شعار امسال کنفرانس:

بزرگداشت ۱۵۰ سال دستاوردهای علمی کانادا، چگونه به پیش برویم

شهروند: کنفرانس سیاست گذاری علمی کانادا که سالانه جذب کننده صدها تن از مهمترین و تاثیرگذارترین شخصیت های کانادا در زمینه علمی است، امسال نهمین سال خود را با شوری بیش از همیشه و با تنوع موضوعاتی بیش از گذشته برگزار کرد. کنفرانس امسال  که شامل بیش از۳۵ پنل تخصصی در زمینه های متفاوت،۱۹۰ سخنران و چهار سیمپوزیم پیش کنفرانسی بود، در اتاوا برگزار شد.

بیش از ۶۸۰ نفر از مدیران حوزه ی علم از سراسر کانادا، از جمله رؤسای موسسات علمی و سازمان های غیرانتفاعی، مدیران ارشد دولتی، اساتید دانشگاهی، و نیز دانشجویان در اتاوا در روزهای یکم تا سوم نوامبر در این کنفرانس شرکت کردند.

برای نخستین بار فرماندار کل کانادا، خانم جولی پایت، که خود نیز یک فضانورد است، یکی از سخنرانان کنفرانس سیاستگذاری علمی امسال کانادا بود.

جلد شهروند ۱۶۷۲

مراسم امسال با سخنان دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری و علوم استان انتاریو آغاز به کار کرد. او در سخنان خود به اهمیت تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی در آینده کانادا اشاره کرد و دستاوردهای استان انتاریو را در این زمینه برشمرد.

در گالای شب نخست کنفرانس که ششصد تن در آن شرکت داشتند فرماندار کل خانم جولی پایت، دکتر نل توروک فیزیکدان برجسته جهانی و مدیر موسسه ی فیزیک نظری پرمیتر در شهر واترلو، دکتر مک دونالد برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۵ و دکتر رمی کریون دانشمند ارشد کبک سخنرانی کردند.

همچنن سومین جایزه سیاست گذاری علمی برای جوانان توسط کرستی دانکن وزیر علوم کانادا ارائه شد.

دکتر مهرداد حریری بنیانگذار و مدیر کنفرانس، گالا را افتتاح کرد. او در سخنرانی خود پیشرفت های کانادا را در زمینه سیاست علمی در سال گذشته برشمرد، از جمله اهمیت هر چه بیشتر برای استفاده از یافته های علم در سیاست گذاری عمومی کشور و در این زمینه انتخاب مشاور ارشد علمی برای کانادا را گامی در جهت درست دانست.

سپس دکتر حریری به این نکته اشاره کرد که”ما نباید تلقی کنیم که تمامی مردم از اهمیت دانش در سیاست گذاری آگاه هستند. میلیونها نفر از مردمی که رأی می دهند الزاما به اهمیت دانش در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور واقف نیستند. این وظیفه کامیونیتی علمی است که با اطلاع رسانی، به عموم مردم توضیح دهد که علم چگونه به زندگی روزمره ی مردم، به مشکلات کشور و چالش هایی که جهان با آن روبرو است میتواند پاسخ دهد.

او عنوان کرد که اگر ما بتوانیم نقش اهمیت علوم را در سیاست گذاری عمومی با  رای دهندگان در میان بگذاریم، شانس بزرگی برای مقابله با چالش های جهانی وجود دارد، اما اگر نتوانیم، یا آنها علم را مثل یک ایدئولوژی یا عقیده بپندارند، بشر در خطر از دست دادن دستاوردهای خود به عنوان یک جامعه ی متمدن خواهد بود.

پس از دکتر حریری فرماندار کل سخن گفت. او در سخنان خود اشاره کرد که هنوز بسیاری به خرافات اعتقاد دارند، و همچنان به اینکه تغییرات جوی ساخته ی دست بشر نیست!

جالب است که بدانیم سخنرانی فرماندار کل در گالای کنفرانس، در روز بعد به انتقاداتی از جانب برخی مطبوعات منجر شد که معتقد بودند این در حیطه ی وظیفه فرماندار کل نیست که عقاید شخصی خود را ترویج کند، اما نخست وزیر جاستین ترودو و نیز وزیر محیط زیست از سخنان او دفاع کردند.

