اخیراً شرکت کوکاکولا نوشابه ای به بازار آورده به نام آب ویتامین یا Vitaminwater. عده ای پس از تجزیه ی این نوشیدنی نوظهور متوجه شدند که چیزی غیر از آب و شکر در این نوشابه به اصطلاح آب ویتامین وجود ندارد و به همین جهت این کمپانی را به دادگاه کشیده اند که کلیه ماجرا در اینترنت موجود است.

بر روی برچسب این نوشیدنی نوشته شده است که مقدار شکر موجود در هر بطری آن ۱۳ گرم است، ولی آزمایشات نشان می دهد که این رقم ۳۲ گرم می باشد. این موضوع به این دلیل در اینجا مطرح می گردد که ما در دنیایی زندگی می کنیم که کمتر کسی به فکر سلامتی دیگران است و افراد و کمپانی های سودجو از هر طریقی که بتوانند به دنبال کسب سود هستند. شرکت های بزرگی که نامی برای خود دست و پا کرده اند به علت بی بند و باری مسئولان بهداشت از هر فرصتی استفاده نموده و به سراغ جیب های مردم می روند. پس قبل از هر چیز باید نشست و کمی فکر کرد که آیا شخص به نوشابه ای حاوی ویتامین ها احتیاج دارد؟  آیا ویتامین های مصنوعی سالم هستند و بالاتر از همه آیا حقیقتاً این کمپانی نوشابه ویتامین تهیه و به فروش می رساند؟ آن وقت به خود خواهیم آمد که بهتر است رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم و تحت تأثیر تبلیغات کمپانی ها قرار نگیریم که به چیزی جز کسب سود و پول نظری ندارند.

 

قهوه و بیماری قند یا دیابت

در مورد فوائد قهوه مخصوصا جلوگیری از بسیاری از بیماری های مزمن مانند بعضی از سرطانها، بیماری آلزایمرز، پارکینسون و غیره مقالات علمی زیادی منتشر گردیده. قبلاً نیز گزارش شده بود که افرادی که قهوه مصرف می کنند خیلی کمتر به بیماری قند دچار می شوند. عده ای عقیده دارند که قهوه اعتیاد می آورد و در بعضی از افراد سبب ازدیاد طپش قلب شده و نوعی حساسیت به وجود می آورد و در ضمن می تواند سبب بروز عارضه پوکی استخوان ها گردد.

بار دیگر پژوهشگران دانشگاه ناگویا طی بررسی جالب علمی ثابت کرده اند که نوشیدن قهوه از بروز بیماری قند جلوگیری می کند. علاوه بر خواص قهوه در چند وچون ترشح انسولین و بالا بردن متابولیسم مواد قندی در بدن، قهوه می تواند از بروز و پیشرفت کبد چرب یا Fatty Liver جلوگیری کرده و از التهاب بدن بکاهد که در نتیجه امکان بروز بیماری قند را در درازمدت کاهش می دهد.

در یک بررسی دیگر بر روی بیشتر از ۸۸ هزار زن ۲۶ تا ۴۶ ساله مشخص گردیده که نوشیدن روزی یک فنجان قهوه امکان بروز بیماری قند را به طور چشمگیری کاهش می دهد و با نوشیدن چهار فنجان یا بیشتر از قهوه این اثر پیشگیری کننده به حد بالای خود خواهد رسید.

بیماری قند و عوارض آن سبب بالاترین رقم مرگ و میر می شود. خوشبختانه روش های زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل و موازنه شده می توانند از بروز و پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

 

شاهدانه منبع سلامتی

به هر دلیلی پس از جنگ جهانی دوم مطالعه ی علمی کمی بر روی خواص غذایی و دارویی شاهدانه به عمل آمده. اخیراً گروه هایی از پژوهشگران مراکز تحقیقاتی دنیا پروژه هایی را در این مورد آغاز کرده اند و نقش غذایی و دارویی شاهدانه را بررسی می کنند. روغن شاهدانه و خود دانه های آن حاوی مقدار زیادی از املاح و ویتامین ها و پروتئین با کیفیت بالا است.

