شهروند- روز یک شنبه ۵ نوامبر در ساعت ۲ بامداد ساعت ها یک ساعت به عقب کشیده شد. این اتفاق همه جای دنیا در هنگام شروع پاییز رخ می دهد و روزها کوتاه تر و شب ها بلندتر می شود. شاید برای اکثر ما که از تلفن های هوشمند استفاده می کنیم این تغییر چندان سخت و پیچیده نیست و بدون نیاز به محاسبات و زحمت تغییر خود به خود انجام می شود، اما برای ساعت های بزرگ و مکانیکی که در سطح شهرهای بزرگ مانند تورنتو وجود دارد این اتفاق به شکل دیگری است.

جان اسکات ۶۰ ساله ، که خودش را “مرد ساعتی” می نامد ۳۵ سال است که حرفه اش عقب و جلو کردن ساعت های بزرگ مکانیکی برج های تورنتو و چند شهر دیگر است.

جان اسکات که برای یک کمپانی در همیلتون کار می کند یکی از معدود متخصصان ساعت در کاناداست. او هرساله دو بار ساعت های بزرگ تورنتو را جلو و عقب می کند. اسکات می گوید که به دلیل بالا رفتن از پله های بسیار زیاد در طول این سالها ماهیچه های بسیار قوی دارد و  عاشق کارش است.

برخی از ساعت های بزرگ به راحتی جلو و عقب نمی شوند و برای این کار لازم است اسکات فشار زیادی را به صورت مکانیکی تحمل می کند. در برخی از نمونه ها به دلیل اینکه ساعت ها تمایلی به عقب کشیده شدن ندارند او مجبور است تا آنها را ۲۳ ساعت به جلو ببرد. وظیفه عقب و جلو کردن ساعت ها کار یک ساعت و یک روز نیست و گاهی چندین روز زمان لازم است تا تمامی ساعت های بزرگ تنظیم شوند.

زمان بعدی برای تغییر ساعت ها شروع بهار یعنی ۱۱ مارچ ۲۰۱۸ است. حالا که اسکات “مرد ساعتی” تورنتو را شناخته ایم از این به بعد با نگاه کردن به تغییرات هوشمند ساعتمان یاد قصه های ساعت های بزرگ شهر بیفتیم.