طبق خبرهای رسیده به شهروند، اداره ارشاد کرمانشاه مطبوعات این شهر و مرکز خبررسانی کرمانشاه پست را تحت فشار قرار داده است و با دادن تذکر به آنها …


شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه  ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 

طبق خبرهای رسیده به شهروند، اداره ارشاد کرمانشاه مطبوعات این شهر و مرکز خبررسانی کرمانشاه پست را تحت فشار قرار داده است و با دادن تذکر به آنها، اقدامات بعدی را درخصوص آنها تدارک می بیند.

بنا به این گزارش، ظرف مدت یک ماه دو تذکر به"نشریه نوای وقت" داده شده که نشان از طرح بستن فضای اطلاع رسانی استان کرمانشاه دارد. 

مطبوعات کرمانشاه همچنین در چند ماه اخیر با تهدید نمایندگان انحصارطلب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی روبرو بوده اند و چند وبلاگ در این استان نیز فیلتر شده است و مسئولان به موج اعتراضات در این خصوص هیچگونه توجهی نکرده اند.

شهسوار بسطامی از نشریه "نوای وقت" درخصوص دومین تذکری که این نشریه دریافت کرده، در گفت وگو با کرمانشاه پست گفت: متأسفانه رویکرد ارشاد اسلامی در قبال مطبوعات و بخصوص نشریه نوای وقت قانونی نیست. اخیراً تذکرات پیاپی به دفتر نشریه واصل می گردد که نمونه اخیر مربوط به شماره همزمان با سفر احمدی نژاد به کرمانشاه بود که در تیتر اصلی سخنان وزیر نیرو در آن درج شده بود مبنی بر طرح هدفمند کردن یارانه ها و اثرات آن بر افزایش قیمت آب و برق. در این شماره عکس هفته نیز به میزبانی کرمانشاه برای سفر رئیس جمهور اختصاص داشت که با کمال تعجب نوای وقت تذکر می خورد. گویی سازمان فرهنگ و ارشاد کرمانشاه هر جوری که دلش بخواهد با مطبوعات برخورد می کند .

بسطامی درخصوص اینکه دخالت مقامات در تیتر و عکس وجهه قانونی دارد، یا خیر می گوید: بر اساس فصل سوم حقوق مطبوعات ماده ۴ هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند. تذکر ارشاد در راستای نقض حقوق قانونی مطبوعات است .

بسطامی افزایش این فشارها را چنین تفسیر می کند: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دهم آستانه تحمل هر نوع انتقاد از سوی مسئولان به شدت کاهش یافته و پذیرش نشریات مستقل برای آنها قابل قبول نیست و درصدد هستند جلوی مطبوعات را بگیرند و آنها را وادار به خودسانسوری کنند، البته این روند بسیار نگران کننده است. ارشاد با افزایش تذکرات به تعداد۸۰ تذکر می تواند از طریق هیأت نظارت بر مطبوعات نشریه را توقیف کند. برخوردی که با روزنامه شرق کردند، لذا می خواهند با کمترین هزینه برای خود بیشترین هزینه را به مطبوعات منتقل کنند. هدف هم معلوم است، می خواهند اخبار و اطلاعات در استان را کانالیزه کنند و آنهایی که به مذاق چند مسئول و نماینده خوشایند است منتشر کنند، اما افکار عمومی متنوع است و این نوع انتشار اطلاعات را مطلوب نمی دانند .