شهروند- با توجه به تمایل نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو ، برای تعامل دوباره با ایران و جلساتی که بین وزیر خارجه کانادا کریستیا فریلند و جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این بحث مطرح می شود که کانادا واقعا باید موضع گیری اش درباره ی ایران با توجه به نقض گسترده حقوق بشر در این کشور چگونه باشد. در این راستا جفری کامرون و کاوه شهروز درخواستی را از دولت کانادا مطرح کرده اند. جفری کامرون ، دانشجوی دکترا در دانشگاه تورنتو است. او محقق بنیاد Pierre Elliott Trudeau و مشاور ارشد سابق سیاست خارجی کاناداست. کاوه شهروز وکیل و مشاور اسبق سیاست خارجی کانادا می باشد. این دو نفر از دولت کانادا خواسته اند که در مذاکراتش با ایران در رابطه با از سرگیری روابط دیپلماتیک مسئله حقوق بشر در این کشور را در درجه اول اهمیت قرار دهد. این دو نفر معتقدند که این ملاحظات در راستای سیاست خارجی کاناداست و کانادا در سال ۲۰۰۳ و بعد از کشته شدن زهرا کاظمی، عکاس و خبرنگار ایرانی کانادایی به سه دلیل روابط دیپلماتیک خود  را با ایران قطع کرد که یکی از آن دلایل نقض گسترده حقوق بشر در ایران است که همچنان ادامه دارد و ابعادی گسترده تر و روندی سیستماتیک را در پیش گرفته است.

در ماه آگوست امسال اسما جهانگیر، گزارش ویژه سازمان ملل درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشی را منتشر کرد که در آن از موارد گسترده نقض حقوق بشر از جمله اعدام، شکنجه و نادیده گرفتن حقوق بهاییان ساکن ایران سخن گفته بود. این گزارش توسط دولت ایران کاملا نقض شد و در جواب آن، دولت ایران اعلام کرد که این جانب گیری ها تنها منجر به ایران هراسی می شود و دروغی بیش نیست.

جفری کامرون و کاوه شهروز در دورانی که حقیقت نادیده گرفته می شود و اطلاعات برای استفاده های سیاسی دست کاری می شود، از دولت کانادا می خواهند که به راحتی از موضعش در برابر وضعیت حقوق بشر در ایران کوتاه نیاید و برای از سر گیری روابط دیپلماتیک این مساله را سرلوحه ی تصمیم گیری خود قرار دهد.