پس از فرماندار کل، دکتر نیل توروک به سخنرانی زیبای خود پرداخت. دکتر توروک متولد آفریقای جنوبی است. پدر و مادر او که از همراهان نلسون ماندلا بوده اند و به زندان افتاده بودند، پس از پیروزی بر رژیم آپارتاید به نمایندگی پارلمان رسیدند. دکتر توروک همکاری های علمی گسترده ای با استون هاوکینز دارد.

در این سخنرانی بسیار جذاب، نیل توروک داستان زندگی خود را آمیخته با کشفیات علمی مهم دو صد ساله اخیر  و  نیز تئوری بیگ بنگ (انفجار بزرگ) پیوند زد، و گفت کودکی رنجوری داشته به دلیل آنکه والدینش همواره در خطر بوده اند و گاه در زندان، و او برای آنکه خود را مشغول کند ساعتها به مشاهده ی مورچگان و جانوران خاکی می پرداخته است. دکتر توروک به زیبایی ضمن داستان مقاومت های انسانی برای آزادی، و اینکه علم چگونه زندگی ما را تغییر داد، به کشفیات مهم پرداخت و توضیح داد که  انفجار بزرگ یا بیگ بنگ  چگونه رخ داد و چگونه جهان در حال تغییر است، حدود آن کدام است و تا چه حدی قادریم دنیای بی انتها را کشف کنیم.

سخنرانی دکتر توروک به زودی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

سپس جایزه ی جوانان بهترین سیاست علمی توسط وزیر علوم کانادا کرستی دانکن داده شد. این جایزه توسط مرکز سیاستگذاری های علمی کانادا برای ترویج استفاده از علوم در سیاست گذاری بنیان گذاشته شده است.

از دیگر برنامه های این کنفرانس می توان به گفت وگوی دکتر حریری با دکتر مونا نمر مشاور ارشد علمی کانادا که چند هفته پیش توسط جاستین ترودو منسوب شده بود، اشاره کرد. پیش از آن دکتر نمر معاونت تحقیقاتی دانشگاه اتاوا را در اختیار داشت.

در این گفت وگوی رو در رو مونا نمر به سئوالات گوناگونی از جمله زندگی شخصی اش پاسخ داد. او گفت که زاده لبنان است و به دلیل جنگ و ناامنی به آمریکا و سپس به کانادا آمده و از همان بدو ورود به کانادا مجذوب رفتار مردم، کشور، خدمات اجتماعی و فرصتِ پیشرفت به زنان شده بود. او در زمینه ی بیوشیمی و در دانشگاه لاوال در شهر کبک دکترای خود را گرفته است. دکتر نمر در پاسخ این پرسش که شغل جدید او شامل چه وظایفی می شود؟ پاسخ می دهد: وظیفه ی من ارائه ی مشاوره علمی به وزیر علوم، کابینه و نخست وزیر است، البته بدون هیچگونه جانبداری حزبی و سیاسی.

دکتر حریری می پرسد و اگر نخست وزیر مشورت او را عملی نکرد، آن وقت چه می کنید؟

دکتر نمر پاسخ می دهد: امیدوارم چنین چیزی پیش نیاید، اما نخست وزیر به من گفته است که من نگران سیاست نباشم و مشورت علمی خود را ارائه دهم.

این نخستین حضور مشاور علمی در یک کنفرانس بزرگ و عمومی بود.

در شب دوم وزیر علوم، کرستی دانکن، سخنرانی مبسوطی را ایراد کرد و چندین خبر جدید را در زمینه ی سیاست های علمی برشمرد. او نیز در گفت وگو با دکتر حریری به سئوالات او و نیز حاضران در جلسه پاسخ داد.

وزیر علوم بخصوص از خدمات مهرداد حریری در عرصه ی سیاست گذاری علمی کانادا قدردانی کرد. او همچنین به موضوعاتی چون زنان و اقلیت ها در علوم، پیشنهادات مفصل کمیته ی بازنگری علوم، از جمله تقاضای بودجه ی بیشتر برای تحقیقات علمی و نیز دستاوردهای خود در دوران صدارتش، اشاره کرد.

