آپیک بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون برای شرکت در شب افتتاحیه فیلم Price for Freedom میهمان تورنتو خواهد بود.

او که از نوجوانی جزو گروه باله ملی ایران بود و تصمیم داشت بالرین شود،  در سن چهارده سالگی به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم مطرح داش آکل وارد سینما شد و در نقش مرجان در این فیلم بازی کرد.

از آن پس او با همکاری با کارگردانان مطرح ایران همچون پرویز صیاد و ابراهیم گلستان خوش درخشید و در دهمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو که در تیرماه ۱۳۵۶ برگزار شد، به خاطر بازی در فیلم بن بست برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد و در واقع اولین هنرپیشه ی زن ایرانی بود که به چنین جایزه ای در سطح بین المللی دست پیدا می کرد.

مری آپیک علاوه بر این، در تلویزیون نیز فعال بود و  از آن جمله در برنامه ی موفق و پربیننده “اختاپوس” به کارگردانی پرویز صیاد، در نقش منیژه بازی کرد، و یکی از ماندگارترین  صحنه های هنری یعنی رقص باله دریاچه قوی  او و پرویز صیاد در بخش پایانی این سریال به نام “کاف شو” خلق شد، و هنوز که هنوز است این ویدئو بینندگان بسیاری را به خود جذب می کند.

مری آپیک مانند بسیاری از هنرمندان بعد از انقلاب ۵۷ مجبور به ترک وطن شد و در امریکا اقامت گزید. او از زمره ی پرکارترین هنرمندان ایرانی خارج از کشور است و با پروژه های متعدد و متنوع در زمینه فیلم و ویدئو و تلویزیون و تئاتر به کوشش های هنری خود ادامه داده است.

از تازه ترین کارهای او می توان از فیلم Price For Freedom  نام برد که هم تهیه کننده و هم بازیگر آن است.

این فیلم که بر اساس کتاب دکتر مارک بن هوری دندانپزشک مخصوص محمدرضا شاه ساخته شده است، با حضور مری آپیک و دکتر بن هوری یکشنبه ۱۹ نوامبر در سینما یورک  تورنتو به نمایش در می آید.

برای تهیه بلیت می توانید با شماره تلفن۴۴۷۰-۶۵۴-۶۴۷ تماس بگیرید.

گفت وگوی شهروند را با مری آپیک در شماره آینده شهروند بخوانید.