آرش عزیزی

مردم نیوبرانزویک این هفته پای صندوق‌های رای رفتند و با رای اکثریت عظیم به محافظه‌کاران، به چهار سال دولت لیبرالِ شان گراهام در این استان پایان دادند. لیبرال‌ها در حالی شکست خوردند که یک دوره حضورشان در دولت مصادف با عدم وفا به وعده‌هایشان در چند زمینه بود که ظاهرا تاثیر مهمی بر افکار عمومی گذاشت.

دیوید الوارد، رهبر حزب محافظه‌کار پیشرو، اکنون نخست‌وزیر جدید این استان شرقی خواهد بود. الوارد، که در زمان دولت محافظه‌کار قبلی نیز عضو کابینه بود در مجلس پیروزی‌اش گفت:”عجب شب بی‌نظیری، عجب لحظه‌ی مهمی در تاریخ استان‌مان. شما امشب به ما گفتید که آماده تغییرید”.

این اولین بار از زمان کنفدراسیون تا کنون است که دولتی استانی در نیوبرانزویک نتوانسته دو دوره پیاپی پیروز شود.

محافظه‌کاران موفق شدند در ۴۲ حوزه از ۵۵ حوزه انتخاب شوند و ۱۳ حوزه باقیمانده همگی به حزب لیبرال رسید. حزب نیودموکرات امسال به رهبری راجر دوگی، کشیشی که به خاطر ورودش به سیاست اخراج شد، سعی کرده بود کارزار بزرگی سازمان دهد. ان.دی.پی در هر ۵۵ حوزه نامزد معرفی کرده و حتی سازمان‌دهندگانی را از سراسر کشور به این استان فرستاده بود اما موفق به کسب هیچ یک از کرسی‌ها نشد. ان.دی.پی، که سال قبل برای اولین بار در یک استان منطقه ماریتایمز (نوا اسکوشیا) به قدرت رسید، در تاریخ نیوبرانزویک تا به حال بیش از یک نماینده به مجلس این استان نفرستاده است.

امسال در ضمن برای اولین بار حزب سبز نیز حاضر بود و در ۴۹ حوزه نماینده داد. حزبی به نام “ائتلاف مردم” نیز امسال برای اولین بار تشکیل شده و در ۱۴ حوزه با چهار حزب دیگر رقابت می‌کرد. این حزب به رهبری کریس آستین، کشیشی از روستای کوچک مینتو و نامزد سابق حزب محافظه‌کار، در اعتراض به تصمیم دولت لیبرال برای فروختن اداره برق این استان به شرکتی در کبک تشکیل شده بود. این حزب کوچک توانست نزدیک به ۵۰۰۰ رای کسب کند که رقمی قابل توجه است.

محافظه‌کاران با کسب بیش از ۱۸۰ هزار رای، ۹۲/۴۸ درصد آرا را در مقابل ۳۹/۳۴ درصد برای لیبرال‌ها، ۳۵/۱۰ درصد برای ان.دی.پی، ۵۳/۴ درصد برای سبزها و ۱۸/۱ درصد برای ائتلاف مردم، کسب کردند.

استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، در اعلامیه‌ای که به دفتر شهروند ارسال شده است گفت:”مردم نیوبرانزویک حزب محافظه‌کار پیشرو به رهبری دیوید الوارد را برای تشکیل دولت استانی‌شان انتخاب کرده‌اند. من به آقای الوارد به خاطر پیروزی‌اش تبریک می‌گویم و مطمئنم با هم در بسیاری زمینه‌ها برای رفاه نیو برانزویکی‌ها و تمام کانادایی‌ها همکاری خواهیم کرد”.هارپر در ضمن از نخست‌وزیر سابق لیبرال به خاطر “دستاوردهایش برای مردم نیوبرانزویک در چهار سال گذشته” قدردانی کرد.

از بدقولی تا شکست

پیروزی الوارد و حزبش با حمله‌ای قاطع به دوره چهار ساله‌ی لیبرال‌ها در قدرت ممکن شد. بسیاری از تصمیمات دولت لیبرال جنجال‌های بسیاری آفریده بود و این دولت زیر فشار اعتراضات عمومی تصمیمات متعددی را پس گرفت از جمله تصمیم به ادغام پردیس‌های دانشگاه‌ها، حذف کلاس‌های کامل فرانسوی از مدارس انگلیسی(در تنها استان دو زبانه کشور)، کاهش خطوط قایقرانی و اخراج بعضی کارگران از مدارس.

مهمترین نکته اما تلاش دولت برای فروختن اداره برق استان به شرکت هیدرو کبک بود. این معامله ۸/۴ میلیون دلاری نهایتا کنار گذاشته شد اما اعتراضات بر سر آن، به قدری گسترده بود که نهایتا آواز قوی دولت لیبرال باشد.

گراهام گفت خود او، که در حوزه‌ی خودش در کنت به راحتی پیروز شد، در رهبری حزب باقی نخواهد ماند.

بسیاری از شاخص‌ترین اعضای کابینه لیبرال، از جمله وزیر انرژی که مسئول معامله با هیدرو کبک بود، در انتخابات شکست خوردند و کرسی‌های خود را از دست دادند.

نیوبرانزویک با ۷۳۸ میلیون دلاری کسری بودجه روبرو است که هر دوی الوارد و گراهام قول داده بودند بدون افزایش مالیات یا کاهش چشمگیر هزینه‌ها از میان ببرند. راجر دوگی، رهبر ان.دی.پی،‌ به دو حزب اصلی حمله می‌کرد که وعده‌هایی می‌دهند که استان از پس خرج‌شان بر نمی‌آیند. رهبران حزب سبز و ائتلاف مردم نیز احزاب اصلی را به بی‌مسئولیتی مالی متهم می‌کردند.

مجلس قبلی نیوبرانزویک، ۳۱ لیبرال، ۲۱ محافظه‌کار، یک عضو مستقل و دو کرسی خالی داشت. کارشناسان می‌گویند باید دید دولت الوارد به کاهش خدمات یا اخراج کارگران بخش دولتی دست می‌زند یا نه.