روز یکشنبه برابر با پنجم نوامبر ۲۰۱۷ جمعی از فعالان حقوق بشر و شهروندان مسئول کانادا؛ جلوی دفتر وزیرخارجه کانادا خانم کریستیا فری لند، در تقاطع خیابان های بلور غربی و اسپاداینا در تورنتوی کانادا گرد هم آمدند تا خواستار گنجانده شدن سپاه پاسداران انفلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی کانادا شوند.

همچنین شرکت کنندگان در این تجمع با بیان خواست ها و مطالبات حقوق بشری خواستار تصویب لایحه S-219 در سنای کانادا شدند. این لایحه ورود افراد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ناقضین حقوق بشر در ایران را به کانادا ممنوع می کند و همچنین دولت کانادا را موطف می کند تا در مورد نقش حقوق بشر در ایران گزارش سالیانه ارائه بدهد.

تجمع کنندگان که نگران چشم بستن دولت کانادا به نقض حقوق بشر در ایران بودند، به اینکه قانون مک گینتی در مورد جمهوری اسلامی ایران اجرا نشده است نیز معترض بودند.

سرگئی مک گینتی وکیل سرشناس و مخالف ولادیمیر پوتین بود که در زندان دولت روسیه در زیر شکنجه کشته شد. به پاس مبارزات او در جهت آزادی مردم روسیه تعدادی از کشورهای جهان از جمله آمریکا و کانادا قانونی را تصویب کرده اند که ناقضان حقوق بشر و کسانی که سرمایه های یک ملت را غارت می کنند را تحریم کنند و از ورود این افراد به خاک خود جلوگیری کنند. قانون مک گینتی با حمایت جامع و قاطع همه ی احزاب کانادایی اخیرا در پارلمان کانادا تصویب شد.

در پی آن دولت کانادا ۵۲ نفر را از کشورهای سودان، کره جنوبی، روسیه و ونزوئلا به دلیل ارتباط داشتن با پولشویی و نقض حقوق بشر تحریم کرد. دو نماینده پارلمان آقایان ارین اتلو و جیمز بازن در مورد اجرا شدن این قانون در مورد ایران اخیرا نامه به وزیر خارجه کانادا نوشتند.

اینجا: بخوانید

تجمع کنندگان از وزیرخارجه کانادا می خواهند که قانون مک گینتی را در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز اعمال کند.

همچنین عکس هایی از زهرا کاظمی، عکاس- خبرنگار ایرانی کانادایی که در ایران کشته شد، سعید ملک پور مقیم کانادا، عبدالقتاح سلطانی و آرش صادقی و برخی از زندانیان سیاسی دیگر و پرچم های ایران و کانادا در دست تجمع کنندگان دیده می شد.