کشت و برداشت شاهدانه به علت تهیه ی حشیش یا Cannabis دچار مشکلاتی است و در بعضی ازکشورهای دنیا مثل آمریکا و کانادا فقط موسسات دولتی و لابراتوارهای دارویی می توانند در این مورد عمل کنند و افراد معمولی حق کشت و برداشت شاهدانه و حشیش ندارند. شاید به همین دلیل است که ما در بازار نمی توانیم روغن و یا محصولات دیگر شاهدانه را به آسانی پیدا کنیم.

روغن شاهدانه حاوی مقدار زیادی از املاح و ویتامین ها است که نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی دارد. نوع ویتامین E موجود در تخم و روغن شاهدانه دارای کیفیتی است که در کمتر غذایی می توان یافت. در ضمن اسیدهای چرب شاهدانه را هیچ روغن غذایی دیگر ندارد، زیرا کیفیت و کمیت بعضی از آنها مانند اسید لینولئیک، امگا ۳ و امگا ۶ و غیره شاهدانه در حدی ست که به این غذا مقام مخصوصی می دهد.

 

گریپ فروت و بیماری قند

پژوهشگران دانشگاه های اورشلیم و ماساچوست طی مطالعه ی بسیار جالبی دریافتند که ترکیبات موجود در گریپ فروت می تواند نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری قند داشته باشد. یکی از آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت که Naringenin نام دارد که در حقیقت باعث مزه ی تلخ این میوه می شود، سبب می گردد که مواد چربی در کبد شکسته شوند و راحت تر و بهتر به سوخت و ساز برسند و در ضمن متابولیسم مواد قندی و نشاسته ای را به صورتی کامل و سالم تر به انجام برسانند. مواد شیمیایی موجود در گریپ فروت در کنار آنتی اکسیدان مورد بحث همچنین در ترشح و به ثمر رسانیدن انسولین در بدن نقش دارند که در نتیجه موجب سوخت و ساز مواد قندی در بدن می شوند و نمی گذارند قند خون از حد معمولی تجاوز نماید. همانطوری که بارها اشاره نمودیم بسیاری از داروهای شیمیایی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و غیره نباید با گریپ فروت مصرف شوند، زیرا بعضی از مواد موجود در گریپ فروت فعالیت نوعی آنزیم را در دستگاه گوارش که سبب متابولیسم داروها می گردد، مختل می کند و عوارض جانبی خطرناکی به وجود می آورد.

 

نقش گیلاس در درمان بی خوابی

بی خوابی و بدخوابی درازمدت نه تنها سبب نوعی خستگی و استرس می شود، بلکه باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می گردد و زمینه را برای بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری ها آماده می کند. بعضی از روش های زندگی مانند مصرف سیگار و الکل و پرخوری و دیرخوری و غیره می توانند سبب بدخوابی و بی خوابی شوند. در ضمن بعضی از غذاها مانند شیر و عسل و موز و غیره نیز می توانند سبب خواب راحت شوند.

اخیراً پژوهشگران دانشگاه ویامین مطالعه ای بر روی گیلاس و ترکیبات موجود در آن و پیشگیری بی خوابی و بدخوابی به عمل آورده اند که نتایج آن جالب است. گیلاس حاوی مقدار زیادی ملاتونین است که در مغز ترشح می شود و نوعی آرامش به وجود می آورد و سبب خواب راحت می شود. در این بررسی علمی ملاتونین گیلاس در افرادی که به بی خوابی و بدخوابی دچار بوده اند، تغییرات چشمگیری به وجود آورده و در تنظیم وقت و مدت خوابیدن کمک کرده است. علاوه بر ملاتونین، گیلاس حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان Anthocyanins هم می باشد که به طور کلی در سلامتی و بهزیستی بدن نقش دارد. خوردن چند عدد گیلاس و یا شربت و فراورده های گیلاس ساعتی قبل از خوابیدن می تواند خواب آرامی در پی داشته باشد.

در حال حاضر در آمریکا بیشتر از ۴۰ میلیون نفر به عارضه بی خوابی دچار هستند و هر ساله مبلغ زیادی برای درمان آن می پردازند که گاه اینگونه درمان ها موقتی بوده و یا بی اثر می باشند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net