پرسش:

آیا ملاقات و مصاحبه با مستأجر احتمالی لازم است؟

پاسخ:

تمام تلاش مالک قبل از اجاره ملک برای دستیابی به حقایق بیشتر در مورد مستأجر احتمالی است بنابراین مصاحبه با او مسلماً توصیه می شود و لازمست انجام شود. منتها اگر شما ملک خود را از طریق مشاور املاک خود لیست کرده باشید معمولاً این حقایق بر روی فرم مربوط به اطلاعات مستأجر Tenancy Application Form به شما ارائه می شود و از شما خواسته می شود با استفاده از این اطلاعات تصمیم بگیرید. در حالی که شما می توانید قبل از تصمیم نهایی درخواست ملاقات با مستأجر احتمالی را کنید. خاصیت این کار اینست که این ملاقات به شما اطلاعاتی می دهد که فرم فاقد آنست. مثلاً آیا مستأجر آدمی عصبی یا آرام است. طوری صحبت می کند که نشان می دهد یک مستأجر حرفه ای است یا به نظر آدم ملاحظه کاری می آید. از نحوه ی صحبت می توان متوجه شد که انسانی است که دائم شکایت می کند (Demanding) یا خیر؟ با نگاه به اتومبیل وی متوجه می شوید آیا آن را خوب نگه داشته یا به هم ریخته و کثیف است؟ این ملاقات می تواند فقط به مدت چند دقیقه و در محل مورد اجاره یا در یک کافه تریا انجام شود. اشخاص در صحبت رو در رو می توانند با آنچه روی کاغذ می آورند کاملاً متفاوت باشند. چه سؤالاتی را بایستی شما در آنجا مطرح نمائید؟ چند نمونه سؤال به عنوان نکات حقیقت یاب را در ادامه توصیه می کنم:

۱ـ چه موقع به محل مورد اجاره نیاز دارید؟

اگر بگوید فوراً یا در همین چند روز، در این صورت باید دید چرا این مستأجر با برنامه ریزی قبلی دنبال محل نبوده و  به چه دلیل ناگهانی دنبال واحد اجاری می گردد. اگر هم برای اولین بار تصمیم به اجاره دارد باید دید چرا چنین با عجله و موضوع چیست؟ پاسخ ها به شما کمک زیادی می کند که تصمیم بگیرید.

۲ـ چقدر درآمد دارید که بتوانید اجاره را به موقع پرداخت کنید؟

معمولاً درآمد اشخاص بایستی دو و نیم تا سه برابر مبلغ اجاره باشد، اگر بدهکاری های دیگری نداشته باشد. برای مثال برای اجاره محل با اجاره ۲۰۰۰ دلار بایستی درآمد حدود ۵ تا ۶ هزار دلار باشد. در غیر این صورت مستأجر بعید است بتواند اجاره را به موقع پرداخت کند.

۳ـ وضعیت شغلی شما چگونه است؟

اگر مستأجر به تازگی استخدام شده است (کمتر از ۶ ماه) لازمست درآمدهای بیشتری را به عنوان پشتوانه اعلام نماید، زیرا وضع استخدامی محکمی ندارد و ممکنست دوره موقت استخدامی را هنوز پشت سر نگذاشته باشد. حتی می توانید با سرپرست وی در محل کار تماس گرفته و از وضعیت وی پرسش نمائید.

۴ـ چند حیوان خانگی دارید؟

اگر مایل نیستید واحد استیجاری خود رابه کسی که نوعی حیوان خانگی دارد (معمولاً سگ و گربه) اجاره دهید از وی سؤال کنید چند تا Pet دارید نه این که آیا Pet دارید؟ این طرز سؤال مسئله را بازتر می کند. اگر می گوید سگ دارد بپرسید اندازه آن چقدر است و آیا آماده اید خسارت های احتمالی که سگ به واحد اجاره ای وارد می کند را جبران کنید؟

۵ـ آیا به مالک فعلی خود برای کلید اطلاع داده اید؟ آیا صاحبخانه فعلی شما با تخلیه موافقت کرده است؟

پاسخ مستأجر در این مورد بایستی با تماسی که روز بعد با صاحبخانه فعلی وی می گیرید یکسان باشد. احتمالاً وی می گوید صاحبخانه من خواسته محل را ترک کنم و یا اظهار می دارد که وی از محل فعلی سکونت راضی نیست و داوطلبانه می خواهد تخلیه نماید، به هر حال پاسخ به این سؤال بسیار حائز اهمیت است.

چنانچه تصمیم گرفتید مستأجر را قبول نکنید بایستی به دنبال دلیلی باشید که جنبه تبعیض نداشته و مغایر اصول حقوق بشر نباشد. در نهایت این که تصمیم دارید محل را به یکی از بستگان اجاره دهید، این یکی از راه های خلاصی از وضعیت است.

در شماره آینده با هم مرور می کنیم که چگونه روی Tenancy Application Form کار کنیم و به چه صورت حقایق را از این فرم استخراج نمائیم.

*جعفر کنودی کارشناس ارشد املاک است.

jafarhomes@gmail.com