در گفت وگوی کوتاهی با دکتر مریدی از این کنفرانس پرسیدیم، او گفت:«حدود ده سال پیش دکتر مهرداد حریری این کنفرانس مهم را پایه گذاری کرد. در این کنفرانس سالانه سیاستگذاران علمی، رؤسا و معاونین پژوهشی دانشگاه ها، مسئولان مؤسسات علمی کانادا شرکت می کنند و درباره سیاستگذاری های علمی در کانادا سخنرانی می کنند. در این کنفرانس علاوه بر اینجانب خانم کریستی دانکن وزیر علوم و خانم ژولی پایت فرماندار جدید کل کانادا و نزدیک به ۷۰۰ تن از پژوهشگران و مسئولان علمی و دانشجویان از نقاط مختلف کانادا، امریکا و حتی کشورهای اروپایی شرکت داشتند. من در این کنفرانس دو سخنرانی ارائه دادم که در آن از برنامه های دولت انتاریو در ارتباط با سیاستگذاری در بخش پژوهش های علمی و نیز سرمایه گذاری هایی که در این بخش انجام می گیرد، بحث کردم.

باید بگویم به عنوان یک ایرانی تبار جای بسیار خوشبختی ست که یک ایرانی ـ کانادایی، دکتر مهرداد حریری، توانسته است چنین کنفرانس مهم و تأثیرگذاری را پایه گذاری کند و هر ساله نخبگان و شخصیت های علمی، سیاسی و مدیریتی را دور هم جمع کند. من به شخصه به او تبریک می گویم و آرزوی موفقیت دارم.»

شهروند این موفقیت بزرگ را به دکتر مهرداد حریری و نیز کامیونیتی ایرانی کانادایی تبریک می گوید.

 عکس از: CSPC

Canadian Science Policy Conference

 

زیرنویس عکس ها:

۱ـ دکتر مهرداد حریری بنیانگذار کنفرانس سیاستگذاری علمی کانادا

۲ ـ  دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری و علوم استان انتاریو

۳ـ دکتر آرت مک دونالد برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۵

۴ـ گفت وگوی دکتر مهرداد حریری (راست) با دکتر مونا نمر مشاور ارشد علمی کانادا

۵ـ جایزه سیاست گذاری علمی برای جوانان توسط خانم کرستی دانکن وزیر علوم کانادا و دکتر مهرداد حریری به خانم سیرا کلارک اهدا شد.

۶ـ فرماندار کل کانادا خانم جولی پایت

۷ـ دکتر نل توروک فیزیکدان برجسته جهانی و مدیر موسسه ی فیزیک نظری پرمیتر در شهر واترلو

۸ـ دکتر مهرداد حریری در کنار خانم پایت فرماندار کل کانادا

۹ـ گفت وگوی دکتر مهرداد حریری (چپ) با دکتر رضا مریدی وزیر علوم انتاریو

۱۰ـ پنل پیرامون سوپر کلاستر های صنعتی علمی با حضور:

جان نابلی؛ معاون وزیر نوآوری، علوم و توسعه اقتصادی، یان ا ستوارت رئیس سازمان ملی تحقیقات کانادا، اوی پترس، معاون همکاریهای علمی از کامینوتک، دکتر ویوک گوئل مون تحقیقاتی دانشگاه تورنتو،جوی رومرو معاون تکنولوژی و نوآوری شرکت منابع طبیعی کانادا،گرداننده جلسه دوید وآترز مدیر شرکت گلوبال ادوانتج

۱۱ـ  پنل پیشگامی تحقیقاتی کانادا در زمینه هوش مصنوعی:

آلن برنشتاین ریس انستیتوی تحقیقات پیشرفته، آندره پیکارد، خبرنگار علمی روزنامه تورنتو استار، اریک مسلن رئیس کنسول آکادمی های کانادا، دکتر برندا اندروز استاد دانشگاه تورنتو و رئیس مرکز دانلی، دکتر  داینا پرکاپ معاون تحقیقاتی دانشکده علوم دانشگاه مک گیل، دکتر رمی کریون دانشمند ارشد کبک، دکتر لیندا رابنک رئیس آکادمی علوم پزشکی کانادا، دکتر دانکن استوارت ریس انستیتوی تحقیقاتی بیمارستان اتاوا، پیتر زاندسترا مدیر لابراتوار تحقیقاتی مایکل اسمیت در دانشگاه بریتیش کلمبیا، دکتر رادریک مک اینیس رئیس سازمان کانادایی تحقیقات پزشکی، دکتر آبی انجل رئیس سازمان دوستان کانادایی تحقیقات پزشکی، دکتر هنری فریزن استاد ممتاز دانشگاه مانیتوبا، دکتر ویوک گوئل معاون تحقیقاتی دانشگاه تورنتو

۱۲ـ سخنرانی افتتاحیه گالای کنفرانس سیاستگذاری علمی کانادا توسط دکتر مهرداد حریری

ویدیوی سخنرانی دکتر مهرداد حریری  را  اینجا ببینید.