فیلم "شیر غم" محصول کشور پرو جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را از آن خود کرد و اصغر فرهادی کارگردان فیلم "درباره الی" نیز برنده جایزه  …


شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه  ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 اصغر فرهادی برنده خرس نقره ای برلین

بی بی سی: فیلم "شیر غم" محصول کشور پرو جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را از آن خود کرد و اصغر فرهادی کارگردان فیلم "درباره الی" نیز برنده جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردانی این جشنواره شد.

"شیر غم" که نخستین فیلم از پرو در بخش اصلی رقابت های جشنواره برلین بود داستان یک زن جوان را بازگو می کند که تولد او نه حاصل ازدواج یا عشق، بلکه تجاوز مردی به مادرش است.

این فیلم برای بردن خرس طلایی از دو امید اصلی جشنواره یعنی "مسنجر" با درخشش وودی هارلسون و "یکی و یکدانه من" با بازیگری رنه زل وِگر گوی سبقت را ربود.


 

خرس نقره ای به طور مشترک به فیلم های "جایگانته" از اروگوئه و "همه دیگران" از آلمان رسید.

بریجیت مینیشمایر از اتریش برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن برلین برای بازی در "همه دیگران" شد.

جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردان جشنواره برلین به اصغر فرهادی رسید که فیلم "درباره الی" را ساخته است.

"درباره الی" داستان ایرانیانی از طبقه متوسط را بازگو می کند که سفر آنها به سواحل دریایی خزر به خاطر تلاش آنها برای پایبندی به رسوم و تعارفات جامعه ایرانی به تراژدی منجر می اصغر فرهادی در حال هدایت گلشیفته فراهانی در فیلم درباره ی الی
شود.

در این فیلم گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی و مانی حقیقی ایفای نقش کرده‌اند و فیلم برای اولین بار اکران می شد.

علی اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه به خبرنگاران گفت: "چند روز قبل در ایران جشنواره ای برقرار بود و فیلم در آنجا به نمایش درآمد و رای مردم به عنوان بهترین فیلم را گرفت."

او افزود:"خوشحالم که نظر هموطنانم با نظر هیئت منصفه [جشنواره برلین] مطابقت دارد."

علی اصغر فرهادی کارگردان این فیلم قبلا گفته بود مایل است فیلمش قبل از هر جایی در ایران اکران شود و هرچند فیلم به جشنواره فیلم فجر در ماه جاری راه یافت، اما مقام ها در نهایت به دلایل نامعلوم از پخش آن خودداری کردند.

اما جایزه بهترین فیلم "به انتخاب تماشاگران" در جشنواره فجر نصیب "درباره الی" شد و اصغر فرهادی نیز جایزه بهترین کارگردان فجر را گرفت.

سال گذشته نیز یک ایرانی در جشنواره فیلم برلین جایزه گرفته بود. رضا ناجی به خاطر بازی در "آواز گنجشک ها" ساخته مجید مجیدی جایزه بهترین هنرپیشه مرد را گرفت.

این پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین بود و بخشی از جذابیت این جشنواره به خاطر وجهه آن در انتخاب فیلم هایی است که در بسیاری موارد بعدا موفقیت زیادی کسب می کنند.